כבר מעל שמונה חודשים שאנחנו חיים לצד הקורונה ולמרות שיש לא מעט דברים שאנחנו עדיין לא יודעים, כמו מתי הנגיף ייעלם, יש דבר אחד שברור לכולם - החיים שלנו השתנו מהקצה אל הקצה.
בתוך כך, גם תחום התיירות לא נשאר אותו הדבר. החידושים בעולם התיירות צפויים להיות מהירים יותר מתמיד, מכיוון שהענף צריך להגיב במהירות לציפיות החדשות ולאופי הטיול שנוצרו בקרב הנוסעים והמטיילים בצל הקורונה. בימים אלו למשל, האנשים שנוסעים לטייל מחפשים רמה גבוהה יותר של בטיחות בזמן הטיול ואפשרויות חופשה אקולוגיות יותר. בנוסף, המטיילים גילו מחדש את המקומות שמחכים להם ממש מעבר לדלת בשוק המקומי, אבל הם עדיין חולמים להגיע לקצה השני של העולם ומחפשים דרכים חדשות לטשטש את ההפרדה בין העבודה לחופשה.
כדי להבין יותר לעומק איך יראה עולם התיירות ברגע שנחזור לטייל בעולם, מומחי התיירות של חברת הנסיעות הדיגיטלית Booking.com חקרו יותר מ-20,000 מטיילים מ-28 מדינות וביססו מספר תחזיות בנוגע לעתיד. כך, אחד הממצאים הבולטים שהתגלו הוא שיותר ממחצית מהמטיילים ברחבי העולם אמרו שהם לא ירגישו בנוח לנסוע עד שיהיה חיסון או טיפול לקורונה. גם בקרב הישראלים קיימת אותה התחושה כאשר 48 אחוזים מהם השיבו באופן דומה.
אלה הדברים המרכזיים שהתגלו במחקר:
- למרות ההגבלות, האיסורים וחוסר הוודאות המתמשך, אנחנו עדיין מרגישים צורך אנושי, עמוק ופנימי – להמשיך לטייל ולראות את העולם. במהלך תקופת ההגבלות השונות, שלושה רבעים (77%) מהמטיילים הישראלים וכשני שליש (65%) מהמטיילים הגלובליים אמרו שהם מתרגשים לקראת הרגע שבו יוכלו לחזור לנסוע ולטייל, ו-68% מהישראלים אמרו שעכשיו הם מעריכים יותר את היכולת לנסוע, ולא יתייחסו אליה כמובנת מאליה בעתיד (61% בקרב המטיילים הגלובליים). המטיילים הישראלים , כמו גם הגלובליים, העידו שבמהלך 12 החודשים אחרי שיוסרו הגבלות הנסיעה, הם מתכננים לצאת לאותו מספר של טיולים וחופשות (בתוך המדינה ובחו"ל) כמו בשנה שלפני המגיפה (מרץ 2019 – מרץ 2020).
- ההשלכות הכלכליות של הקורונה יגרמו לאנשים לחפש תמורה טובה יותר למחיר בעתיד. 67% מהמטיילים הישראלים ו-62% מהמטיילים הגלובליים אמרו שהם יהיו יותר מודעים למחיר כשהם יחפשו ויתכננו טיול בעתיד, ו-58% מהישראלים אמרו שהם כנראה ינסו לחפש מבצעים והנחות, שזה קצת יותר מהנתון הגלובלי של 55% מהמטיילים ברחבי העולם. התמורה שהצרכנים מחפשים לא קשורה רק למחיר – נתון מאוד גבוה שעומד על 85% מהישראלים, ו-75% מהמטיילים הגלובליים, מעיד כי רובנו רוצים שהפלטפורמות שדרכן אנחנו מזמינים יהיו יותר שקופות בנוגע למדיניות הביטול, לנוהלי ההחזר הכספי ולאפשרויות הביטוח שלהן. בהמשך לכך, 67% מהנשאלים הישראלים אמרו שהם יזמינו רק מקומות אירוח עם אפשרות להחזר כספי בפעם הבאה שהם ייסעו, לעומת פחות ממחצית (46%) מהמטיילים הגלובליים שהביעו טיעונים דומים. כשליש מהמטיילים הישראלים (28%) והגלובליים (36%) אמרו שהם ירצו שתהיה להם גם אפשרות לשנות תאריכים בלי לשלם קנס.
- במציאות החדשה שלנו, תיירות הפנים קיבלה מעמד חדש – כי היא קלה יותר, בטוחה יותר, והרבה פעמים גם אקולוגית יותר. בעתיד, מומחי התיירות צופים שאנשים ימשיכו לטייל במדינה שלהם, דבר שיביא לכך שעולם התיירות יראה הרבה יותר תיירים מקומיים. 31% מהמטיילים הישראלים (47% מהגלובליים) עדיין מתכננים לטייל בתוך המדינה שלהם בטווח הזמן הבינוני (7–12 החודשים הקרובים), ואילו 26% מהם (38% מהגלובליים) מתכננים לעשות את זה גם בטווח הרחוק (לאחר יותר משנה). הרצון של המטיילים לחקור את הסביבה הקרובה אליהם מעיד שככל הנראה נסיעות רוד-טריפ בתוך המדינה יחזרו לאופנה בגדול ברחבי העולם, וגם כאן בישראל הקטנה נראה שלא מעט מטיילים יפסחו על החוויה.
- אנחנו ממשיכים לצרוך תוכן על נסיעות ותיירות, לתכנן תוכניות יצירתיות לחופשה הבאה ולשתף אחרים בחלומות שלנו – והנטייה הזו רק תמשיך לגדול בשנה הקרובה. רוב משתתפי הסקר, 92% מהישראלים ו-95% מהטיילים הגלובליים, חיפשו נחמה והסחות דעת במהלך הסגר, וניצלו את הזמן הזה כדי למצוא השראה לחופשה הבאה. הנתונים מראים כי 20% הישראלים מסתכלים על יעדים אפשריים לנסיעה הבאה לפחות פעם בשבוע, בזמן שבקרב המטיילים הגלובליים יש הרבה יותר אנשים (38%) שמחפשים יעדי חופשה לפחות פעם בשבוע.
- הרוב המוחלט של הישראלים (84%) השיבו שבכוונתם להיות זהירים יותר כדי להגן על עצמם מפני נגיף הקורונה, אל מול זהירות פחותה מעט שצוינה בקרב המטיילים מרחבי העולם (79%). נראה שהמטיילים ייצפו מתעשיית התיירות לעזור להם להתמודד עם השגרה החדשה הזו. הממשלות, ארגוני התיירות והספקים יצטרכו לעבוד ביחד כדי לקבוע סטנדרטים אחידים שיעזרו למטיילים להגן על עצמם. הציפיות יהיו גבוהות יותר, ולכן חלק מהיעדים ומהעסקים יצטרכו לעבוד קשה יותר כדי לרכוש את האמון של התיירים.
- נגיף הקורונה בהחלט הגדיל את המודעות של אנשים מרחבי העולם להשפעה שלהם על הסביבה ועל הקהילות המקומיות. יותר ממחצית מהישראלים (55%), וכן מהמשיבים בעולם (53%), אמרו שהם רוצים לטייל בצורה אקולוגית יותר בעתיד, ולכן התחזיות מעידות כי ישנו צפי לעליה במודעות לקיימות ב-2021 וגם בהמשך. יותר משני-שליש מהמשיבים בישראל (68%) וברחבי העולם (69%) מצפים שתעשיית התיירות תציע אפשרויות יותר אקולוגיות ופחות מזהמות.
בהמשך לכך, רבים מהנשאלים גם מתכננים לבקר ביעדים אלטרנטיביים כדי לא לנסוע לאתרים שונים בזמני שיא העונה שלהם (52% מהישראלים ו-51% מהמטיילים הגלובליים), וכדי לא לתרום לבעיית צפיפות היתר באותם אזורים (39% מהישראלים ו-48% מהמטיילים הגלובליים). בהתאם לנטייה הזו, 70% מהמטילים הישראלים ו-63% מהמטיילים בעולם, אמרו שהם לא רוצים לבקר באטרקציות תיירותיות עמוסות, וזה אומר שהמקומות האלה יצטרכו להשתמש באמצעי ניהול קהל חכמים וחדשניים כדי למשוך את התיירים שמבקרים במדינה שלהם. - העבודה מרחוק הפכה לנחלת הכלל במהלך המגיפה – וזה לא עומד להשתנות. להיפך, אנשים רוצים לנסוע למשך תקופות ארוכות יותר בעתיד, והם שואפים לשלב ביעילות בין עבודה לנופש גם כשהם לא בבית. המטיילים כבר לא מוגבלים לעבודה במשרד למשך חמישה ימים בשבוע, והם מאוד רוצים לשנות קצת את הנוף ולהפסיק לעבוד רק בבית. אנחנו נראה גידול משמעותי בשילוב בין עבודה לחופשה – אנשים ירצו להאריך את החופשות שלהם במקומות חדשים שהם לא הכירו בעבר, ויישארו למשך עוד שבוע או שבועיים כדי לעבוד מרחוק, או לחלופין ינצלו את העבודה מרחוק כדי להיות קצת בחופש.