"העישון בכל חלקי המטוס, כולל בתאי השירותים המצויידים בגלאי עשן אסור בהחלט. כל נוסע שיסכן את בטיחות הטיסה צפוי לעונש הקבוע בחוק", כך נאמר בסרטון הבטיחות של חברת אל על. אזהרה כזו, או דומה לה, נוכל לשמוע בכל סרטוני הבטיחות של חברות התעופה. קשה לדמיין בזמנו סיגריות בוערות בתוך מטוס סגור, אבל האיסור של עישון במטוסים נכנס לתוקף רק במהלך שנות התשעים של המאה הקודמת. הטיסה הישראלית הראשונה שהייתה נקייה מעישון המריאה בשנת 1997 מתל אביב ללונדון, והשאר היסטוריה.
למרות האיסור הגורף שקיים כבר מעל עשרים שנה, אפשר עדיין למצוא מאפרות במטוסים - לפעמים על מסעד המושב (אם מדובר במטוסים ישנים) ותמיד על הצד הפנימי של דלת השירותים. אז אם אסור לעשן במטוס, למה יש שם מאפרה? רוב הנוסעים פשוט מניחים שהם טסים במטוסים ישנים בני עשרים שנה ויותר, אבל אם הם טסים בחברות התעופה הגדולות, זה כנראה לא המקרה. אז מה קורה?
לאתר Tech Insider התשובות. על פי דיילת העובדת בחברת תעופה אמריקאית התשובה די פשוטה: למרות כל השלטים שאוסרים על עישון, יש עדיין כל מיני מתחכמים שמנסים לעשן בשירותים. כדי שלא ייזרקו את הבדל הבוער אל תוך הפח, שבאופן טבעי מלא בניירות וכך יסכנו את המטוס בשריפה, יש מאפרות על המטוס.
החשש משריפה בעקבות סיגריה בוערת לא קיים סתם. בשנת 1973 פרצה שריפה בטיסה של חברת ואריג הברזילאית אחרי שבדל סיגריה נזרק אל הפח שבשירותים. אוויר המטוס התמלא בעשן שגרם למותם בחנק של 123 בני אדם.
אז אם אתם חושבים שמאפרה בשירותים (או העובדה שמוכרים סיגריות על המטוס) נותנת לכם לגיטימציה לחמוק לשם ולעשן, תחשבו על השוטרים שייחכו לכם בשדה התעופה ועל הקנס הכספי הצפוי, ותוותרו.