רגע אחרי פסח ולפני תחילת הקיץ, ניתן לראות שיותר ישראלים מתחילים לנפוש בארץ ובחו"ל, כאשר השיא צפוי כמובן להיות באוגוסט ובחגים. "על פי נתוני ההזמנות במערכות שלנו, נראה כי היעד המועדף ביותר על הישראלים לחופשת פסח שהסתיימה בשבוע שעבר היה דווקא יעד מקומי, וזו העיר אילת", אומר אלסנדרו כאלארי, מנהל אזור ישראל, איטליה ומלטה ב-Booking.com. הוא ממשיך: "לאחר מכן, במקום השני ברשימת הערים המבוקשות ביותר לפסח נמצאת לונדון ומיד אחריה פריז, בודפשט ורומא. שארם א-שייח' ממוקמת שישית ברשימה ובעקבותיה מופיעות אתונה, טוקיו ואיסטנבול, כאשר תל אביב סוגרת את העשירייה הפותחת של רשימת היעדים המבוקשים לפסח.
> 23 יעדים מומלצים לבקר ב-2023
> אין ספק - איסטנבול זו עיר השנה של 2022
> כך נראות החופשות בעולם אחרי הקורונה
"באשר לתקופת הקיץ ניתן לראות שהפעם לונדון קוטפת את המקום הראשון בקרב הישראלים, כשהיא מחליפה מקומות עם אילת שמוצבת במקום השני. שלישית ברשימה נמצאת אמסטרדם ולאחריה מופיעות בסדר הבא פריז, וינה, בודפשט, ברצלונה, שארם א-שייח, רומא ואתונה".
ומלבד לנתונים על המקומות הכי מבוקשים, כאלארי מציין שניתן לאפיין את המטייל הישראלי על פי כמה פרמטרים מאוד ברורים: "המטיילים הישראלים מאופיינים ככאלה שלרוב יודעים בדיוק מה הם רוצים", הוא אומר. "הם יודעים באיזה יעד הם רוצים לבקר, באיזה סוג של מקום אירוח הם ירצו לשהות ובאילו מסעדות ואטרקציות הם יבחרו לבקר. בשנה שעברה 85 אחוזים מהישראלים נסעו לנופש של יותר מחמישה ימים, כאשר 2 אחוזים מהם נפשו 50 יום ויותר. לעתים קרובות אנו רואים אותם נופשים על פני מספר נסיעות קצרות יותר לאורך השנה או חופשה אחת ארוכה יותר, כאשר הרוב בוחרים לנסוע עם בן/בת הזוג או המשפחה.
"במהלך השנה אנחנו נוטים לראות בקרב הישראלים גיחות קצרות למספר ימים סביב סופי השבוע או בחגים, בעיקר ליעדים אירופאים שאהובים על הישראלים כמו איי יוון, קפריסין, בודפשט, לונדון, וינה, פריז וכדומה. החופשות הישראליות לרוב מתאפיינות לאורך השנים בחופשות של שני מטיילים למשך שניים עד ארבעה ימים אבל כמובן שיש תקופות עמוסות יותר בהן ישראלים רבים אוהבים לצאת חופשות משפחתיות, כמו בתקופות החגים והקיץ, כאשר הן לרוב אורכות זמן רב יותר, לעיתים אפילו מעל לשבוע.
"סוגי הטיולים שממשיכים להתגלות כפופולריים הם אלה שלוקחים את הישראלים לערים מעניינות או לחופים מרגיעים, בעוד למעלה מרבע מהם מתכננים לצאת לטיול רומנטי או חופשה רומנטית השנה. כמו רבים בשנת 2023, נושא תקציב הנופש ממשיך להיות הדבר העיקרי והחשוב למטיילים, כאשר הישראלים מחפשים מגוון מקומות לינה, ממלונות ועד דירות בתקציבים נוחים, אך גם כאלה הממוקמים בנוף טבעי יפהפה כדי לעזור ולשפר את מצב הרוח, ולספק הזדמנות להירגע.
"באופן מסורתי, הישראלים בוחרים להתארח בעיקר במקומות אירוח מסוג מלונות, אבל לאחרונה גם בישראל וגם בעולם יותר ויותר מטיילים בוחרים להתארח גם במקומות אירוח נוספים שמוצעים בפלטפורמה שלנו, כמו דירות, אתרי נופש (ריזורטים), בתי נופש ועוד".
"הישראלים ישנים יותר בגלמפינג, אוטובוסים וסירות"
למרות שיעדים כמו יוון וטורקיה מועדפים על הישראלים כבר שנים רבות, במהלך הקורונה חלו כמה שינויים אצל המטייל הישראלים ובראשם יעדים חדשים שנחשפנו אליהם. על פי כאלארי "בשנת 2023 אנו רואים תחושה מחודשת של ביטחון בנסיעות, כאשר 73 אחוזים מהנוסעים מרגישים אופטימיים יותר לגבי נסיעות בהשוואה לשנת 2022. היעדים שהופכים לפופולריים יותר בקרב ישראלים הם בודפשט בהונגריה ומדיין בקולומביה. מבחינה מקומית, מג'דל שמס ואשקלון הם שני יעדי הפנים הטרנדיים המובילים לשנת 2023".
האם יש גם סוגי אירוח אלטרנטיביים שלא היו מבוקשים בעבר?
"אנחנו יודעים שמבחר רב של מקומות לינה התואמים לכלל התקציבים הוא משהו שמטיילים ישראלים מחפשים כשהם מתכננים את החופשה שלהם. מלונות ממשיכים להיות פופולריים, אך ככל שהתעשייה מתפתחת, אנו רואים רצון גובר לסוגי אירוח חלופיים, מבתי נופש ולווילות, עבור באוהלי גלמפינג ועד לסירות, אוטובוסים ובתי עץ. הרצון הזה למשהו קצת שונה הודגש בתוצאות הכספיות האחרונות שלנו לשנת 2022, שהראו כי לינות בחדרים במקומות אירוח אלטרנטיביים זינקו ב-11 אחוזים בהשוואה לשנת 2019, וכעת הם מהווים כ-30 אחוזים מסך לינות החדרים שלנו ברחבי העולם".
איך האתר מתאים את עצמו לשינויים ביעדים ובצורת הלינה?
"אנחנו קשובים כל העת ללקוחות ומנסים להתאים את השירותים בהתאם לדרישות החדשות בענף. אנחנו תמיד מתאימים את המוצר שלנו כדי לענות על הצרכים של הלקוחות שלנו. המשימה שלנו היא לעזור לכולם לטייל ולחוות את העולם, ואנחנו כל הזמן בודקים ומשפרים את הממשק ואת חווית ההזמנה. אבל, בעוד שבדיקות A/B היו הבסיס בגישה המוקדמת שלנו, כיום אנחנו לא עורכים ניסויים בטכנולוגיות חדשות מבלי להיות בטוחים שהן עובדות בצורה מושלמת - המערכת חייבת לפתור באופן פעיל בעיה של לקוח, להסיר חיכוכים או להקל על חיי הלקוחות שלנו. למעשה, בכל זמן נתון מתקיימים כ- 1,000 ניסויים באתר Booking.com.
"לדוגמה, כשהבחנו בהתעניינות גוברת בנסיעות אקולוגיות יותר, השקנו את התג והמסנן 'Travel Sustainable', שעוזר למטיילים לזהות בקלות את מקומות האירוח שנוקטים צעדים כדי להיות יותר ברי-קיימא. אנחנו גם ממשיכים לפתח את ההיצע שלנו המאפשר למטיילים להקדיש פחות זמן לחקר הטיול שלהם ויותר זמן ליהנות ממנו, על ידי היכולת לחפש ולהזמין את כל מה שהם צריכים, החל מלינה, מקום במסעדה ועד השכרת רכב במקום אחד".
האם אתם מזהים מגמה על פיה האורחים נהיו יותר קפדניים בחופשה שלהם ומדרגים יותר בחומרה?
"זו לא מגמה ששמנו לב אליה. עם יותר מ-230 מיליון חוות דעת אמיתיות ועדכניות על Booking.com, אנחנו גאים מאוד להציע מערכת שעוזרת למטיילים מכל העולם למצוא את השהייה המושלמת שלהם בכל יום ויום. כל הביקורות באתר ובאפליקציות שלנו לניידים אותנטיות ואמיתיות לחלוטין, ורק אדם שנשאר במקום הלינה יכול להשאיר ביקורת. יתר על כן, חוות הדעת של לקוחותינו לעולם אינן נערכות על ידינו בשום צורה והן מהוות ביקורות אותנטיות של החוויה האישית של כל מטייל.
"אחת המגמות שאנחנו מצפים לראות יותר ממנה ב-2023 היא נוסעים שמחפשים תמורה לכסף, כאשר 65% מהישראלים מתכננים תקציב מצומצם יותר ולנצל מבצעים, ומחצית מהם בוחנים את האפשרות לנסוע מחוץ לשעות השיא ומחוץ לחלונות ההזמנות הרגילים".