אנשים, במיוחד ישראלים, נורא אוהבים להתלונן על חברות תעופה - על האיחורים, על הצפיפות, על האוכל, על המחירים, על איכות השירות. אבל מה היה קורה אם היו לוקחים מאתנו את האופציה להתלונן? מה היה קורה אם לחברות התעופה פשוט לא היה אכפת מה חושבים עליהן במשך שנים על גבי שנים, ולכן לא טורחות לשפר שום דבר? לא צריך לדמיין יותר מדי - Air Koryo היא חברת תעופה צפון קוריאנית שמנוהלת על ידי הממשלה, ומדורגת באופן קבוע כחברת התעופה הגרועה ביותר בעולם לפי הדירוג העולמי של האתר Skytrax. מה בדיוק הופך אותה לגרועה בעולם?

בראש ובראשונה, חברת התעופה נוסדה בחודש ספטמבר 1955 – ועדיין מכילה מטוסים שהיו שייכים לצי הסובייטי. החברה כמעט ולא מפעילה טיסות בינלאומיות (מלבד 3 יעדים בסין ואחד ברוסיה), כלומר רוב הטיסות באמצעותה הן רק ליעדים פנימיים בצפון קוריאה (ועושה רושם שטוב שכך). מעט התמונות והמידע שיש על טיסות של חברת התעופה הזו הושג בדרכים לא חוקיות, כי חברת התעופה אוסרת על הנוסעים להשתמש במצלמות או לצלם סרטוני וידאו בזמן שהם על המטוס.

Pyongyang Times in Air Koryo

לפני כל המראה מקבלים הנוסעים "על חשבון הבית" את הגיליון האחרון של העיתון Pyongyang Times, שהוא כמובן עיתון תעמולה קוריאני בשירות קים ג'ונג און, שתמונותיו מככבות בו כאילו היה דוגמן הבית. מה מקרינים בזמן הטיסה, אגב? סרטים פופולריים שרצים בבתי הקולנוע? פרקים נבחרים של סדרות? לא בדיוק. נסו סרטי תעמולה וקליפים נבחרים של שידורי הטלוויזיה הצפון קוריאנית, שכמובן מגויסת כולה.



סרטון הבטיחות במטוס לא השתדרג מאז שנת 2011, שהיא השנה בה מת קים ג'ונג איל האב. כלומר, נהלי הבטיחות לא ממש חשובים כמו ציון שמו המעודכן של המנהיג. מה שכן השתנה הם דווקא מדי הדיילות, שנהגו ללבוש בגדים בצבע אדום בוהק, כמו הדגל של צפון קוריאה, אך כעת לבושות בשחור כהה. מעניין למה.
האוכל שמוגש במהלך הטיסה מקבל לרוב על ידי הנוסעים ציון של כוכב אחד, וחלקם מתארים אותו כ"עדיף פשוט לעזוב אותו במנוחה". מתמונות בודדות שדלפו ניתן לראות המבורגר שמורכב מלחמנייה יבשה וקציצה עוד יותר יבשה, וסלט שהוא למעשה עלה חסה אחד.

ובכל זאת, נוסעים בחברת התעופה הזו בכל זאת מציינים כמה יתרונות בולטים, שנשמעים הגיוניים בהתחשב בעובדה שמדובר במשטר טוטליטרי: כל הטיסות תמיד, אבל תמיד, יוצאות בזמן למשל, ולעולם אין מצב של אובר-בוקינג בטיסה. כמו כן, למרות נהלי הבטיחות הישנים, אף אחד לא נהרג בעקבות טיסה בחברת התעופה הזו מאז שנת 1983. אם כי בצפון קוריאה כמו בצפון קוריאה, סביר להניח שתקריות מסוימות פשוט 'מועלמות' מעיני התקשורת הבינלאומית.

>> לראשונה: משלחת ישראלית לצפון קוריאה