לא מעט כבר דובר על השינויים שצפויים להיות בענף התעופה לאחר שהטיסות יחזרו לשגרה. מומחים טוענים שההתאמות וההנחיות החדשות יהיו רבות ומשמעתיות אפילו יתר ממה שהיה לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר, אז השתנה לגמרי הבידוק הביטחוני בנמלי התעופה. הפעם, השינוי המרכזי יהיה כמובן בבידוק הבריאותי.
אז מה בדיוק יהיו השינויים בדיוק? עשינו סדר:
- בלי חיבוקים לפני ההמראה או בנחיתה. מי שירצה להתחבק יצטרך לעשות זאת ברכב הסגור שאסף או הביא אותו. בתוך שדה התעופה הכל יהיה הרבה יותר פרקטי ולא יתאפשרו מחוות רומנטיות ומרגשות כלשהן.
- חיטוי הציוד האישי. עדיין לא ברור אם זו תהיה אחריות שדה התעופה או שאלה נוספת שנשאל בבידוק הבטחוני, אך מה שבטוח שלא רק המטוסים יעברו חיטוי מסיבי, אלא כל דבר שאנחנו מביאים איתנו מהבית בעיקר מה שעולה למטוס.
- בידוק בריאותי בנוסף לבטחוני. כל נוסע יעבור בדיקת חום והשאיפה היא שגם בדיקת קורונה מהירה. לאחרונה חברת אמירטס עשתה ניסוי מוצלח של בדיקת קורונה לנוסעים ובאוסטריה דיווחו שתמורת 190 יורו ניתן לעשות בדיקה בשדה למי שנוחת כדי להימנע מבידוד.
- כל הנוסעים ילבשו מסכה. זו ההנחיה הכי ברורה ומתבקשת ולא מעט חברות תעופה שעדיין פועלות בימים אלה כבר החלו ליישם אותה. כמובן שהצוות יהיה ממוגן אף יותר עם מגני פנים.
- מושב אמצעי ריק? עדיין לא ברור אם ההנחיה הזו באמת תתממש. אמנם כבר היום יש חברות שלא מוכרות כרטיסים ל מושב האמצעי בכל שורה כדי לשמור על מרחק בין הנוסעים, אך יחד עם זאת, מומחים טוענים שזו פעולה לא אפקטיבית וחברות התעופה מציינות שהיא לא כלכלית. מסתמן שכשהמצב יחזור לשגרה זו לא תהיה הנחיה שתחזיק.
- מנקים מעופפים. כמו שהוסיפו את המאבטחים הסמויים לאחר ה-11 בספטמבר, כך בכל טיסה יהיה מישהו שתפקידו לנקות מקומות אסטרטגיים כמו השירותים והמעברים.
- מוצרי היגיינה במטוס. בכל מטוס יהיו מגבונים לחים ואלכוג'ל במטרה לעודד את הנוסעים לנקות את הידיים ואף את הסביבה האישית שלהם כל הזמן.
- מחירי הטיסות יעלו. מכמה סיבות: כי חברות התעופה במצב כלכלי קשה, כי המטוסים ימריאו ריקים, כי בין טיסה לטיסה המטוס ייאלץ להמתין זמן רב על הקרקע כדי לעבור חיטוי ויהיו פחות טיסות, כי חיטוי המטוס ומוצרי היגיינה לנוסעים זה משהו שאנחנו נשלם עליו.
- יהיו פחות יעדים לטוס אליהם. בעבר, חברות התעופה, בעיקר הלואו קוסט, פתחו לנו את השמיים גם למקומות שלא היינו חושבים עליהם. כעת, כשכל טיסה הופכת להיות פחות כלכלית, הקווים יצטמצמו בצורה משמעותית וימריאו טיסות רק ליעדים המרכזיים והמבוקשים ביותר.
- הסוף של מגזין הטיסות. חברות התעופה החלו להוציא את כל המגזינים ועלוני המידע שנמצאים בכיס המושב. הם מקור חיידקים משמעותי ולא חיוני.
- להביא אוכל מהבית. גם בטיסות ארוכות לא יחלקו אוכל בשלב הראשוני. זה פותר את בעיית המגשים המזוהמים והלכלוך שנותר במטוס, ומקטין את הסיכוי לפיזור חיידקים. כל אחד ייאלץ להביא אוכל מהבית שהוא ארז בעצמו. חברות שכן יחלקו אוכל, יגישו בעיקר נשנושים בשקיות סגורות או כריכים.
- יציאה מבוקרת מהמטוס. מכירים את הרגע המעצבן הזה שהמטוס נוחת וכולם נעמדים בבת אחת במעבר? מעכשיו היציאה תהיה מדורגת על פי שורות, כך שכל פעם רק שלוש שורות יקומו מהמושב, יאספו את הציוד ויצאו מהמטוס. זה אחד השינויים המבורכים.
- צ'ק אין מרחוק. חברות התעופה יעודדו את הנוסעים לעשות את הליך העלייה למטוס ללא מגע אדם. הצ'ק אין יהיה מהבית, הפקדת המזוודות תעשה באופן אישי ובבידוק הביטחוני יהיה כמה שפחות מגע וישמרו על מרווח בתורים.
- מטוסים ישנים יצאו לגמלאות. היות וכמות הטיסות ירדה בצורה משמעותית, חברו התעופה יטוסו בעיקר עם המטוסים החדשים שברשותן, אשר חוסכים יותר בדלק ודורשים פחות תחזוקה. כולם מרוויחים מהמהלך הזה.