את הסייל הזה, ביום שאחרי חג המולד, גילי שי לא תשכח. "כבר בחמש בבוקר, בקור מקפיא, השתרך תור אדיר מול מייסיס, ברחוב ה-34 במנהטן. כולם עמדו רועדים מקור בציפייה דרוכה אך בשקט מופתי, ואיש לא חשב לרגע לנטוש את המשמרת. אני קפאתי, אבל באתי בלי מעיל כי ידעתי שיהיו לי מספיק חבילות לסחוב. באופן רגיל בית הכולבו המיתולוגי פותח את שעריו בעשר, אבל לכבוד הסייל שעת השין הוקדמה לשבע. כשהדלתות נפתחו אי-אפשר היה לעצור את השיטפון. אותם אנשים, שכמה שעות קודם ישבו איתי מחויכים בקרון הרכבת התחתית בדרכנו למקדש הקניות הזה, רצו אחוזי תזזית בין המדפים עם ערימות של פריטים בידיהם, מתפללים שרק יישארו בגדים במידות הנכונות. הם רוקנו את כל החנות, דרכו זה על זה בנימוס אמריקאי, רצו לקופות, ומיהרו הביתה כדי למדוד את המציאות שקנו".
גילי, 44, עובדת מחשוב בחברת ביטוח, משתדלת לא לפספס את מכירות סוף השנה בניו יורק. "כל אחד והטירופים שלו. אני נוסעת לשופינג רק בניו יורק ומכוונת לסיילים הגדולים, כי באמריקה סייל זה סייל. במייסיס קניתי אולי 15 חולצות של ראלף לורן ב-30 דולר לחולצה, שמחירה בארץ יכול להגיע ל-700 שקל. נסעתי גם ל-Woodbury Common Outlet, מרכז קניות עם המותגים של החברות הכי יוקרתיות, שנמצא מחוץ למנהטן. מגיעים אליו באוטובוס מיוחד שיוצא ממנהטן בתשע בבוקר ומחזיר אותך בסוף היום. קניתי בגדים מקסימים לכל הילדים של החברים שלי, מגאפ ועד בלו נייבי ובננה ריפבליק, וחזרתי ארצה עמוסה. במחירים כאלה ובאווירת הכריסמס של ניו יורק, אי-אפשר שלא לקנות, בטח שלא חיית מותגים כמוני".
יריית הפתיחה למכירות האפטר כריסמס תינתן ביום שני, 27 בדצמבר - בחלק מהמקומות כבר ביום ראשון - כשעשרות אלפי קונים משולהבים יתנפלו על חנויות האופנה והמעצבים, וירוצו לקטוף מהמדפים כל מותג ובגד. הסיילים הגדולים של אחרי הכריסמס הם הפנינג צרכני, שהפך כבר מזמן למושג בארצות הברית ובאירופה. בחנויות רבות מוצעים מותגים מפורסמים במחירים מגוחכים, ויש כאלה שהפכו את שמחת הקניות לחופשה של ממש.
חברות התיירות זיהו את המגמה, ומיהרו להציע צ'ופרים שתפורים בדיוק לקהל היעד: סיור פרטי במרכזי הקניות של לונדון בחברת סטייליסט, ביקור בחנויות המפעל של בולגארי או ורסצ'ה ברומא, ליווי של סטייליסטית למקדשי האופנה של דולצ'ה וגבאנה או רוברטו קוואלי במילאנו.
לעולם לא תקני לבד
כך, אם בטיולים מאורגנים נהוג להקצות יום אחד לשופינג, כאן מדובר בטיולים שהם שופינג אחד גדול, שאולי מקצים בהם יום לתיירות רגילה. "ייתכן שאנו עדים לז'אנר חדש של תיירות חורף, שאיננו דווקא סקי ושלג", אומר אייל שטרק, מנהל השיווק של חברת אלדין טרוול. "עדיין קשה להתייחס לממדי התופעה, אך נראה לי שזהו טרנד מתפתח של חופשות חורף, המתרחש באווירה היפה של חג המולד, כשהסיילים בשמיים ובתי המלון מציעים מחירים אטרקטיביים".
מהו קהל היעד?
"מבלי להישמע סקסיסט, אני לא רואה גברים יוצאים לסיורי שופינג. הסיורים מתקיימים על-פי לוחות זמנים קבועים, ולכן כדאי להזמין אליהם מקום מראש, כי הם חוסכים כיתות רגליים מיותר וההסעות למרכזי הקניות ולאאוטלטים הן באוטובוס מחומם".
גם באיסתא מציעים טיולי קניות, וטלי נוי, מנהלת השיווק של סניפי איסתא, יודעת לספר על בחורה שהוציאה 5,000 אירו בטיול שופינג במילאנו. "מטבע הדברים, זהו טיול המיועד לזוגות של חברות או לאימהות ובנות", היא אומרת. "מסע כזה בין מעצבי על במילאנו או ברומא הוא לא רק שופינג, אלא גם סוג של בילוי וגיבוש בקבוצות קטנות, ויש נשים שרק מחכות לרגע הזה".
אחד משיאי הטיול הזה הוא שעתיים של חוויית קנייה בהדרכה אישית של סטייליסטית צמודה, שתפקידה לסייע לכל אחת בשדרוג המראה ובלימוד סודות האופנה. הטיול כולל תדרוך יומי קבוצתי על מעצבי האופנה המובילים בעיר ועל המקומות המומלצים לרכישת מותגים במחירים שפויים (פחות או יותר), חשיפה לעולם אביזרי האופנה שיעשו את הלוק, ביקורים במרכזי הקניות היפים בעיר, בחנויות מעצבים ובבתי אופנה נחשבים כמו פראדה, דולצ'ה וגבאנה או רוברטו קוואלי, וגם באזורי שופינג מיוחדים, באאוטלטים מרכזיים, בבית ספר לעיצוב אופנה ואף בסדנת איפור.
עם מי: איסתא, בשיתוף חברת סטייל בלבן.
כמה: 799 אירו לחבילה של חמישה ימים ברומא (לאדם בחדר זוגי); 699 אירו לחבילה של ארבעה ימים במילאנו (לאדם בחדר זוגי). המחיר כולל טיסה, אירוח על בסיס ארוחת בוקר, כרטיסים לרכבת התחתית, סטייליסטית צמודה.
להזדנגף בלונדון
במקום ללכת לאיבוד במרכזי הקניות של לונדון, אפשר להצטרף לסיור פרטי עם סטייליסט לונדוני הבקיא בסצנה העירונית ויכול לעשות היכרות עם הבוטיקים המיוחדים של העיר ולבחור את החנויות עם הסיילים הכי שווים. בעזרתו ניתן להתוודע לחידושי האופנה, לבקר בחנויות אינטימיות של מעצבי על ולבחור בקפידה פריטי לבוש שמתאימים לסגנון האישי.
עם מי: אלדין טרוול.
כמה: החל ב-980 שקלים לסיור מודרך של כשלוש שעות.
כפר חנויות המפעל
מתחם Sarravalle שליד מילאנו מנוהל על-ידי קבוצת McArthurGlen, מהמובילות באירופה בתחום חנויות מפעל של מעצבים. המתחם עצמו מעוצב כמו כפר באחד ממחוזותיה של איטליה, ויש בו יותר מ-170 חנויות מפעל של מותגים מובילים, מורסצ'ה ודולצ'ה וגבאנה, עבור בנייק ובבולגארי, ועד רוברטו קוואלי ופראדה.
עם מי: אלדין טרוול.
כמה: החל ב-170 שקלים לאדם. כשמונה שעות וחצי, כולל נסיעה (ארוכה) הלוך ושוב באוטובוס ממילאנו.
שופינג שווייצרי
שיגעון המותגים זלג מאיטליה גם לשווייץ השכנה, למרכז Fox Town בעיירה Mendrisio, הנמצאת במרחק של כחמישים קילומטרים ממילאנו. מולנטינו ועד ארמני ומלורו פיאנה ועד ורסצ'ה, כולם מיוצגים בכבוד במתחם החדש יחסית הזה, שיש בו 1,200 מקומות חניה, ברים, מסעדות, ואף מרכז יופי וקזינו למי שלא בזבזו את כל התקציב על קניות.
עם מי: אלדין טרוול.
כמה: החל ב-150 שקלים לאדם, לשהייה של כשש שעות הכוללת נסיעה הלוך ושוב באוטובוס ממילאנו.
תרפיה בעזרת מותגים
באמריקה כבר המציאו לזה מונח: Retail Therapy. מי שעבורם קניות הן סוג של תרפיה ימצאו במרכז Woodbury Common הרבה תרפיה. המתחם טוען לכתר מרכז העודפים הגדול בעולם, הוא בנוי בסגנון של עיר מהעידן הקולוניאלי (עם הרבה סכרין אמריקאי), יש בו 220 חנויות, ונדמה שאין מותג מפורסם אחד שאינו מיוצג בו. האוסף הענקי כולל עודפי מותגים ומעצבים כמו אדידס, בננה ריפבליק, ברברי, קלווין קליין, קואץ', דונה קארן, ארמני, גוצ'י, טימברלנד, ורסצ'ה, ראלף לורן, טומי הילפיגר, ליווייס, גאפ ומאות אחרים.
עם מי: אלדין טרוול.
כמה: החל ב-160 שקלים לאיש, לשהייה של כשמונה שעות במתחם, כולל נסיעה הלוך ושוב באוטובוס ממנהטן.
שופינג והעיר הגדולה
הסיור הקבוצתי הבא מחבר שני טרנדים יחדיו: סיור קניות וסיור בעקבות סדרת טלוויזיה פופולרית. הסיור עובר באתרים המרכזיים שבהם בילו קארי בראדשו וחברותיה, ומיותר לציין שהוא כולל קניות בכמה מחנויותיה הטובות של העיר, החביבות על גיבורות הסדרה. אל דאגה, מקומו של בוטיק הנעליים של ג'ימי צ'ו לא נפקד, כמו גם הבר הקבוע של קארי, שבו לוגמים קוסמופוליטן, המשקה המזוהה איתה.
עם מי: אלדין טרוול.
כמה: החל ב-160 שקלים לאיש, כולל סיור מודרך של כשלוש שעות, אוטובוס מפואר ועצירה לצילומים.
בוטיקאות למתקדמים
עוד סיור ניו יורקי הוא טיול רגלי מודרך בשכונות המפונפנות של התפוח הגדול, בהן Nolita (ראשי התיבות של North of Little Italy) ו-SoHo. כאן מבקרים בבוטיקים שיקיים ויקרים להחריד, כמו Sigerson Morrison, המתמחה בתיקים ובאביזרי אופנה, Resurrection ואחרים. שופוהוליקיות ואספניות וינטג' ירגישו פה לגמרי בבית. הסיור כולל ביקור בבוטיקים הללו, שגם חלק מהניו יורקים מלידה עדיין לא גילו, והם מהווים חלון ראווה שבו ניתן לחזות במגמות האופנה החדשות ביותר בעיר. המדריך, שהוא בעצם סוג של שחקן, יצבע את הסיור בסיפורים על השכונות ועל ההיסטוריה שלהן, ויתבל ברסיסי רכילות עסיסיים ובטריוויה על ידוענים.
עם מי: אלדין טרוול.
כמה: החל ב-148 שקלים לאיש, כולל סיור מודרך של שעתיים וחצי, שוברי הנחה לקניות ומפת האזור.
מאחורי הקלעים
אומרים שיהודי ישלם כל מחיר עבור מציאה. הסיור ב-Garment Center מיועד לרודפי מציאות, וגם למי שרוצים לראות חנויות בדים וסדקית ברמה שלא הורגלנו בה ולהרגיש כמו טייקון אופנה. פעם זה היה אזור אותנטי של בתי מלאכה קטנים. אלה עברו כבר מזמן לאסיה, אך גם כיום זהו עדיין מרכז רציני של ענף האופנה בניו יורק. יובילו אתכם לחדרי תצוגה פרטיים שלרוב אינם נגישים לציבור, ולמכירות של פריטים יחידים המוצעים באותו יום, שבהן ניתן לרכוש בגדים ואביזרים במחירים נמוכים. הסיור מאפשר גם הצצה לבתיהם של מעצבים מפורסמים, ומגלה טפח מהתעשייה הפורחת הזו, המשפיעה על האופנה ברחבי העולם.
עם מי: אלדין טרוול.
כמה: החל ב-240 שקלים לאיש, כולל סיור מודרך של שלוש שעות, הנחות בחנויות ומפת האזור.