לא מעט שינויים צפויים לנו בשנת 2016 במגוון תחומים: מיעדים מיוחדים, דרך חידושים שאמורים להקל על הנסיעה לחו"ל והתאמה אישית של החווייה התיירותית. הבה נתבונן במגמות הצפויות והבלתי צפויות בשנת 2016 ומה מחכה לנו שם בחוץ – וזו לא רק המזוודה שתשוחח אתנו.
עידן הטיסות האולטרה-ארוכות
אם הצפי לבלות במטוס דחוס בישראלים יותר מ-18 שעות ללא נחיתת ביניים מעורר בכם חלחלה, אולי המגמה המתחדשת של טיסות אולטרה-ארוכות היא לא בשבילכם.
שיפור ביעילות דלק המטוסים, הוזלת מחיר הנפט והמטוסים המתקדמים, לצד דגמים שאמורים להיכנס לשירות תוך חמש שנים כמו האיירבאס A350-900ULR והבואינג 777-8, מקדמים את מגמת הטיסות הישירות גם ל-19 שעות רצופות.
זהו למעשה חידוש של טרנד שהיה אופנתי כבר ב-2005, והתרסק בגלל עליית מחירי הדלק והמשבר הכלכלי ב-2008. עכשיו הוא משתלם יותר כלכלית וחברת קוונטאס האוסטרלית, למשל, כבר הודיעה כי תשיק טיסות בין אוסטרליה לאירופה ב-2017. סינגפור איירליינס בישרה כי תטוס ישירות מסינגפור לניו יורק מ-2018. יש להניח שחברות תעופה אחרות לא יפגרו אחריהן.
לנסות משהו חדש ב-2016
הכיוון השנה הוא בהתחזקות מגמת טיולי הנישה, אותם מזמינים אחרי בדיקה באינטרנט און ליין או אצל סוכני נסיעות, תוך התמקדות בחוויות ספציפיות. סקר של אתר TripAdvisor העלה כי בכוונת 69% מהנוסעים לנסות משהו חדש בשנת 2016. הסקר הראה גם שבני דור המילניום מחפשים חוויות חדשות והרפתקניות בשנה הקרובה.
מחקר אחר מצא שלוש מגמות אפשריות שנוסעים אלה יחפשו: טיולי הרפתקאות, נסיעות חווייתיות ונסיעות בריאות ואפילו יותר נישה מזה – "חופשות היפסטריות" ברחבי ערים אירופאיות. הביקוש לחופשות ההיפסטרים פתח הזדמנויות תיירות בערים המשניות, שבעבר היו לא רצויות ועכשיו הן נחשבות לאופנתיות. תנועה זו משנה את מפת הערים שנחשבו ליעדים מסורתיים לחופשת עיר (סיטי ברייק), עם יותר מבקרים שרוצים לבקר באזורים שמחוץ לזרם המרכזי.
ערים רבות מעודדות את המגמה הזו, שעוזרת לפזר את התיירות ממרכזי הערים הצפופים. מי שמחוללים את השינוי הזה הם אנשים חקרנים וסוגים שונים של אמנים והיפסטרים, שמהווים כח כלכלי שיניע את הביקוש ליעדים מחוץ למסלול התיירות הקבוע, בחיפוש אחר אווירה עירונית, סובלנות ויצירתיות.
התיירות הרב-דורית מתחממת
אחת המגמות החמות ביותר בנסיעות ותיירות 2016 היא הנסיעה המשפחתית של כמה דורות, כאשר במונח רב-דורי הכוונה לשלושה דורות לפחות: הורים, ילדים ונכדים.
לפי סקר שנעשה על ידי רשת מלונות אירופית, 40% מהיוצאים לנופש בחו"ל השתתפו לפחות בטיול רב-דורי אחד בשנה האחרונה. בעוד הסבים מממנים את הטיול, 77% מהבנים קובעים את יעד הטיול ואת 65% מהפעילויות בו, מכיון שהם אלה שעושים את ההכנה והמחקר המקדימים דרך הרשתות החברתיות ואתרי האינטרנט.
מנגד, צומחת גם תיירות ה"גברים מעל גיל מסויים", כלומר, מעל גיל 50, מסודרים כלכלית, שרוצים ויכולים לבזבז. אלה גברים שקצת משעמם להם בחיים והם מחפשים הרפתקאות, בין אם זו אהבה, קריירה, גאדג'ט חדש או נסיעה ליעדים אקזוטיים. למרות שמספר הנשים גבוה יותר מבחינה מספרית, הגברים הם אלה שיוצרים גלים. הגברים כיום מודעים יותר לבריאות ולטיפולי יופי ולא נרתעים מטיפולי ספא וטיפוח בזמן החופשה. השוק העיקרי של הגברים מעל גיל חמישים הם אמריקאים ואחריהם סינים, גרמנים, רוסים ובריטים. בארצות הברית 12,500 גברים חוצים את גיל 50 מדי יום.
כלכלת השיתוף
כלכלת השיתוף מאתגרת את תעשיית התיירות העולמית. לפני כמה שנים, אפילו המחשבה של אנשים על שיתוף ביתם או שהייה בבית של מישהו אחר שאינם מכירים היתה נשמעת בלתי מתקבלת על הדעת ואף מסוכנת. אבל עכשיו, דרך אתרי אינטרנט שונים אפשר לשתף נסיעה במכונית, שלא לדבר על הדירה או החדר באתרים כמו Airbnb או להתקשר למדריך מקומי ב- Trip4real. מה שכל כך מיוחד בזה הוא שהכל נעשה על ידי אנשים רגילים שהופכים נכסים לא מנוצלים ליתרון תיירותי. מעולם לפני כן התיירות לא היתה כל כך אישית ונעשית על ידי האנשים עצמם, ההיפך מהנוסחה התיירות המסורתית שבה רק מלונות הגדולים ומפעילי תיירות קצרו את הפירות.
מובייל וטכנולוגיה
רוב המטיילים אימצו את הטכנולוגיה שמציע להם הסמארטפון טרם שהם יוצאים לדרך. ב-2015 היוו מכירות התיירות הגלובליות דרך מכשירים ניידים 12.5% מכלל מכירות הנסיעות המקוונות. אבל המעבר האמיתי התרחש עם הגיעם של התיירים אל היעד: נוסעים הדליקו את הטלפונים הניידים מיד עם רדתם מהמטוס והמשיכו להשתמש בטלפונים החכמים בזמן חופשה. עובדה זו גרמה ללא מעט ערים לבדוק יוזמות חדשות המאפשרות גישה רבה יותר למידע ושירותי תיירות.
התאמה אישית של חוויית הנסיעה היא מפתח בשנת 2016. מחקרים כבר הוכיחו את השפעתה החיובית של "העיר החכמה" על התיירות, בהן כידוע ברצלונה ואף תל אביב.
הפריסקופ הורם
הרשתות החברתיות כבר אינן רק יעד לצילומי חתולים וסרטי וידאו. אנשים רוצים לתקשר זה עם זה, לראות, לשמוע ולחוש את החוויות של חבריהם לפייסבוק, לטוויטר ולאינסטגרם. פריסקופ, האפליקציה של טוויטר לווידאו היא תשובה לטרנד הצומח. במארס 2015 השיקה טוויטר את אפליקציית Periscope המאפשרת לכל משתמש לשדר וידאו בזמן אמת לקהל העוקבים שלו. לפריסקופ יש קרוב ל-2 מיליון משתמשים מדי יום, ומעל 10 מיליון לקוחות רשומים מאז הושקה. לפי הערכת המומחים, האפליקציה הזו תביא למהפכה בעולם הנסיעות והתיירות ב-2016.
גם הנסיעה שמותאמת אישית למטייל לפי העדפותיו, תתחזק בשנת 2016. היישומון (אפליקציה) TripAdvisor Apple Watch שהושקה באפריל 2015, מאפשרת גישה לביקורות של משתמשי טריפאדוויזר דרך שעון-היד של אפל, דירוגים וצילומים של מלונות, מסעדות ואטרקציות, ויכולה גם לשלוח מסרים בשעת ארוחת הצהרים עם מידע על מסעדה מומלצת בקרבת מקום. הצעד הבא יהיה ל"תפור" את המסלול לפי טעמו של המטייל.
האינטרנט של החפצים
זו כבר לא שאלה האם הטלפון הנייד יהפוך למשמעותי. הנייד הוא כבר עתה המקום בו הצרכנים מבלים את מירב זמנם: מבין 1.5 מיליארד משתמשי פייסבוק בשנת 2015, כמעט 900 מיליון גלשו ברשת האינטרנט דרך המכשיר הנייד שלהם. ולפי YAHOO, 67% מהגולשים הכריזו כי הטלפון החכם החליף עבורם את המחשב האישי.
אין ספק כי בשנת 2016, כשהנייד דוחק את המחשבים האישיים, יהיה על תעשיית התיירות לקחת את המובייל יותר ברצינות ולהתאים את המוצרים שלה אליו, כדי להיות תחרותית יותר.
והחידוש הבא כבר בדרך: התרגלנו להתחבר לאנשים באמצעות המדיה החברתית. עכשיו אנחנו מתרגלים לאינטרנט של דברים. עִם חיישנים, קוד ותשתיות, כמעט כל גוף וחפץ - ממכונית ועד כוס קפה - יכול להיות מחובר לרשת.
שנת 2016 תהיה שנת האינטראקציה בין אנשים וחפצים ויש כבר מי שרואים לכך השלכות מרחיקות לכת. הם מתארים עתיד שבו החפצים שלנו יודעים לחזות את צרכינו. העתיד הקרוב יאפשר למראה שלכם להזכיר לכם על הטיול המתקרב בזמן הגילוח או צחצוח השיניים והמזוודה תודיע שהגיע הזמן לצאת לשדה התעופה. נסיעה טובה.
הכתבה באדיבות אתר Monitour