גם אם העולם משתנה והערכים שלנו אחרים ממה שהם היו לפני עשרים שנה, גם היום רוב הצוותים במטוסים הן נשים. המספר המדויק משתנה, אך בהתאם לחברת התעופה הוא לרוב נע בסביבות 80 אחוז. אבל למרות שעבודה מעל העננים יכולה להיראות קסומה, לא כל כך קל להפוך לדיילת.

לעתים קרובות הדיילות צריכות לסבול בדיקות קפדניות כמה היבטים רלוונטיים לבטיחות הנוסעים כגון גובה. נקודות אחרות, כמו משקל, כבר לא משחקות תפקיד עבור חברות תעופה רבות בימינו. סממנים חיצוניים, משיער צבעוני ועד קעקועים ופירסינג, נאסרו כמעט לגמרי במשך תקופה ארוכה – אבל גם כאן המאבק הולך לכיוון רגוע יותר בכל הקשור להופעה חיצונית.

דיילת (צילום: יחסי ציבור)
הדיילות צריכות לעמוד בדרישות מחמירות | צילום: יחסי ציבור


גובה

בכל הנוגע למראה, הגובה הוא הגורם המכריע ויכול לקבוע מי תוכל להיות דיילת או לא. בחברת התעופה הגרמנית לופטהנזה למשל, המועמדות צריכות להיות בגובה של לפחות 1.55 מטר, ובריינאייר הגובה המינימלי הוא 1.57 מטר, כשבאיזיג'ט זה סנטימטר אחד יותר.

אבל למה קיים גובה מינימלי בכלל? דיילת איזיג'ט חושפת: "נשים רבות מאוכזבות מהעובדה שהן לא יכולות להתקבל בגלל הגובה שלהן. עם זאת, את צריכה להיות מספיק גבוהה כדי להיות מסוגלת לבצע את המשימות בתא הנוסעים ללא בעיות, כמו יכולת להגיע לתאים העליונים, כי שם מאוחסן גם ציוד החירום. שם הבטיחות קודמת לכל". 

דיילת (צילום: CandyBox Images, shutterstock)
לדרישות הגובה של הדיילות יש גם סיבות ביטחוניות | צילום: CandyBox Images, shutterstock

אגב, יש גם גובה מרבי: גובה דיילות איזיג'ט צריך להיות לא יותר מ-1.90 מטר, בריאנאייר מקסימום 1.88 מטר ולופטהנזה אפילו 1.95 מטר. אגב: בעבר היו צריכות להיות גבוהות הרבה יותר. דרישת הגובה הייתה בעבר 1.70 מטר ברוב חברות התעופה בעולם. עם זאת, בגלל מחסור משמעותי בצוותים, הגובה הנדרש הצטמצם במהלך השנים.

משקל

רוב חברות התעופה שומרות על פרופיל נמוך בנושא זה. משקל גוף "מתאים" הוא תנאי הכרחי עבור לופטהנזה, ריינאייר, איזיג'ט ואמירייטס. דיילת באיזיג'ט מסבירה: "לפחות עם איזיג'ט, אין הגבלת משקל אוניברסלית. המשקל חייב להיות בקנה אחד עם הגובה. אתה לא אמור להיות מאוד שמן, אבל גם אין לנו 'מידות קבועות'". באופן עקרוני, דיילות פשוט יצטרכו להיות מסוגלות לפנות פיזית את כל הנוסעים תוך מספר דקות. עם זאת, יש גם חברות תעופה שמתעקשות על משקל הגוף האפשרי הנמוך ביותר.

חברת התעופה האסיאתית מטילה כללי משקל אבסורדיים

אחת מחברות התעופה שאצלן ההתעסקות במשקל היא עניין חשוב ביותר היא חברת התעופה הסינית היינאן איירליינס (Hainan Airlines). מאז יוני חלה הנחיה חדשה, לפיה דיילות עומדות בפני איסור לטיסה אם משקלן גבוה ב-10 אחוזים מעל "משקל סטנדרטי" – וזה מלכתחילה נמוך מאוד. באופן כללי זה אומר שאישה בגובה של 1.60 מטר צריכה לשקול רק 50 קילוגרמים לפי תקנה זו. לשם השוואה: מ-47.4 קילוגרמים רוב האנשים כבר נחשבים בתת משקל. חברת התעופה מתעקשת כרגע על הרגולציה החדשה, למרות שהייתה ביקורת מסיבית סביב העניין.

דיילת דיילות אייר אינדיה (צילום: PradeepGaurs, shutterstock)
עומדות בתנאים המחמירים ביותר. דיילות אייר אינדיה | צילום: PradeepGaurs, shutterstock

היינאן איירליינס היא לא חברת התעופה הראשונה שמטילה הגבלת משקל על הצוות. בשנת 2019, למשל, חברת התעופה הבינלאומית של פקיסטן (PIA) עלתה לכותרות ברחבי העולם בדיוק בעניין זה. באותה תקופה, כ-100 דיילות שהיו במשקל של 13 ק"ג מעל המשקל האידיאלי של חברת התעופה, נאלצו להפחית להפחית משקלן בשני ק"ג בחודש - אחרת יעברו לעבוד כדיילות קרקע. לפי המכתב, המשקל האידיאלי עמד על 60-66 קילוגרם בגובה של 1.70 מטר. ההצדקה מסמרת השיער: "אף אחד לא רוצה לראות צוותים מכוערים על המטוס". אייר אינדיה העבירה גם יותר מ-120 עובדים לצוותי הקרקע ב-2015 מכיוון שהיה להם אינדקס מסת גוף גבוה ביחס לדרישות. עם זאת, מקרים אלה נותרו חריגים מוחלטים.

קעקועים

באיזיג'ט, כמו בלופטהנזה, אסור לדיילות לחשוף קעקועים או פירסינגים. איזיג'ט מציינת כמובן שיש לה דיילות עם קעקועים ופירסינגים, אבל הן חייבות לכסות אותם בבגדים. דיילת לשעבר בחברה, יאנה הייניש, מציינת שגם עגיל שני נחשב לפירסינג, ויש להסיר אותו לפני המשמרת. גם בלופטהנזה יש לכסות או להסיר קעקועים גלויים לפני טיסה.

איזיג'ט  (צילום: Piotr Wawrzyniuk, shutterstock)
באיזיג'ט צריך לכסות את הקעקועים והפירסינגים | צילום: Piotr Wawrzyniuk, shutterstock

עם זאת, יש כבר חברות תעופה שמאפשרות גם פירסינג וגם קעקועים גלויים. "כעיקרון, אנחנו לא שוללים מועמדים מקועקעים או עם פירסינג", מסבירה דוברת חברת התעופה יורוווינגס (Eurowings). דיילות יכולות גם להתהדר בקעקועים בוירג'ין אטלנטיקס ואלסקה איירליינס מאפשרת גם היא שני עגילים באוזן ופירסינג אף בודד. אייר בטלטיק (Air Baltic) ויונייטד איירליינס (United Airlines) מאפשרות כעת גם קעקועים גלויים וגם פירסינג.

הופעה כללית

כמעט כל חברות התעופה רוצות מראה מטופח - אך הדרישות לרוב לא מצוינות בפירוט. ניתן לראות זאת למשל במודעות דרושים עדכניות של לופטהנזה או יורוווינגס, שבהן רצוי "מראה מטופח" או "מראה חיצוני מסוגנן ומטופח", לפי המודעה. "צריך להבין שאנחנו עובדים עם אורחים ושצריך להיות מטופחים בהתאם. זה כולל גם התכוננות בבוקר. אי אפשר למרוח כל לק שרוצים או איזו תסרוקת שבא לך", אומרת דיילת איזיג'ט. ברוב חברות התעופה, לדיילות יש בחירה בין לק באדום, פרנץ' מניקור או לכה שקופה, לעתים קרובות אסורים צבעים צעקניים.

דיילות (צילום: Media_works, shutterstock)
הזמנים משתנים, אבל הדרישות עדיין נשארות | צילום: Media_works, shutterstock

עם זאת, יש גם יותר ויותר התרופפות של המראה הכללי. מאז אוקטובר 2022, קעקועים גלויים מותרים גם בחברה הגרמנית קונדור, כשרק קעקועים על הפנים ואמירות, סמלים מגונים ופוגעניים אסורים בהחלט. כמו כן, הוקלו התקנות בתחום השיער: "יש לשטוף את השיער ולשמור עליו מסודר תמיד, אך ניתן לעצב אותו באופן פרטני עם אביזרי שיער משלכם, בתנאי שהם אינם מהווים סיכון בטיחותי. כך גם לגבי תכשיטים ואביזרים". חברת התעופה של לוקסמבורג Luxair מאפשרת כעת גם לק יוצא דופן יותר בנוסף לקעקועים. ולאחרונה חברת התעופה האוסטרלית קוואנטס (Qantas) משכה תשומת הלב כשהודיעה שעובדים יכולים כעת להחליט בעצמם אם הם רוצים לענוד תכשיטים או להתאפר - ללא קשר למין. שינוי שכרגע לא מתוכנן ברוב חברות התעופה בעולם.