לפי הסטטיסטיקות הסיכוי למות מהתרסקות מטוס הוא נמוך מהסיכוי למות כתוצאה מעלייה במדרגות נעות, ובכל זאת, התרסקויות הן הסיוט של כל נוסע. אז למרות שנראה שהתרסקות היא מחוץ לשליטת הנוסעים, מסתבר שיש הרבה דברים שתוכלו לעשות כדי להגדיל את סיכויי ההישרדות שלכם. אתר Huffington Post ריכז את מיטב ההמלצות - לגזור ולשמור.
הישארו עם גרביים ונעליים: גם אם אתם נהנים לחלוץ נעליים ולתפוס תנומה בטיסה, עדיף שתישארו עם הנעליים למקרה שתצטרכו לרוץ לעבר יציאת החירום.
התאמנו על פתיחת חגורת הבטיחות במושבכם: זה אמנם נשמע פשוט וקל, אבל כשאתם במצב של פאניקה לפעמים קשה לזכור איך לפתוח את חגורת הבטיחות. לדברי מומחה בטיחות טיסה של "בריטיש אירוויש", "מדובר בזיכרון שריר. בזמן מצב חירום, אנשים נכנסים ללחץ וחושבים שהם במכונית ומנסים לשחרר את החגורה על ידי לחיצה על הכפתור במקום להרים את האבזם".
ניתוח של התרסקות מטוס בארה"ב ב-1992 גילה שחלק גדול מהנוסעים ניסו לצאת ממושביהם בעוד הם חגורים בחגורות הבטיחות, בעוד נוסעים אחרים התקשו לפתוח את החגורות. בלבול זה גרם לעיכוב גדול ביציאה מהמטוס הבוער.
חשבו על תכנית יציאה (וגם תכנית ב'): גם אם הסיכויים נמוכים, תמיד צריך להיות מוכנים. אחרי שאתם מתיישבים במושב שלכם, ספרו את השורות עד ליציאת החירום הקרובה. כך, גם אם האורות ייכבו עדיין תוכלו להרגיש את דרככם ולספור עד ליציאה. למרות שאנחנו בדרך כלל מתעלמים מהוראות הבטיחות, אל תתעצלו. קראו היטב את כרטיס הבטיחות בגב המושב שלכם כדי שתוכלו לדעת בדיוק איך לפתוח את דלת הביטחון וכיצד להגיע אליה. וודאו שיש עוד יציאה שתוכלו לגשת אליה במקרה והיציאה הקרובה חסומה או תקועה.
אל תחכו להוראות במקרה של אסון: במקרה של התרסקות, צוות הטיסה אמור לספק הוראות לנוסעים וכמובן שיש לעקוב אחר ההוראות. אבל לפעמים הדיילים וגם הטייסים נכנסים לשוק או פאניקה ולא מצליחים לתפקד או לספק הוראות. בן שרווד, שחיבר מדריך הישרדות בטיסה, אומר כי "80 אחוז מהאנשים נוטים לקפוא במצבי לחץ ולהיות פאסיביים לחלוטין. הם פשוט לא עושים כלום. אל תשבו ותחכו לעזרה, צאו מהמושב שלכם מהר ונסו לעזור לנוסע שלצדכם אם הוא נראה קפוא".
השתמשו בתנוחה הנכונה: כמה מחקרים על התרסקויות הוכיחו שתנוחת חירום יכולה להציל את חייכם. לפי רשות בטיחות טיסות בארה"ב, בזמן חירום עליכם להחזיר את המושב למצב זקוף, לשים את הראש בחיקכם ולהקפיד שהפנים שלכם יהיו מופנות לעבר הרגליים. אם המושבים קרובים מדי או שאתם גבוהים ולא יכולים להוריד את הראש, הניחו את הראש על המושב שמולכם, כשהיד הדומיננטית מחסה את ראשם והיד הלא דומיננטית מחסה את היד השנייה. תנוחה זו נועדה להגן על היד החזקה שלכם, במקרה שתצטרכו לפתוח את חגורת הבטיחות או דלת החירום. הרגליים והברכיים צריכות להיות צמודות, וכפות הרגליים מונחות באופן ישר על הרצפה.
היפטרו מהחפצים שלכם: למרות שנראה שכל החיים שלכם נמצאים בתיק שהבאתם למטוס, כדאי לא להיות סנטימנטלי במקרה של התרסקות. לפי מחקרים, 68 אחוז מהנוסעים שמתו בהתרסקות מטוס מתו כתוצאה משריפה שפרצה בקבינת המטוס, ולא מההתרסקות עצמה. לכן הזמן שבין ההתרסקות ליציאה הוא קריטי, וכדאי למהר לצאת לפני שפורצת שריפה או שהיא מגיעה אליכם.
לבשו את הבגדים הנכונים: בגלל שיש הרבה דלק על המטוס, יש סכנה ממשית של שריפת ענק שתפרוץ לאחר ההתרסקות. הימנעו מללבוש בגדים שעלולים לעלות באש והשתדלו ללבוש בגדים מסיבים טבעיים כמו צמר או כותנה. לבשו בגדים נוחים שלא יעכבו אתכם והשתדלו ללבוש נעליים נוחות וסגורות.
הישארו עירניים במשך ההמראה והנחיתה: מומחה הבטיחות בן שרווד אומר כי 80 אחוז מההתרסקויות המטוס מתרחשות במהלך 3 דקות ההמראה או ב-8 הדקות שלפני הנחיתה. השתדלו לחכות לפני שאתם שמים אוזניות או שותים אלכוהול וחכו עד שההמראה או הנחיתה תעבור בשלום.
שבו במעבר או בשורות הקרובות ליציאה: נוסעים היושבים קרוב ליציאה מגדילים את סיכוייהם להגיע ליציאה ולשרוד. כמו כן, מחקרים שנעשו על התרסקויות מצאו שנוסעים שישבו במעבר שרדו יותר מנוסעים שישבו ליד החלון כי לקח להם פחות זמן להגיע ליציאה בטרם התפשטה שריפה.
התרחקו מהריסות המטוס: זה לא נגמר ברגע שיצאתם מהמטוס. התרחקו מהריסות המטוס כדי שלא תפצעו מאש, פיצוץ או אדים מסוכנים. אבל אל תתרחקו יותר מדי מאזור ההתרסקות כדי שכוחות ההצלה יוכלו לאתר אתכם ולטפל בכם במהירות.
והכי חשוב: שתהיה לכם טיסה בטוחה.