השלג מתחיל להיערם באתרי הסקי בעולם ועונת הגלישה התחילה רשמית. 40–50 אלף ישראלים צפויים לקחת חלק בחגיגה הלבנה ולצאת לחופשות באתרי סקי באוסטריה, צרפת, אנדורה, בולגריה איטליה ועוד. נתון שלא משתנה משנה לשנה הוא שרובם הם גברים.
לקראת עונת הסקי בדקנו עם שרון כהן, שאחראית על תחום הסקי בחברת איסתא, ועם רונן כ"ץ, מנכ"ל חברת סקי דיל, מה צריך לדעת לפני שמזמינים חופשת סקי.
1. להזמין חבילה מובנית או להרכיב חופשה באופן עצמאי?
המרכיבים של חבילת סקי שונים מחבילת נופש רגילה. לא מדובר כאן רק בהזמנת טיסה ובית מלון אלא גם בהעברות או בהשכרת רכב שאם לא תזמינו אותם מראש תתקשו להגיע לאתר הסקי. היא גם כוללת את עלות הסקי פס שיאפשר לכם כניסה למרחב הגלישה — שבלעדיו תישארו בחדר כל היום.
לפעמים מחיר החבילה כולל השכרת ציוד ואפילו הדרכות למתחילים. "למעט מקרים בודדים, זול יותר להזמין חבילה מובנית כי לנו יש יתרון מבחינת המחיר מול בתי המלון, ההסעות והטיסות", אומרת כהן. "אבל זה לא רק עניין המחיר. לפעמים יש מעברים שנסגרים וכל מיני פרטים קטנים ונתונים יבשים שאנחנו כמארגנים יודעים והלקוח עלול להסתבך אתם".
"לרוב להרכיב חבילות זול יותר, אחרת לא הייתי קיים", אומר כ"ץ. "אנחנו קונים במסות ולכן אני מקבל הטבות שלקוח קצה שפועל לבד לא יקבל, ובנוסף יש את עניין ההעברה. אני מעביר את הלקוחות באוטובוסים. לקוח שירכיב את החבילה בעצמו יצטרך לשכור רכב בעלות גבוהה יותר, על כך יוסיף דלק וגם אגרות ועלות חניה באתר — רק בעניין זה אפשר להגיע לפערים של 100 יורו על החבילה.
"בנוסף, ישראלים לא רגילים לנהיגת חורף בשלג ואף אחד לא רוצה לנסוע ב–4 בבוקר מגובה של 2,800 מטר בירידות, זה לא כיף".
2. באיזו תקופה לטוס?
אין תשובה מוחלטת לשאלה הזאת. באופן רשמי העונה מתחילה בדצמבר ומסתיימת בסוף אפריל. לישראלים יש אפשרות לשלב את חופשת הסקי עם חופשת חג — חנוכה בתחילת דצמבר, פסח בסוף אפריל ובאמצע פורים. אבל אם מתעלמים מהחגים קצת קשה להחליט מתי לצאת.
בינואר יש פחות שעות יום מבפברואר ומזג האוויר מועד לפורענות מבחינת הסופות, אבל המחירים נמוכים יותר. בפברואר מזג האוויר באופן מסורתי טוב יותר אבל גם הביקושים גבוהים, מה שיוצר תורים ולחץ באתר, והמחירים עולים.
"אנחנו נשענים על נתונים טופוגרפיים וסטטיסטיקות של שלג אבל אין ערובה לכלום. בעבר אמרו שדצמבר וינואר הם החודשים עם הסופות, ופברואר נחשב בעבר לחודש מתון מבחינת סופות והציע שלג איכותי וימים ארוכים יותר. במארס ובאפריל יש שלג אביבי וימים ארוכים עוד יותר. אבל כבר אין משהו מוחלט ולפעמים האקלים מתהפך", אומרת כהן.
"המחירים בינואר נחשבים טובים יותר מאלה של פברואר, שבו יש ביקושים גבוהים בשל החופשות בבתי הספר בחו"ל, והמחירים מאמצע מארס יורדים. אי אפשר לדעת לגבי השלג. לדוגמה, אתר הסקי ואל טורנס בצרפת היה אמור להתחיל לפעול ב–21 בנובמבר והוא נפתח שבוע מאוחר יותר כי עדיין לא היו תנאי שלג מספקים, כך שאין לדעת".
3. לגלוש במזרח או במערב אירופה?
נתחיל בעובדה הכי חשובה והסיבה העיקרית שבגללה נוסעים לאתרי סקי במזרח אירופה — המחירים של חבילות סקי לשם נמוכים בעשרות אחוזים מאלה של מערב אירופה. הטיסה לשם קצרה וזולה יותר, בתי המלון לא דורשים מחירים כמו בצרפת ובאוסטריה, אבל גולשים אמיתיים מבהירים שקשה להשוות בין האתרים. התשתיות פחות טובות, המסלולים קצרים יותר והחוויה אחרת לחלוטין — אך מדובר חופשה שיכולה להתאים לחלק מהאנשים.
"לא כל הנוסעים צריכים מסלולים עם מרחב גלישה של 200–600 ק"מ. יכול להיות שזאת חבורה של מתחילים שהאופציה של סקי בבולגריה במסלול של 70 ק"מ, יכולה להוות תמורה נאותה עבור הכסף שהם משלמים", אומרת כהן. "אתר סקי זה לא רק שלג ואוצרות טבע אלא גם השקעה כספית. בחיתוך גס האתרים במערב אירופה מפותחים יותר מבחינת תשתיות — מעליות מתקדמות, אחזקה של המסלולים, תשתית של שלג מלאכותי במקרה הצורך".
"מזרח אירופה קטנה בשביל גולש מנוסה שכבר גלש ארבע־חמש פעמים בחיים שלו, ולכן זה מצוין בעיקר למתחילים, לאלה שאין להם יותר מדי כסף או מי שמעוניינים לעשות חופשה קצרה ואת זה שווה לעשות דווקא במזרח אירופה שאליה הטיסות קצרות יותר, ואם נשארים רק כמה ימים מרחב הגלישה הוא די והותר", אומר כ"ץ.
4. לחכות לדילים של הרגע האחרון?
החברות שמשווקות חבילות סקי מדווחות מדי שנה על גידול במקדימים להזמין, ואפילו על כאלה שגם בימים שהחזאים מדווחים על שרב בישראל, דואגים להזמין מקום לחופשת הסקי שלהם בחורף. צריך לזכור שחבילות סקי הן לא חבילות נופש או חופשת בטן־גב שאנחנו מכירים מהקיץ, שלפעמים הסיטונאים נתקעים עמם ונאלצים להוריד את המחירים כדי לנסות למכור כמה שיותר חבילות ולא לצאת עם מושבים ריקים.
"דילים לרגע האחרון בסקי מיועדים למי שאני מכנה הציידים, מי שגמיש ויכול לשבת ולחפש דיל ולתפוס אותו. אבל רוב הלקוחות לא כאלה, מה גם שסקי זה לא חופשה של בודדים או זוגות אלא יותר של חבורות — כך שלתאם לכולם תאריך ספציפי ושלכולם יהיה מקום באותו בית מלון ברגע האחרון זה לא כזה פשוט", אומרת כהן. "אף שאני אשמח אם לא יהיו חבילות של הרגע האחרון ושלא נתקע עם סחורה, כנראה שיהיו חבילות כאלה, כך שמי שגמיש יכול להרוויח אבל אי אפשר להבטיח לאיזה אתר סקי זה יהיה ועם איזה בתי מלון".
"אין כמעט חבילות של הרגע האחרון כי בחורף מספר טיסות הצ'ארטר ליעדי הסקי מינימלי, יש מעט מטוסי שכר באוויר ולכן יש כמות קטנה יחסית של חבילות. זה לא סוף שבוע בכרתים או בפראג, נשארים מעט מאוד חבילות לסוף, אם בכלל, כי יותר קל לנו להיות מדויקים בביקושים. אנחנו לא מסתכנים ומתחייבים על הרבה מטוסים" אומר כ"ץ.
"בנוסף, גם אם יש לך טיסה אז לא בטוח שיהיה לך מלון ביד, וגם אם כן, מדובר במלונות פחות טובים כי עיקר גולשי הסקי, לא רק מישראל, עובדים על הזמנה מוקדמת ואין הרבה מלונות נורמליים פנויים ברגע האחרון. הרבה אנשים מחפשים חבילות ברגע האחרון, אבל אולי 10% יצליחו להשיג משהו".
5. עד כמה חשוב מרחק המלון מאתר הסקי?
בחופשה רגילה בחו"ל אתם מחפשים מלון שיהיה קרוב לתחבורה ציבורית או שיהיה במרחק הליכה ממרכז העיר ואתרים תיירותיים כאלה ואחרים. כשמדובר בחופשת סקי החשיבות של מרחק המלון מאתר הסקי היא משמעותית בגלל הציוד שאתם סוחבים עמכם, והרצון הוא שהמלון בו אתם לנים יהיה כמה שיותר קרוב למעליות.
מרחק שנחשב נורמלי הוא עד שלוש דקות הליכה. עם זאת, המלונות שקרובים יותר למסלול הגלישה יהיו גם יקרים יותר מהמרוחקים.
"באוסטריה קודם נבנתה העיירה ורק אחר כך נבנו מרחבי הגלישה, ולכן הרבה פעמים הנגישות למעליות והמסלולים פחות נוחה. בצרפת, לעומת זאת, העיירות נבנו לצורך הסקי, כך ששם לרוב המיקומים של בתי המלון פונקציונליים וסמוכים למעליות, מה שנקרא 'סקי אין סקי אאוט' — גלישה ישירה עד לפתח המלון וממנו", אומרת כהן. "אבל באוסטריה ולפעמים גם בצרפת, כשהמלון מרוחק מהמעליות מספקים באתר שירותים של סקי באס, שעובר ומסיע את הלקוחות".
6. מה החבילה כוללת?
יש ארבעה מרכיבים שחייבים להיות בכל חבילת סקי (היתר הם לפי הצרכים שלכם) והם טיסה, העברות לאתר, לינה וסקי פס. לגבי כל אחד מהם יש לבדוק כמה דברים: לגבי הטיסה בידקו אם מדובר בטיסת לואו־קוסט, אם מגישים בה מזון ושתייה ומה עלות הטסת ציוד סקי אם אתם מביאים אותו עמכם. כמו כן, שימו לב באיזה שדה תעופה המטוס נוחת כדי לוודא שהוא נמצא במרחק סביר מאתר הסקי, משהו כמו שלוש־ארבע שעות נסיעה.
אחרי שווידאתם שהחבילה כוללת העברות, שאלו אם ההעברות נעשות ישירות לאתר הסקי שלכם, או שמדובר באוטובוס מאסף שעוצר גם באתרים אחרים ומאריך את הנסיעה. לגבי המלון שאתם מזמינים, שימו לב על איזה בסיס הלינה — אם היא כוללת ארוחת בוקר או חצי פנסיון או הכל כלול (כמו בקלאב מד לדוגמה). בידקו גם מה המרחק של בית המלון מהמעליות. וכמובן אל תשכחו את הסקי פס — אם החבילה שלכם אינה כוללת אותו, תצטרכו לקנות אותו במחיר מלא באתר, מה שייקר את החופשה. בלעדיו לא תהיה לכם אפשרות להיכנס למרחב הגלישה.
המרכיבים הנוספים שהם בגדר מותרות הם השכרת ציוד (אם אין לכם משלכם) ושיעורי הדרכה (שלא כולם צריכים). "אם החבילה לא כוללת ציוד, כדאי להשכיר אותו מראש מול סוכן הנסיעות, מה שיעלה 60–80 יורו — כי אם תחכו עם זה לאתר, המחיר יעלה ב–100 יורו ויותר. שם עושקים אתכם", מציע כ"ץ לנוסעים. "ולגבי ההדרכות — שלא ידחפו לכם אותן סתם אם אתם לא צריכים אותן. תראו שזה מודולרי, ואם אתם לא צריכים שיעורים אז אל תשלמו עליהם, ובקשו שיורידו את זה מהמחיר. אם אתם צריכים הדרכה, ודאו שהמחיר יהיה ראוי — 100–150 יורו לאדם להדרכה של שבוע".
7. למה חבילה כוללת 8 ימים, 7 לילות ורק 6 ימי גלישה?
יום ההגעה לאתר ויום העזיבה אינם ימי גלישה אף פעם ולכן הסקי פס של החבילות השבועיות הוא לשישה ימים. קחו נשימה עמוקה לפני היציאה לחופשה הזאת כי יום ההגעה הוא לרוב יום מעייף וארוך שכולל גם טיסה וגם נסיעה ארוכה לאתר, של כשלוש שעות, וזה כשאין פקקים או תנאי שלג קשים שישפיעו. "הרבה פעמים אנשים עייפים מאוד ביום הראשון ובצדק. אבל כבר כשהם עולים לשלג ביום השני הם שוכחים את הכל" אומרת כהן.
8. האם שווה לנסוע לסוף שבוע בלבד?
תופעת חופשות הסקי לסופי שבוע גדלה ככל שהגולשים גילו את אתרי הסקי במזרח אירופה, ואחרי שהם התמכרו יותר לסקי ורצו להוסיף חופשה קצרה נוספת של גלישה לזו הארוכה והמשמעותית יותר. רומניה ובולגריה מובילות בתחום חופשות סוף השבוע בזכות זמני הנסיעה הקצרים אליה ומשדה התעופה לאתר הסקי עצמו (כשעה וחצי). אפשר כמובן גם להזמין סופי שבוע באוסטריה, צרפת ואנדורה אבל לפעמים נושא הזמן בדרכים — באוויר ובכביש — מול ההוצאה הכספית הופך את הנסיעה לפחות משתלמת. חשוב לבחון את היעד מבחינת זמני נסיעה כדי שלא תצטרכו לבלות מחצית מהחופשה בתחבורה.