גם לכם נמאס מההמתנה הארוכה במהלך הצ'ק אין לטיסה, שאחריו מגיע התור המתיש של הבידוק הביטחוני ולקינוח דלפקי החתמת הדרכונים? אז כדאי שתדעו שבקרוב יכול להיות שהכל יראה אחרת.
מחפשים לאן לטוס? הכנסו למדריך היעדים של mako חופש
שני מעצבים צעירים טוענים שעלו על הדרך המהירה והנוחה ביותר בה כולנו נעבור את ההליך המייגע של ההגעה למטוס. להמצאה שלהם קוראים Aerochk - מעין דרגנוע בו יעבור כל נוסע מהרגע שהגיע לשדה התעופה ועד הרגע שבו יצא בגייט שלו. לטענתם, מדובר בתהליך שישנה את כל מה שהכרנו עד עכשיו.
איך זה יעבוד? כמו שניתן לראות בתמונה, כל נוסע יעבור בצינור סגור שבו יהיו מכשירים שונים שבעזרתם נוכל להעביר את המזוודה לבדיקה (מימין), לעבור בידוק גופני (בעלייה) ואף להחתים את הדרכון (משמאל). לאורך כל התהליך ניתן יהיה לפקח על הנוסעים ואף לתשאל אותם במידת הצורך.
השינוי המשמעותי בדרך הזו היא שנוסע שאין איתו בעיות (בכבודה, בבידוק או בדרכון) יוכל לעבור את כל התהליך בצורה מאוד מהירה. הנוסעים היחידם שיתעכבו, הם אלה שתהליך הקליטה שלהם הוא לא תקין, ובמקרה כזה יופנו הצידה להמשך טיפול מול נציג אנושי. בשורה התחתונה: אף אחד לא יצטרך להמתין לשווא בגלל בעיה של מישהו אחר. נשמע כמו מדע בדיוני? לנו זה נשמע כמו חלום.
ומה עוד צפוי לנו בעתיד?
מומחי התעופה של AirHelp, חברה המתמחה בתחום זכויות הפיצויים לנוסעים שחוו עיכובים, אספה עבורנו שבעה שינויים שצפויים לקרות בעולם התעופה בעתיד הקרוב:
דיילי קרקע רובוטים
רובו אסיסטנט הופך להיות יותר ויותר נפוץ בשדות תעופה - הם מסייעים לנווט בתוך ההמון בשדה ולהגיע לאזור הטיסה שלך. על פי ארגון חברות התעופה הבינלאומי (IATA), הביקוש העולמי ותדירות הנסיעות לחו"ל צפויים לעלות ב- 3.5 אחוזים בשנה, והתנועה האווירית צפויה לגדול מ- 3.8 מיליארד נוסעים ב2016 ליותר מ8.2 מיליארד נוסעים ב2037.
שדות תעופה רבים נערכים מראש לעלייה המהירה הצפויה בתנועת הנוסעים, ורוכשים רובוטים שתפקידם לעשות סדר בשדה התעופה ולהפנות את הנוסעים לדלפק ההרשמה ולשער הטיסה ולספק את כל המידע הנדרש בתוך תחומי השדה. מטרתם לייעל את חוויית הצ'ק אין, לצמצם תורים בצורה משמעותית ולהפוך את שדה התעופה למקום יעיל, מסודר ונעים יותר. רובוטים שכאלה נוכל למצוא כבר היום בשדות תעופה במינכן.
ביומטריה
אף פיסת נייר לא יכולה לייצג אותנו טוב כמו הפנים שלנו, ואכן, בדיקת זיהוי ביומטרית עתידה להחליף לחלוטין את הצורך בבדיקת הזהות הידנית. עם כניסתה של הביומטריה, תורים ארוכים עשויים להפוך לנחלת העבר. ביום בו לא נצטרך להתעכב ולהוכיח את זהותנו לאדם אנושי, נוכל לעבור באופן אוטומטי את כל סדרת הבידוק ואף לעלות למטוס מבלי להציג את הדרכון וכרטיס העלייה למטוס. כל עוד אדם רשום ברשימת הנוסעים ואין לו הגבלות על יציאה מהארץ, התכונות הביולוגיות הייחודיות שלו יספיקו כדי להוכיח את זהותו.
אממה, ייתכן שבארצנו הקטנה ורוויית האיומים, עולם אוטופי שכזה קצת רחוק, ולכן ישנה טכנולוגיה נוספת שייתכן ותתאים לנו אף יותר ועתידה להיות גם היא בשדות התעופה ברחבי העולם. מדובר בטכנולוגיית ה- (FMRI (Functional magnetic resonance imaging, מדובר במכשיר מתוחכם במיוחד שסורק את מוחנו ויכול לזהות באופן מיידי מחשבות שליליות ושנאה בקרב הנבדקים, כך שאנשים שימצאו בעייתיים יועברו לבדיקות נוספות מבלי לעכב את התור כולו.
VR / AR
מציאות וירטואלית, הנקראת גם מציאות מדומה (VR - Virtual Reality) ומציאות רבודה (AR - Augmented Reality) הם שני הנושאים החמים ביותר בטכנולוגיה היום. נשאלת השאלה - מה יקרה אם נשתמש בהם לטיסה?
AR היא סוג של טכנולוגיה המציגה ממשקים וירטואליים בעולם האמיתי, לעיתים קרובות באמצעות מכשירים ניידים או כאלה שניתן ללבוש אותם. ליישום AR בעולם התעופה יש פוטנציאל רב: נוסעים יכולים לנווט את דרכם בשדה התעופה ביעילות רבה יותר באמצעות ממשק AR בנייד או במשקפיים חכמים; צוות התעופה יכול להשתמש בטכנולוגיית AR כדי לאמת בקלות את זהות הנוסעים ולהעריך את גודל המטען ומשקלם ועוד.
AR יכול גם לשפר את חוויית הטיסה עצמה. באמצעות שימוש בטכנולוגיית AR הדיילים יכולים לזהות שינויים עדינים ברגשות הנוסע מבלי אפילו להחליף איתו מילה וכך להתאים לו שירות טוב יותר שיענה על צרכיו.
שימוש בטכנולוגיית VR יכולה לשפר את חוויית הטיסה, שכן נוסעים יכולים להעביר טיסה שלמה בצפייה במסך הווירטואלי, בין אם בצפייה בסרטים בטכנולוגיה החדשנית, בין אם לצפות ביעד אליו הם טסים טרם ההגעה ולהתחיל 'לחוש' אותו מקרוב ועוד.
מטוסי העל
טיסה מהירה כבר בדרכה להיות הדבר הבא, ותארו לכם מצב בו הטיסה הארוכה בעולם, מסינגפור לניו יורק שאורכת 19 שעות, תתקצר משמעותית ותיארך 9 שעות בלבד!
טיסות ארוכות הן מתישות ומחקרים מוכיחים כי הן נוטות לסבול מעיכובים או דחיות. לפי מחקר שערכה חברת AirHelp, יותר מ- 50 אחוזים מכלל הטיסות הארוכות סובלות מעיכובים או מתבטלות לחלוטין. עם כניסתה של טיסה מואצת ומהירה, מטוסים יטוסו כל כך מהר שסביר להניח כי נושא העיכובים ייפתר.
אמנם מטוסים על קוליים כבר קיימים בעולם אך הם אינם זמינים מסחרית בגלל הרעש שהם יוצרים בעת הנסיעה המהירה, כאשר מהירותם גבוהה ממהירות הקול. בעתיד הקרוב טכנולוגיה מתקדמת יותר עשויה לפתור את בעיית הקול מה שיאפשר להביא את המטוסים הללו לתעופה מסחרית.
טייס אוטומטי
בתעשיית התעופה של היום כבר קיימת מערכת 'טייס חצי אוטומטי' וזה רק עניין של זמן עד שנשלים את המעבר למערכת של טייס אוטומטי לחלוטין. איך זה משפיע עלינו הנוסעים? עלויות נמוכות יותר, תכנון מסלולים בטוח יותר וניהול קפדני של התנועה האווירית ועוד.
(IOT (Internet of Things
המכשירים החכמים סביבנו מאפשרים שליטה מרחוק באובייקטים שונים ובכך מאפשרים לחיינו להיות קלים ונוחים הרבה יותר. כך צפוי לקרות גם בעולם התעופה, כאשר תוכל למשל דרך הטלפון לכוון את הכיסא במטוס, לשלוט בתאורה ועוד. אחרי הנחיתה תוכל אף לאתר את הכבודה באמצעות הטלפון הנייד ולשלוט במזוודה שתיסע אחריך בשדה התעופה במקום שתצטרך לסחוב אותה.
(AI (Artificial Intelligence
חברות רבות משתמשות בבינה מלאכותית (AI) כדי לשפר ולהתאים אישית את חוויית ההזמנה המקוונת של לקוחותיהן. החל משלב הזמנת הטיסה ועד הזמנת חדר במלון, AI מייעלת את התהליך וממזערת טעויות אנוש. יתרה מזאת, AI יכול לייעל את תוצאות החיפוש ע"י סריקת כל פינה באינטרנט ולספק הצעות המותאמות להעדפות המחפש. שימוש יעיל נוסף של AI הוא ע"י צ'אט אשר יכול להשיב באופן מידי לשאלות במקום לחכות למענה אנושי בשירות הלקוחות.