פשיטת הרגל של חברת גרמניה איירליינס אתמול גרמה לביטול של מאות טיסות מסביב לעלום, לרבות בישראל. החברה שטסה מתל אביב ליעדים שונים כמו ברלין, פרנקפורט והמבורג, הודיעה שהיא לא מצליחה לכסות את הגרעון התקציבי אליו נקלעה וביטלה את כל טיסותיה לאלתר. כמו כן, מנכ"ל החברה הודיע לכל מי שהזמין טיסות ישירות מהחברה שאין באפשרותו להחזיר את הכסף אותו שילמו או לדאוג לטיסות חלופיות.
>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש
בחברת Stop Delay, המתמחה במתן שירות ללקוחות שנפגעו כתוצאה מהתנהלות של חברות תעופה ישראליות וזרות, דיווחו שלא מעט נוסעים ישראלים שנפגעו מהמהלך, כבר פנו אליהם לקבלת ייעוץ ועזרה. "המשמעות של פשיטת רגל, היא גדולה וכבדה - כל מה ששילמתם למעשה לא יוחזר לכם על ידי החברה. לא בכסף, ולא באמצעות כרטיסי טיסה חלופיים", אומרים דמיטרי פורחון ואליזבט שייפר היזמים והמקימים של החברה.
כך כתב אחד הנוסעים שנפגע ופנה לקבל סיוע: "אנחנו מרגישים שזרקו אותנו, לא המלון ולא החברה לא אף אחד לוקח אחריות. הכסף שולם והחופשה אינננה. בשלב זה איננו יודעים אם נקנה כרטיסים חדשים, 4,000 שקל עלו לנו הטיסות שבוזבזו ועוד 4,000 שקל עלה בית המלון שהוזמן מראש. כמובן רכישה של כרטיסי טיסה חדשים תעלה הון נוסף".
נוסעת אחרת טענה: "לא קיבלתי שום הודעה רשמית או מייל מהחברה. אנחנו כרגע במגעים עם חברת האשראי לנסות לקבל החזר על כרטיסי הטיסה. בנוסף, הזמנו מלון ללא אפשרות החזר מאקספידיה, לאחר שיחה איתם במהלך היום הם אינם מוכנים להחזיר את עלות המלון וכל הטיסות הישירות בתאריכים שכבר סגרנו הם במחירים מופרזים".
אז מה ניתן לעשות במקרה כזה בו חברת התעופה פושטת רגל? דבר שקורה לא מעט בזמן האחרון; דימיטרי ואליזבט טוענים שיש כמה דברים חשובים שצריך להכיר במצבים כאלה ולהק]יד עליהם להבא:
1. בראש ובראשונה, כשמזמינים כרטיסים מחברות אירופאיות קטנות, ובדגש על חברות LOW COST, תמיד עדיף לשלם כמה שקלים יותר, כדאי לרכוש אפשרות ביטול והחזר כספי מלא של עלות הטיסה - מספק השירות שממנו הזמנתם. רוב האתרים ורוב הסוכנים מעניקים אפשרות של ביטול רגע לפני הטיסה, ולרוב אופציה זו ניתנת לרכישה בתשלום נוסף.
במקרה של AIR GERMANIA עלות של כמה עשרות שקלים לרכישת אופציית הביטול הייתה מביאה לחסכון של כמה אלפים. מאחר והטיסה בוטלה ולא ניתן להגיע ליעד, גם המלונות שהוזמנו יחשבו לכסף שלא יחזור ולכן תמיד עדיף לרכוש מלונות, סיורים, חוויות כאילו ואחרות עם האפשרות לבטל.
2. אם רכשתם דרך סוכן נסיעות או אתר אינטרנט, תפנו מיד לסוכן הנסיעות. לסוכן יש חוזה אתכם והוא אמור לדאוג לכם במצבים כאלו, בין אם במציאת טיסות חלופיות ובין אם בהחזר כספי שאמור לכסות כמעט את כל עלות הכרטיסים. הערה חשובה: מאחר ומדובר בחברה שנמצאת בפשיטת רגל מדובר בהליך שיכול לקחת מספר חודשים.
3. אם רכשתם דרך סוכנות נסיעות ישראלית או אתר אינטרנט ישראלי, ניתן לבטל את העסקה ולשלם קנס בגובה של 100 שקלים או 5% מערך העסקה לפי הנמוך מביניהם (חוק הגנת הצרכן).
4. אם הזמנתם עצמאית, ישירות מחברת התעופה ושילמתם באמצעות כרטיס אשראי , פנו לחברות האשראי ודווחו כי חברת התעופה פשטה רגל ולא ניתן יהיה לממש את הטיסה, אי מימוש הטיסה מהווה כשלון תמורה מלא כלשונו בחוק. יש בו כדי לכפות על חברות האשראי להשיב את הכספים ששולמו עבור רכישת כרטיסי הטיסה.
5.בדרך כלל במצבים שחברה פושטת רגל, אפשר לברר בשדה התעופה אילו חברות תעופה טסות באותם נתיבים. לעיתים, ובמקרה של היום עם גרמניה איירליינס, חברת התעופה אל-על וEASY JET שמפעילות קווים מישראל לגרמניה, מעניקות הנחות מסויימות לנוסעים שחברת התעופה שממנה רכשו את כרטיסי הטיסה פשטה את הרגל.
אל על מציעה עבור לקוחות המחזיקים בכרטיס טיסה של גרמניה איירליינס לטיסות בין ישראל וגרמניה את האפשרות לרכוש כרטיס טיסה חלופי ב-20 אחוז הנחה בטיסות החברה היוצאות ונכנסות מהיעדים הבאים: ברלין, פרנקפורט, מינכן וכן עשרות ערים נוספות בגרמניה באמצעות שילוב טיסה ורכבת. ההנחה תקפה לכל מחירי אל על המפורסמים ואינה חלה על מיסי נמל, לטיסות עד תאריך 13.2.19 כולל.
בנוסף, איזי ג'ט מציעה חבילת סיוע שכוללת עלות כרטיס מופחתת הכוללת מזוודה אחת לכל מי שנפגע מהמצב עד 4 במרץ. כמו כן, הנחה של 15 אחוז במחיר כרטיס לכל לקוחות גרמניה איירליינס בהזמנות עתידיות עד ל-15 ביולי 2019. בכדי ליהנות מחבילת הסיוע, לקוחות גרמניה מוזמים ליצור קשר עם שירות הלקוחות של איזי ג'ט ולקבל תעריף של 110 יורו (כיוון אחד) עם הצגת הכרטיס ומספר ההזמנה של גרמניה.
לעוד מידע ניתן לפנות לקו החם של Stop Delay שפועל 24/7 ומסייע למי שנפגע מהתנהלות חברת התעופה - 058-4666222, או להיכנס לאתר, או להעביר פניות במייל: info@stopdelay.co.il