זה לא סוד שהישראלים משתגעים על ברלין. בירת גרמניה, שפעם רק מעטים ראו בה יעד נופש לגיטימי, הפכה בשנים האחרונות ליעד תיירותי מספר אחד במדינה. "כשמטים את האוזן ברחובות ברלין, שומעים עברית בכל פינה", מעיד פול סקודלרו, מנהל הקווים הסדירים בחברת התעופה הגרמנית "גרמניה איירליינס" המתגורר בכרך.
על השיטפון הישראלי ברחובות ברלין מעידה גם פריחת טיסות הלואו קוסט השבועיות לעיר (אייר ברלין, up וג'רמן ווינגס) המשתקפת בנתוני רשות שדות התעופה (רש"ת), לפיהם מתחילת השנה ועד חודש אוגוסט טסו במצטבר לברלין (הלוך ושוב) כיעד ראשון כ-270 אלף נוסעים, זאת לעומת כ-236 אלף בתקופה המקבילה אשתקד.
"הישראלים מטורפים על ברלין בזכות כל מה שיש לעיר להציע, ובמחירים אטרקטיביים: בתי מלון, קניות, מסעדות וכיו"ב", אומרת גולדי מולר, מנהלת לשכת התיירות ישראל-גרמניה. ולא רק התיירים הישראלים משתגעים על העיר. ברלין הפכה בשנים האחרונות לאחד מיעדי ההגירה החמים ביותר על פני כדור הארץ הודות לתנאי מחיה נוחים (אפרופו מדד המילקי), ולצד מהגרים דוברי טורקית אפשר לשמוע ברחובותיה בליל של שפות כולל עברית וערבית.
יעד תיירותי אחר הטוען לכתר על אדמת גרמניה, הוא היער השחור שופע הירק, הנהרות והפארקים לילדים, שהפך בשנים האחרונות מטבע לשון שגור בז'רגון של התייר הישראלי, ובעיקר של המשפחה הישראלית המטיילת. אם לשפוט לפי כמות השלטים המתנוססים ברחבי היער בעברית ותיירנים גרמנים הממלמלים "שלום" בעברית - הרי שגם את היעד הזה כבשנו. מקומן של הערים הדרומיות יותר - מינכן ופרנקפורט - לא נפקד גם הוא ממפת הביקורים של הישראלים, ואליהן הצטרפה לאחרונה גם המבורג, העיר השנייה בגודלה בגרמניה אחרי ברלין (2 מיליון תושבים), שרוצה לנגוס נתח מעוגת התיירות הישראלית.
"חצי מהישראלים כבר ביקרו בברלין ועכשיו צריך להסיט אותם למקומות אחרים בגרמניה, והמבורג, המרוחקת מישראל 4 וחצי שעות טיסה ישירה, היא יעד אטרקטיבי עבור הישראלים", הסביר לאחר השקת קו הטיסות הישיר תל-אביב-המבורג. סקודלרו, שהתנדב בצעירותו (לפני 25 שנים) בקיבוץ בית אלפא, מאמין שהקו הישיר, בעצם קיומו - ישים את המבורג הצפונית על המפה. "אני מאמין שאם זה בליבך, תצליח, וזה בליבנו להנגיש את המבורג לישראלים".
המפתח הוא מחירים תחרותיים
סקודלרו אינו מיתמם. הוא יודע היטב שברלין היא "המלכה האם" ומעמדה בלתי מעורער. יחד עם זאת, הוא מדגיש ש"גם את ברלין היה קשה מאוד לשווק בתחילת הדרך לקהל הישראלי ולקח כמה שנים טובות עד שהיא תפסה". עוד הוא מאמין, שבעידן בו הישראלים כבר פתוחים לגרמניה, המשימה לשווק את המבורג כיעד חדש ומעניין תהיה קלה יותר עבור גרמניה איירליינס וגורמי התיירות של המבורג, הנחשבת ל"פנינת הצפון". זו גם אחת הסיבות, לדבריו, שבגינה גרמניה איירליינס (חברה פרטית בבעלותה של משפחת בישופ הגרמנית המטיסה 3 מיליון נוסעים לכ-140 יעדים ברחבי העולם כולל טהרן וביירות) החלה להפעיל במרץ השנה טיסות ישירות מנתב"ג להמבורג פעמיים בשבוע בימי שלישי ושישי בהלוך ובימי שני וחמישי בחזור. בשלב זה, הטיסות מתבצעות במטוסי איירבוס A-319 ,המציעים 148 מושבים בלבד.
ייתכן שגם הזליגה מברלין החוצה, סייעה לפתיחת הקו ואולי גם האמונה בשורות השיר הידוע של לאונרד כהן, First we take Berlin, then we take Hamburg. "הישראלים לא יוותרו על ברלין ועל כל מה שיש לה להציע, אבל בפעם השנייה והשלישית שמבקרים בה הם מתחילים לחפש גם את מה שמסביב לה", אומרת גונדי.
בועז וקסמן, בעלי סוכנות הנסיעות אופיר טורס, אומר דברים דומים: "כבודה של ברלין במקומו מונח, אבל יותר ויותר ישראלים מחפשים לצאת מברלין לטיולי כוכב או לטיולי המשך. ובאמת אנחנו רואים פריחה למשל של אזור ברדנבורג המרוחק כשעה נסיעה מברלין ומשופע בנהרות, אטרקציות לילדים, אאוטלטים וכל מה שהישראלים אוהבים. מה גם שקו טיסות ישיר תמיד עוזר לפתוח יעד".
יהודה זפרני, המשנה למנכ"ל אופיר טורס, מוסיף: "הגרמנים כמו הגרמנים, בשיטתיות האופיינית להם מעוניינים לפתח את המבורג ליעד אטרקטיבי לחופשה. כרגע ברלין, היער השחור (בעונה), פרנקפורט ומינכן הם היעדים המובילים. המבורג תיחשף לקהל הישראלי רק אם תציע טיסות ולינות במחירים אטרקטיביים יחסית לברלין".
מיליוני תיירים בשנה
לפתיחת הקו הישיר להמבורג, קדמה מסכת שכנועים. לדברי סקודלרו, נדרשו מאמצים רבים כדי לשכנע את אנשי לשכת התיירות של המבורג לכלול את ישראל ברשימת היעדים של המבורג: אחרי שהם ראו את מספר הישראלים המגיעים לברלין ולגרמניה מדי שנה - מעל מיליון ישראלים - הבינו את גודל הפוטנציאל". אפשר להבין מדוע מאמצי השכנוע לא היו קלים: למעלה מ-6 מיליון תיירים מכל העולם ביקרו במהלך 2014 בהמבורג, הנחשבת לעיר עם שיעורי הצמיחה הגבוהים ביותר בגרמניה מבחינת כמות המבקרים בה, אחרי ברלין.
אגב, לדבריו, בכיוון ההפוך, כלומר לאילת, מאמצי השכנוע של גרמניה איירליינס נחלו כישלון ומסיבה זו הודיעה החברה כי לא תפעיל את קו הטיסות עובדה-דיסלדורף שתכננה להוציא בקרוב. "קשה לשכנע סוכני נסיעות גרמנים להביא תיירים גרמנים לאילת, כי הפוקוס שלהם השתנה בשנים האחרונות וייקח זמן לשנות אותו".
עד שזה יקרה, גרמניה איירליינס שמה את יהבה על קו תל-אביב-דיסלדורף, במקביל להמבורג, החל מ-2 בנובמבר (פעמיים בשבוע) במחיר של החל מ-99 אירו לכיוון. בכך למעשה תמלא את מקומה של אייר ברלין, שהודיעה כי תפסיק את טיסותיה לדיסלדורף בנובמבר. "נוצרה הזדמנות למלא את החלל הריק וניצלנו אותה", אמר. מצד שני, גרמניה איירליינס הודיעה כי תפסיק גם את הקו העונתי תל-אביב-באדן-באדן (היער השחור) בשל מה שמוגדר בעיות טכניות כמו סלוטים. יצוין, כי גרמניה איירליינס מעידה על עצמה כעל חברת תעופה סדירה, אולם בפועל היא מתנהגת כמו ייצור כלאיים בין סדיר ללואו-קוסט: מצד אחד כוללת במחיר כרטיס הטיסה מזוודה עד 25 קילו ומגישה מזון ושתייה במהלך הטיסה, ומצד שני גובה 5 אירו על כרית ושמיכה ו-3 אירו על אוזניות למערכת הבידור במטוס.
5 המלצות בהמבורג ובקרבתה
ג'ורג' לודינג, מדריך תיירים מטעם לשכת התיירות של המבורג, מזמין את הישראלים לבקר בהמבורג: "בברלין צפוף ורועש מדי. המבורג היא הדבר הבא בגרמניה. וחוץ מזה, יש לנו כאן יותר גשרים מבאמסטרדם - 2,246 גשרים". המבורג, שנהרסה כמעט כליל בהפצצות בעלות הברית במלחמת העולם השנייה ושוקמה כליל, שוכנת על גדות נהר האלבה וחוצות אותה תעלות מים רבות שמזכירות את ונציה ואמסטרדם.
1. שייט באגם ובין תעלות
אחת הדרכים לתור את העיר היא שייט באגם *אלסטר (Alster) השוכן בלב ליבה של העיר ובין התעלות הרבות החוצות אותה. חברת Trips alsterboat למשל, מציעה סוגי שייט שונים הנמשכים עד שעתיים: שייט רומנטי בין ערביים (21 אירו למבוגר ו-10.5 אירו לילד מגיל 16); שייט בעקבות ההיסטוריה של המבורג (21 אירו למבוגר ו-10.5 אירו לילד מגיל 16); שייט תצפית על מעונות היוקרה של עשירי המבורג בהם לא מעט איראנים מיליונרים שעזבו את איראן אחרי הפלת שלטון השאה בתחילת שנות השמונים (19 אירו למבוגר ו-9.5 אירו לילד). alstertouristik.de/English/home.html
2. סיור בעקבות הביטלס ברובע סיינט פאולי
רובע סיינט פאולי נחשב ללהיט הגדול של המבורג ולאטרקציה תיירותית שלא מומלץ לפסוח עליה אם אתם חובבי הז'אנר. גם נהגי מוניות בהמבורג יאמרו לכם זאת. האזור משופע במועדוני סקס, בחנויות לאביזרי מין ובזונות חוקיות בכל פינה. אמנם אין כאן חלונות אדומים אך אווירת הזימה הכללית מזכירה את זו של אמסטרדם. ואם מופע סקס כזה או אחר הוא לא כוס התה שלכם, יש את* סטפני המפל, מעריצה שרופה של הביטלס המוציאה סיורים בעקבות ארבעת המופלאים בסיינט פאולי, כולל קטעי שירה ונגינה ביוקליילי. הביטלמנית תוביל אתכם בין למועדונים בהם ניגנו הביטלס בתחילת דרכם בשנת 1960.
ההופעות סביב השעון בהמבורג סייעו לחברי הלהקה לגבש את הרפרטואר המוזיקלי שלהם והיוו נקודות מפנה חשובה בתולדות הלהקה.
מחיר סיור: 28 אירו לאדם. hempels-musictour.com/en
3. עולם המיניאטורות
עולם המיניאטורות בהמבורג היא אטרקציה המתאימה לכל המשפחה. מדובר בתערוכה קבועה השוכנת באזור הידוע בשם "עיר המחסנים" בסמוך לנמל של המבורג, הנחשב לנמל השני בגודלו באירופה בו מועסקים 150 אלף עובדים. במקום, המשתרע על 6,400 מ"ר,, ניתן לראות עיר מיניאטורית עם מגוון אדיר של 930 רכבות נוסעות, מטוסים ממריאים ונוחתים, 3,600 גשרים, 8,850 מכוניות, בתים, הרים ועמקים, 228 אלף עצים, אגמים והכול בקטן.
מחיר: 13 אירו למבוגר ו-6.5 אירו לילד מתחת לגיל 16. miniatur-wunderland.com
4. קניות
המבורג, בדומה לברלין, מציעה שפע של חנויות במחירים אטרקטיביים יחסית לארץ. הרחובות מטופחים ומצוחצחים להפליא, עם שפע של חנויות: מותגי יוקרה דוגמת לואי ויטון ושאנל לצד חנויות מעצבים צעירים ורשתות עממיות יותר כמו H&M ו-c&a. ברחבי העיר פזורים גם 17 קניונים המכונים פאסז'ים, אחד מהם הוא אירופה פסאז', "אבל אין מה למהר לחרוש את כולם כי "אם ראית פסאז' אחד, ראית את כולם", אומר לודינג, מדריך התיירים.
5. מפעל המטוסים איירבוס
אם אתם בעניין של מטוסים, במרחק כחצי שעה נסיעה מהמבורג נמצא אחד מארבעת אתרי הייצור המרשימים של יצרנית המטוסים איירבוס בצפון גרמניה. באתר, שהכניסה אליו מתאפשרת רק בהזמנת סיור מראש, מועסקים 12,700 עובדים שעמלים סביב השעון על הרכבת מטוסי נוסעים - מדגם 318 ועד דגם 380 הנחשב למטוס הנוסעים הגדול ביותר בעולם. אם יתמזל מזלכם, תוכלו לראות אחד כזה שעולה 428 מיליון דולר מורכב באחד ההאנגרים, רגע לפני שליחתו לחברת תעופה כלשהי במפרץ הפרסי.
מחיר סיור מאורגן: 14 אירו לסיור של שעתיים וחצי. werksfuehrung.de/en/english.
* הכותבת הייתה אורחת גרמניה איירליינס בהמבורג