תנסו לדמיין רגע איך זה מרגיש לטוס כשכל הנוסעים סביבך מעשנים. על אף שזו מחשבה מאוד מוזרה, מסתבר שתרבות העישון במטוסים נעלמה מהעולם לא לפני שנים רבות, ובתחילת שנות ה-2000 עוד היו חברות שאישרו זאת. נשמע לא הגיוני? בדקנו את זה לעומק:
בתחילת המאה ה-20 כאשר הטיסות המסחריות החלו לפעול, היה אסור לעשן בכלל בתוך המטוס. הסיבה לכך לא נבעה משיקולים בריאותיים והתחשבות בנוסעים האחרים, אלא מהעובדה שהמטוסים הישנים היו בנויים מחומרים כמו עץ ובדים דליקים, ועישון סיגריות היה סכנה בטיחותית.
מחפשים לאן לטוס? הכנסו למדריך היעדים של mako
בהמשך, כשהמטוסים החלו להיבנות בצורה שאנו מכירים אותה היום - סגורים הרמטית, ובנויים מחומרים מעכבי בערה, העישון הפך לחוקי. יתרה מזאת, בשנות ה-60 וה-70, שנות הזהב של התעופה, כשטיסות היו סמל סטטוס ליוקרה, והשירות לכולם היה של מחלקה ראשונה, העישון היה חלק מהחוויה. באותם זמנים, המעשנים טענו שבאוויר הסיגריה בוערת לאט יותר מאשר על הקרקע והטעם שלה משובח יותר. כך, כמעט כל הנוסעים היו מעשנים סיגריות, סיגרים, מקטרות ומכל הבא ליד. בחברת אמריקן איירליינס למשל, אפילו חילקו סיגריות כחלק מהשירות שהדיילים נותנים וכל נוסע יכל לבקש מים, שמיכה ומשהו לעשן.
המפנה הגדול ביחס לעישון בטיסות הגיע בשנות ה-80. המודעות הבריאותית החלה לעלות וכמענה למתנגדי העישון חברות התעופה החלו להגדיר מעט מקומות ספציפיים שבהם אסור לעשן ובהמשך הקצו מעט מקומות בהם מותר לעשן. השיא הגיע כשנורמה ברוין, דיילת בחברת אמריקן איירליינס, חלתה בסרטן ריאות למרות שלא עישנה מעולם.
ברוין החליטה לתבוע את חברת התעופה ובעקבות המקרה שלה החל מאבק גדול שכלל עוד לא מעט נוסעים ואנשי צוות שדרשו לאסור את העישון בכל חלקי המטוס. בזמנו המאבק היה נראה לא הגיוני ואף קנטרני, אך הוא הפך במהרה לעובדה מוגמרת.
האוסטרלים היו הראשונים לאסור עישון בטיסות עוד בשנת 1987. בשנת 1988 האמריקאים הצטרפו למגמה והחלו לאסור עישון בטיסות שאורכן פחות משעתיים, ומשם השינוי כבר היה מהיר. עד תחילת שנות ה-90 כמעט כל חברות התעופה (שבזמנו היו לא רבות) אסרו על עישון במטוסים והחלו להשמיע את המשפט הכל כך מוכר היום: "העישון בכל חלקי המטוס אסור בהחלט".
ומה קרה בארץ? כמו בלא מעט תחומים, גם בעישון בטיסות הצטרפנו מאוחר למגמה העולמית. בזמנו, חברות התעופה הישראליות עשו סקרים וטענו שאיסור על עישון במטוסים יגרום להם נזק של מיליוני שקלים בכל שנה ולכן ההחלטה התעכבה בכל פעם מחדש.
למרות הניסיונות לטרפד ההחלטה, באפריל של שנת 1997 המריאה טיסה 315 מתל אביב ללונדון, שהיתה הטיסה הישראלית הראשונה שאסור לעשן בה. לאחר הטיסה הזו, חל האיסור גם על טיסות אחרות, ובשאר המטוסים הקצו את שתי השורות האחרונות למעשנים, עד שבאוקטובר 1999 נאסר לעשן בכל הטיסות שיוצאות מהארץ באופן גורף. עד תחילת שנות ה-2000 כל חברות התעופה בעולם אסרו על עישון במטוסיהם.
מה אומר החוק?
בתקנות הטיס הישראליות, שנכתבו לראשונה בשנת 1981, והתעדכנו עם השנים, ישנם סעיפים הנוגעים לאיסור עישון בכלי טיס ובראשן נכתב: "לא יעשן אדם בכלי טיס ישראלי". יחד עם זאת, ישנם סעיפים המתירים לעשן בטיסות, למשל: אם הטיסה הינה פרטית, המנהל של הטיסה אישר זאת, או כאשר אורות האיסור על עישון כבים (מה שכאמור לא יקרה בפועל).
מה העונש על עישון במטוס?
כיום עישון במטוס נחשב לדבר חמור שהעונש עליו קשה וכולל מעצר מיידי כאשר מגיעים ליעד, קנס כספי ואף מאסר בפועל. ממקרי עבר, בהם אנשים עישנו במטוס ונתפסו, ניתן לראות שהעונשים שניתנו בפועל היו קנסות כספיים גבוהים של עד עשרות אלפי שקלים ועונש מאסר על תנאי.
אם אסור לעשן למה יש מאפרות במטוס?
בצורה אבסורדית הסיבה שעדיין יש מאפרות במטוס היא בגלל שאסור לעשן בו. כך, למרות כל השלטים והתדריכים שאוסרים על עישון, יש עדיין כל מיני מתחכמים שמנסים לעשן בשירותים. כדי שלא ייזרקו את הבדל הבוער אל תוך הפח, שבאופן טבעי מלא בניירות וכך יסכנו את המטוס בשריפה, יש מאפרות על המטוס.