כולנו מכירים את הפזמון החוזר של הוראות הבטיחות בכל טיסה וטיסה: "אם יש ברשותכם מכשיר סלולרי, אנא העבירו אותו למצב טיסה". משמעותו של מצב טיסה, כידוע, הוא ניתוק המכשיר מכל קישוריות סלולרית או אלחוטית, והוא אף מכונה כך ספציפית בגלל האיסור על שימוש מלא בסמארטפון, במחשב הנייד או בטאבלט למשך כל זמן ההמראה או הנחיתה של המטוס.
>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש
למה? כולנו שמענו מתישהוא את התשובה הזו – "זה עלול להפריע למערכות של המטוס". שירים יד מי שקונה את זה. אנחנו אמורים להאמין שמערכות טכנולוגיה מתוחכמות שאחראיות להרים גוש מתכת ששוקל טון אלפי קילומטרים באוויר, ולנווט אותו באופן די אוטומטי ליעד, יכולות להפסיק לעבוד בגלל שגיא מהרצליה ניסה ברגע האחרון לשלוח וואטסאפ לחברה שלו? לא אמין. טלפונים סלולריים נמצאים ברשות הצרכנים כבר כמעט 30 שנה, ואיש בתחום התעופה עוד לא מצא דרך להתגבר על זה?
הטייס האמריקאי פטריק סמית' נדרש לשאלה המפתיעה הזו בזמן שקיים ראיון עם אתר Wales Online, וניסה סוף כל סוף לשים קץ לתהיות ולהסביר את ההנחייה המגוחכת הזו בצורה פתוחה וכנה, שיכול מאוד להיות שדווקא תרגיז אתכם.
"לא סביר שטלפון סלולרי יגרום בעיות בקוקפיט", הודה, "במיוחד במטוסים מודרניים שבהם הרכיבים מעוצבים במיוחד כדי להיות ממוגנים. יחד עם זאת, זה לא בלתי אפשרי. אבל הקטע עם הטלפונים זה יותר עניין סוציאלי מאשר טכנולוגי. כלומר, האם אתם באמת רוצים לשבת במטוס ולהאזין ל-200 אנשים משוחחים בו זמנית? סביר להניח שחברות התעופה משתמשות באפשרות הקלושה של סיבוכים טכניים כדי להימנע מההשלכות החברתיות של לאפשר שיחות סלולריות במטוסים".
הכנות של סמית' מתחבר לפוסט אחר של טייס אנונימי שענה לשאלה באתר רדיט בחודש יולי האחרון, שם כתב: "כל הקטע של 'לכבות את הסלולרי' לא משנה ב-99.9 אחוז מהמקרים. יחד עם זאת, תמיד יש 0.01 אחוז שמדאיג אותנו. רוב הסמארטפונים כיום, כמו אייפונים או אנדרואידים, לא פועלים באותם התדרים כמו הציוד שלנו. יחד עם זאת, אם יש בחור אחד במטוס שמשתמש בטלפון ממנוגוליה שיוצר בשנת 1996, הוא יכול להרוס עבור כולם".
כמו כן ציין הטייס האנונימי שבמקום לעבור על כל הטלפונים של כל נוסעים ולוודא שהם לא מפריעים לציוד, קל יותר פשוט לאסור על השימוש בכולם באופן קולקטיבי. "אנחנו יכולים לבדוק את כל המכשירים ולומר 'אפשר להשתמש בזה ובזה ובזה, בזה רק בגובה של 4.5 ק"מ וכו'', אבל א. זה ייקח שעות וב. אתם לא תזכרו את זה ולא תדעו איך למדוד. אז בבקשה, תכבו את הדברים הארורים האלה כשאנחנו מנסים להנחית את המטוס".