גם אם אתם הנוסעים הכי מתמידים שיש ועולים על מטוס כמה פעמים בשנה, תאמינו לנו שיש לא מעט דברים שאתם לא יודעים על הצינור המעופף. ולא, אנחנו לא מתכוונים לאיך הוא בכלל עובד (כי זה פלא בפני עצמו), אלא לדברים שקורים במסדרונות, במטבחונים של הדיילים ובתא הטייס. הנה כמה עובדות שלא כולם היו רוצים שתדעו וכנראה הולכים להפתיע אתכם.
החמצן במסיכת החמצן שלכם מספיק רק ל-12 דקות
זה אולי נשמע מפחיד ולא בטיחותי, אבל אם תחשבו על זה רגע, זה לא מאוד נורא. המסיכות אכן מספיקות לרוב ל-12 עד 15 דקות, אך בעת הצורך, לטייס לוקח הרבה פחות זמן לרדת לגובה בו רמת החמצן גבוהה. כל עוד יש בעיה ואתם צריכים לשים מסיכה על הפנים, רק תדאגו שאתם עושים זאת נכון ושמים אותה גם על הפה וגם על האף. נגיד, לא ככה:
>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש
אי אפשר למות בטיסה
רגע, לפני שאתם קופצים וטוענים שזה לא נכון, כי כבר שמעתם שזה קרה, אז נגיד לכם שגם אתם וגם אנחנו צודקים. איך? היות ועל מטוס לרוב אין רופא, או לפחות אין רופא עם ציוד מתאים, אין לאף אחד את הסמכות הפורמלית לקבוע מוות של אדם. כך, שגם אם ברור שמישהו מת בטיסה, הוא יגיע ליעדו ורק שם רופא יבדוק אותו ויכריז על שעת המוות. מ.ש.ל.
אם נוסע מת לרוב ישאירו אותו במקומו
אם מישהו אכן מת על הטיסה (על אף שלא הוכרז על כך רשמית), הרבה פעמים ישאירו אותו במקומו, יקשרו אותו למושב וייכסו אותו בשמיכה. ככה זה כשעל המטוס אין מקום ייעודי בו שמים גופות והרבה פעמים אין שורות ריקות או מקום פנוי.
השירותים במטוס יכולים להינעל ולהיפתח מבחוץ
זו אולי עובדה שכבר ידעתם עליה, אבל היא כל כך מטורפת שהיינו חייבים להכניס אותה. מטעמי בטיחות, לתא השירותים במטוס יש יכולת להינעל ולהיפתח מבחוץ. אם במקרה אתם ננעלים בחדרון הקטנטן בדיוק ברגע בו הטייס מכריז שצריך לשבת ולחגור חגורות, יש מי שיחלץ אתכם. בשאר המקרים, זה סתם מלחיץ שמישהו יפתח לכם את הנעילה באמצע.
לרוב, כיבוי האורות לא נועד כדי שתלכו לישון
בהמראה ובנחיתה, בעיקר בלילה כמובן, נהוג לסגור את האורות הראשיים. המטרה היא לא לגרום לכם להירגע, אלא להרגיל את העיניים שלכם לחושך כך שתוכלו לזהות בקלות איך מגיעים ליציאות החירום. בהמראה ובנחיתה מתרחשות רוב התקלות במטוס ולכן הסיכוי בו תאלצו להתפנות במהירות הוא גבוה יותר. יחד עם זאת, אם אתם כבר טסים ברוגע בשיא הגובה והדיילת כיבתה את האורות, אז היא כנראה כן רומזת לכם שתלכו לישון.
מגשי האוכל הם האזור הכי מטונף במטוס
האמת שכל המטוס הוא אזור מטונף - השירותים, הידיות, פתחי המזגנים וגם מגשי האוכל. במהלך הטיסה כמעט כל אחד נוגע ופותח את מגש האוכל שלו, ובניגוד לשירותים למשל, הדיילים לא מקפידים לנקות אותו בתדירות גבוהה. מומלץ להביא מגבון חיטוי לטיסה הבאה שלכם.
הדיילים לא מקבלים כסף עד שדלתות המטוס לא נסגורת
אם נהיה מדוייקם יותר - הם לא מקבלים כסף כל עוד מנוע המטוס כבוי. כך למשל, אם יש תקלה ואתם נאלצים לחכות כלואים במטוס בזמן שהטייס כיבה מנועים, תדעו שהדיילים והדיילות, שעושים הכל כדי שלא תתעצבנו, כלל לא מקבלים על זה תשלום. כן, אתם צריכים להיות יותר נחמדים אליהם ברגעים הקשים האלה.
לא כדאי שתשתו את הקפה או התה במטוס
על פי בדיקות שנעשו במהלך השנים נמצא שהמים במטוסים, לא אלה שסגורים בבקבוק, הם לא הכי נקיים. בבדיקות נמצא שבכל מטוס מתוך 10 יש רמת חיידקים גבוהה מהמותר. באירגון הבריאות העולמי אמנם מחייבים את חברות התעופה להחליף את המים במטוסים באופן תדיר, ובכל זאת, לא היינו ממליצים לנסות.
לקברניט הראשי יש סמכויות מטורפות
בזמן שאתם באוויר, כדאי שתדעו שלטייס שלכם, מלבד לעובדה שהוא צריך להנחית אתכם בבטחה, יש סמכויות כמעט בלתי מוגבלות. הוא יכול להורות לאזוק נוסע, לתת קנסות ועוד שלל סמכויות ששמורות בדרך כלל רק לרשויות החוק. כי באוויר, הקברניט הוא החוק.
על כרטיס הטיסה שלכם יש המון מידע שאתם לא מודעים אליו
על כרטיס הטיסה שאתם מקבלים יש המון מידע מעבר למקום בו אתם יושבים ומאיזה שער אתם ממריאים. למשל, שתי האותיות הראשונות במספר הטיסה מראות מי חברת התעופה, אבל זה ידוע. אחריהן שלוש הספרות של הטיסה מראות לאיזה כיוון את טסים: מספר אי זוגי מצביע על טיסה לכיוון מזרח ומספר זוגי על טיסה לכיוון מערב. כמו כן, יש עוד פרטים רבים, אפילו עליכם.
להתקבל להיות דייל זו משימה לא קלה בכלל
זה הכל במספרים. נתונים משנת 2016 מראים שרק אחוז אחד מתוך כל המועמדים בקורס הדיילים של דלתא איירליינס האמריקאית סיימו אותו. לשם השוואה, בשנת 2016 סיימו את הלימודים בהרווארד כ-5.2 אחוזים מכל המועמדים שרצו להתקבל. מ.ש.ל 2.
ללא מעט דיילים יש את הסמכות ליילד לכם את התינוק
בהמשך ישיר לסעיף הקודם, כדאי שתדעו שהדיילים הם לא רק מלצרים מעופפים. למעשה, בשמיים יש להם כמה סמכויות עם המון אחריות. לא מעט דיילים עוברים הכשרה לכיבוי שריפות, חבישה, עצירת דימומים, עזרה ראשונה לרבות סיוע בלידת תינוק (וזה קרה לא פעם) וכמובן לתפעל אירועי בטיחות במטוס. אז תנו כבוד.