* רוצים גם אתם להפוך למבקרי אוכל של טיסות? צלמו לנו את האוכל שהוגש לכם בטיסה ותעלו את התמונה לעמוד הפייסבוק שלנו.
עולם הטיסות המסחריות עבר תהפוכות ושינויים רבים בשנים האחרונות - השירות ללקוח השתפר, יש יותר מקום לרגליים ושוברי קופות הוליוודים נכנסו לתפריטי הצפייה על המטוס. רק בתחום אחד יש עוד הרבה לאן לשאוף - הארוחות המוגשות במטוס. תודו, כולנו מחכים להן, אבל האכזבה אף פעם לא מאחרת להגיע.
האתר airlinemeals שהוקם כבר לפני עשר שנים, שם לעצמו למטרה לתעד את הזוועות שמוגשות בטיסות. מאז עלו בו יותר מ-26 אלף תמונות של "ארוחות מטוס" שהוגשו על ידי 600 חברות תעופה שונות - כולן צולמו על ידי הנוסעים עצמם.
חלק מהתמונות אמנם לא הכי נעימות לצפייה, אבל האתר, אשר מאפשר מלבד העלאת תמונות גם דירוג הארוחות, מציג בפנינו גם את הארוחות המושקעות והטעימות שתקבלו בשמיים - רובן כמובן מוגשות בדרך כלל במחלקות הראשונות ובמחלקות העסקים.
חיקויים של בשר ותבשילים מוזרים
במחלקות התיירים לעומת זאת המצב נראה עצוב מתמיד: חיקויי בשר, ירקות נבולים ותבשילים מוזרים הם רק חלק קטן מהזוועות אשר מתחוללות על מגשי האוכל של הנוסעים.
קחו לדוגמא את הנוסע שטס בחברת אסטוניין אייר והתלונן על האוכל שקיבל: "מה בדיוק היה בארוחה הזו? אורז קר עם מספר אפונים ותירס. אני מאמין שהמנה העיקרית הייתה דג הרינג קר (אם אפשר לקרוא כך לדבר הזה) ובנוסף קיבלתי סלט עייף, לחמניה קשה שחוממה במיקרו יתר על המידה. לקינוח, אגב, נאלצתי לשבור את שיני במשהו שהתחזה לעוגה".
יעקב עטר הוא מנכ"ל חברת אל-שף שמספקת אוכל לאייר פראנס, KLM, אל איטליה, צ'כיה, ישראייר וקוריאן. "האוכל השתנה מאד בשנים האחרונות", הוא אומר, "כיום יודעים בדיוק מה להגיש לנוסעים כדי שיהיו שבעי רצון. נכון, יש עדיין תדמית לא ממש חיובית לאוכל שמוגש במטוס, אבל זה בעיקר בגלל הפסיכולוגיה שמאחורי זה. ברגע שאנחנו באוויר, החך שלנו משתנה והחושים מאבדים את הכיוון. ברגע שמגישים לנו את האוכל, וזה הוכח מדעית, משהו בנו לרגע שוכח שאנחנו בטיסה וחוזר לחיים. בהתאם לכך, הציפייה מאוד גבוהה, אבל בגלל שמבחינה פיזיולוגית אנחנו לא מקבלים את אותן תחושות שיש לנו בקרקע, זה פשוט לא טעים לנו. וכגודל הציפייה כך גודל האכזבה".
"מעבר לכך, יש גם את התנאים שאינם אופטימליים ולא תלויים באדם. אם המזון כבר חומם ובדיוק היה כיס אוויר והיה צורך לחמם אותו שוב, מן הסתם הוא כבר יהיה פחות טעים. התנאים אינם אידיאליים".
מה הבקרה שעושים החברות לאוכל שלהם?
"אנחנו למשל עובדים עם משרד הבריאות, וגם עם משרדי הבריאות של חברות התעופה הבינלאומיות. חוץ מזה שהחברות שולחות אנשים שלהם כדי לתת תו תקן למזון שאנחנו מייצרים למטוסים שלהן, והחברות, כמונו, מעסיקים שפים בינלאומיים, כדי שהאוכל יהיה ראוי, גם התנאים שציינתי".
מה עושים כדי לשפר? יש קשר עם הלקוחות?
"אנחנו מעבירים פעם בחודש סקר של שביעות רצון לכל הלקוחות שלנו – גם ישראלים וגם מחו"ל ואנחנו עובדים לפיו, משנים ומתקנים".