יש הרגשה של אופטימית באוויר: מתווה ההקלות ממשיך, הישראלים כבר החלו לנפוש ברחבי הארץ ואפילו נתב"ג נפתח במתכונת מצומצמת. עם הכל יימשך בלי תקלות, ייתכן שבקרוב נוכל לטוס לחופשה במספר מדינות שיקבלו תיירים בעלי תו ירוק כמו איחוד האמירויות, יוון ואיי סיישל.
אך לצד האופטימיות הזו יש משהו שלא מדברים עליו מספיק לקראת חזרת הטיסות והחופשות - המחירים. "ישנה הנחה אצל חלק מאזרחי ישראל שתחום התיירות הולך לקראת הוזלה, אל כלל לא בטוח שכך יהיה", אומר יהודה זפרני, מנהל תחום התיירות במועדון הצרכנות הוט.
"בימים אלו בעיצומו של מבצע החיסונים בישראל, ניתן לראות אט אט יעדים חדשים חוזרים ללוח הטיסות בנתב"ג דוגמת ניו-יורק, פריז, לונדון ועוד (כרגע תחת מכסות והגבלות). אך בעוד שישראל מתקדמת במבצע החיסונים, מרבית מדינות העולם טרם הגיעו לשלב זה ולכן בקיץ הקרוב אנחנו נראה מספר יעדי נופש ותיירות מצומצם למול שנים קודמות. כפי שלומדים בשנה ראשונה בלימודי כלכלה, המחיר תלוי בביקוש והיצע. עם החזרה האיטית של המשק לשגרה, אנחנו רואים את כמות המבקרים הגדולה הפוקדת את שמורות הטבע, מרכזי הקניות ועוד וכך גם יהיה בתיירות חוץ. על פי ההערכות, בחודשי הקיץ, במידה והמצב יישאר כך, צפויים לצאת משערי שדה התעופה מאות אלפי ישראלים, ולכן כאשר לוקחים את העלייה בביקוש למול צמצום היעדים והירידה בהיצע, אז מבינים שהמחירים צפויים לעלות."
זפרני נותן לדגמה את מחירי הטיסות ללונדון, כאשר טיסה שנפתחה לבירה האנגלית התמלאה תוך שעתיים ומחירי הכרטיסים זינקו מ-400 ל-900 דולר. אמנם מנתב"ג עדיין ממריאות ספר טיסות מצומצם, אך גם כאשר נוכל לטוס בחופשיות, יעדים רבים לא יהיו פתוחים ומסתמן שהביקוש לאלה שכן יקבלו אותנו יהיה גבוה - ובהתאם גם המחיר.
גם ד"ר ערן כתר, חוקר ומרצה במחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת, מאמין שהמחירים בקיץ יעלו, אך מציין שעד שהביקושים יגיעו לשיא המגמה בהתחלה דווקא תהיה הפוכה: "בטווח המיידי, אנחנו צפויים לראות מחירים אטרקטיביים מצד חברות תעופה ומלונות בחו"ל. זאת לאחר שתקופה ארוכה של סגירה כפויה, תעשיית התיירות משוועת לתפוסות אשר יאפשרו להחזיר את העובדים מחל"ת ולסיים את המצב שבו נדרש להביא כסף חיצוני בכדי למממן את העלויות החודשיות הקבועות. כמו כן, זרם תיירים ראשוני הוא הכרחי על מנת לייצר מצג של נורמליות בענף ולהשיב את הבטחון הצרכני בתיירות.
"לאחר שלב ההתאוששות הראשוני, אנחנו צפויים לראות עלייה במחירים המתבססת על תחזיות לביקוש גבוה לחודשי הקיץ, והצורך של בעלי העסקים למחוק את החובות שצברו בשנה החולפת. בענף התעופה, מרבית החברות צמצמו את מלאי המטוסים שלהן וגם כאן ביקושים גבוהים עבור מספר מושבים מוגבל יביאו לעלייה במחירים."
ומה יקרה בחופשה עצמה?
זפרני טוען שגם בארצות היעד, עלות החופשה צפויה להתייקר בייחוד בשל ההכנות החדשות וההגבלות השונות שחלות על המלונות, המסעדות ועוד. בבתי המלון, בעקבות הקורונה נכנסו הנחיות חדשות בכל הקשור לחיטוי, ניקיון ועוד, מה שגורם לעלייה בעלויות כוח האדם והתחזוקה ואלו במרבית הפעמים מושתתים על כיסו של התייר. לכן, צפויה עלייה במחירי החדרים וההמלצה היא תמיד להזמין מראש וכמה שיותר מוקדם, כך תוכלו לחסוך מאות אם לא אלפי שקלים בחופשה. יחד עם זאת, להקפיד שמדיניות הביטולים מספיק גמישה.
"מדיניות הביטולים עלולה להשפיע בצורה מהותית גם על הטיסות וגם על החופשות היא מגמת הביטולים", אומר זפרני. י"היה מעניין לראות כיצד הביטולים ישפיעו על הענף, וזאת מתוך הבנה כי הנגיף צפוי להישאר איתנו לפחות בשנה הקרובה ואנו נצטרך ללמוד לחיות לצידו. מדיניות הביטולים תשפיע כמובן גם על המחירים מסיבה פשוטה - אם חברת התעופה תאפשר ביטולים של הרגע האחרון היא תאלץ לגבות על כך פרמיה במחיר הכרטיס. במקביל צפוי להיווצר שוק חדש, שוק הרגע האחרון בעקבות הביטולים. יהיה מעניין לראות האם וכיצד בכלל מגמה זו תשפיעה על התחום."