חלון או מעבר? רבים מאיתנו משקיעים מאמץ רב לדאוג מראש למקום אופטימלי שיבטיח לנו חוויית טיסה כמה שיותר נעימה. אנחנו מוכנים בשביל זה להגיע מוקדם לצ'ק אין או לשלם יותר על בחירה מראש של המקום שלנו דרך האינטרנט. ההנחה היא שאם עלינו לשרוד בכל מקרה טיסה ארוכה, מוטב לפחות שנעשה את זה בנוחות. העיקר שלא ניתקע בכיסא האמצעי

>> לפייסבוק של mako חופש

אך יש אנשים שלוקחים בחשבון גורמים חשובים נוספים בבחירת המקום. אחרי הכול תמיד טוב להיזהר, גם אם התרסקויות מטוסים הן אירוע נדיר בהחלט. בכל שנה ממריאות כ-18 מליון טיסות מסחריות ברחבי העולם ורק 150-100 מהן מעורבות בתאונה קטלנית – פחות מאלפית האחוז. מחקר מעמיק יותר, שהביא בחשבון את מספר הנוסעים בכל טיסה, מצא שהסיכוי למות בהתרסקות מטוס עומד על אחד ל-7 מיליון בלבד.

ובכל זאת ננסה לענות: ניתוח סטטיסטי של 20 ההתרסקויות בארה"ב מאז 1971 שהיו בהן גם ניצולים וגם הרוגים הביא את החוקרים להסיק שדווקא המושבים האמצעיים בחלק האחורי של המטוס הם הבטוחים ביותר. ב-11 מ-20 הטיסות שנבדקו היה יתרון ליושבים בחלק האחורי ורק בחמש טיסות היתרון היה ליושבים בחלק הקדמי. בשאר הטיסות לא היה הבדל בסיכויי ההישרדות בין החלק הקדמי לאחורי.

מושבים במטוס (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
אלו במחלקה הראשונה? היה חבל עליהם, באמת | צילום: אימג'בנק / Thinkstock



ייתכן שהסיבה לכך היא העובדה שבהרבה מקרים ההתרסקות מתרחשת כך שחרטום המטוס (החלק הקדמי) פוגע בקרקע ראשון וסופג את מרבית החבטה. לכך מצטרפת העובדה שהיושבים במושב האמצעי "מרופדים" מכל הצדדים בנוסעים אחרים, כך שהם סופגים עבורם לפחות חלק מהמהלומה אם האזור שבו הם יושבים במטוס נפגע.

עם זאת חשוב לציין שעשרים מטוסים הם מדגם זעיר שלא באמת מאפשר להתייחס ברצינות לנתונים או להסיק מהם מסקנה חד-משמעית ולכן לא יהיה הגיוני להסתמך על הממצאים המעטים האלה כשנבחר איפה לשבת במטוס. מצד שני, אלו הן כל ההתרסקויות שבהן היו גם ניצולים וגם הרוגים בארה"ב במשך יותר מארבעים שנה. למזלנו אין עוד נתונים להתייחס אליהם, אלא אם כן תמצא פרטים על תאונות במקומות אחרים ברחבי העולם.

ככלל, מבחינה סטטיסטית (מספר הרוגים מול מספר המשתמשים) טיסה במטוס נחשבת בטוחה בהרבה מכל אמצעי תחבורה אחר לפי מחקר שנערך בארצות הברית הסיכוי להיהרג בתאונת עם מכונית הוא אחד ל-14 אלף (בנסיעה ארוכה מחוף לחוף בארה"ב), ברכבת אחד למיליון, ואילו במטוס הסיכוי הוא כאמור רק אחד לשבעה מיליון.

אז כעת הגיע הזמן להחליט – האם תעדיפו לוותר על נוחות הטיסה בשביל לשפר את סיכויי ההישרדות שלכם במקרה המאוד לא סביר של התרסקות עם ניצולים? הבחירה בידכם. בכל מקרה היושבים במושבים האמצעיים בשורה האחרונה ישמחו בוודאי להתחלף איתכם במקומות.

הכתבה באדיבות מכון דוידסון לחינוך מדעי.


>> בפעם הקודמת למדנו מה הסיכוי שברק יפגע במטוס
>> הצימר מת, לאן עכשיו?