הדיל שלנו עם אלוהים הוא שאנחנו עובדים קשה כל השנה, מגדלים ילדים ומשתדלים לעשות טוב, ובתמורה מדי פעם אנחנו אורזים מזוודה, משתחררים מדאגות היומיום, עולים על מטוס, הדיילת מחייכת אלינו, מגישה לנו משהו לשתות ואחרי כמה שעות אנחנו נוחתים במקום עם נופים, טעמים, ריחות, שפה ואנשים אחרים לגמרי והלב שלנו קצת מתרחב. במילה אחת, קוראים לזה - חו"ל.
בלוג טיולי היוקרה Two Flying Boys באתר ובאינסטגרם
בשנת 2020 הקורונה די הרגה את הקונספט הזה ועכשיו כש-2021 תיכף נסגרת, מתחילים לראות מחדש אופק (או את קו הרקיע אם תרצו) ויש דיבור על חידוש הדיל אם כי בתנאים קצת שונים. יצאנו לבדוק איך תראה חוויית החו"ל שלנו בשנים הקרובות וכמה היא תעלה.
נשלם יותר
מצטערים לאכזב אתכם אבל מומחים קובעים שהמגמה הנוכחית של טיסות זולות, הנובעת מביקושים נמוכים, לא תימשך לאורך זמן והמחירים בסופו של יום יעלו.
בשנת 2020, הפסידו חברות התעופה בעולם סכום אסטרונומי של 118 מיליארד דולר ונכנסו לחובות ענק. גם שנת 2022 לא תהיה שונה בהרבה בהתחשב בכך שאחד מכל שני מטוסים בעולם חונה במקום לטוס. מישהו יצטרף לכסות את ההפסדים ונחשו מי אלה יהיו – אנחנו: פעם אחת כשנשלם יותר דולרים לכל כרטיס טיסה שנקנה כשנצא לחופש, ופעם שניה גם אנחנו, בכספי המיסים שלנו שיממנו מענקים ממשלתיים למניעת פשיטות רגל והחזרי חובות של חברות התעופה.
נהיה מוגנים יותר כצרכנים
החדשות הטובות – ככל שממשלות יהיו מעורבות יותר במהלך העסקים של חברות התעופה, תהיה יותר רגולציה וחברות התעופה יהיו חייבות לדאוג לזכויות שלנו כצרכנים טוב יותר. משרד התחבורה האמריקאי דיווח לא מזמן לבית הלבן שהוא מנהל חקירות נגד 18 חברות תעופה, בגין 30 אלף תלונות שהגישו צרכנים על כך שלא קיבלו החזר כספי על כרטיסים שבוטלו עקב הקורונה. כשממשלות "יצילו" חברות תעופה מפשיטת רגל – זה ישתנה. חברות התעופה יהיו חייבות להתנהל באופן הוגן יותר כלפינו הצרכנים ואנחנו נרוויח מזה.
מחלקות יוקרה - דווקא לתיירים
בעוד תיירות הפנאי לחופשות ולביקור קרובי משפחה כבר מתחילה להתאושש ולהזרים דולרים לחשבונות הבנק הגרעוניים של חברות התעופה, דווקא אנשי העסקים, הרוכשים כרטיסים יקרים במחלקות היוקרה, התרגלו לעבוד מרחוק ומעדיפים שלא לטוס לקצה השני של העולם אם אין הכרח. גם הפעם – בדומה למשבר שחווה ענף התעופה אחרי הפיגוע בבנייני התאומים – הצפי הוא שייקח להם זמן רב לחזור להיקף הנסיעות שלפני הקורונה, כאשר ההערכות הן שאין על מה לדבר לפני 2024.
לעת עתה מי שנהנה ממחירים זולים יותר של כרטיסים במחלקות אלה הם התיירים. עמית שגיא, מנהל מערך השיווק והדיגיטל של אל על מספר לנו: "בעוד אל על מציעה כרטיסי טיסה במחלקת תיירים במחירים נמוכים מאי פעם, כמו למשל 639 דולרים לבנגקוק או 368 דולרים ללונדון, הכרטיסים שנמכרים ראשונים ומהר הם דווקא אלה של מחלקת הפרימיום-אקונמי, שמחירם היום הוא דומה למחיר כרטיס במחלקת תיירים בתקופה שלפני הקורונה:1,398 דולרים לבנגקוק או 762 דולרים ללונדון. הפרימיום אקונומי שלנו היא מחלקה בפני עצמה, שמעבר ליותר מרווח בין המושבים, מציעה שירות אישי של צוות דיילים ייעודי, ארוחה בהגשה שדומה יותר לסטנדרט של מחלקת עסקים, ערכת נוחות וכל מה שצריך לטיסה מפנקת. תיירי הפנאי זיהו כאן הזדמנות ויש ביקושים גבוהים למחלקה זו".
אבל מה זה אומר לגבינו בטווח הארוך יותר? אם מגמה זו תימשך, חברות התעופה, שיישארו עם מחלקות עסקים ללא נוסעי עסקים, יצטרכו להקטין מחלקות אלו ולהרחיב דווקא את שירותי הפרימיום לתיירים שרוצים להתפנק גם בטיסה עצמה ומוכנים לשלם קצת יותר. זה אומר שנראה יותר מושבים במחלקות הפרימיום-אקונומי במטוס והתאמת מושבי ושירותי "מחלקת העסקים" גם לנוסעים קצת אחרים – זוגות וקבוצות בדרכם לחופשה.
כל כאב הראש הבירוקרטי באפליקציה אחת בסמארטפון - דרכון בריאות דיגיטלי
אם פעם היינו יכולים להיות ספונטניים ולטוס מעכשיו לעכשיו לאיזה יעד שבא לנו, או לפחות לארוז שעה לפני היציאה לשדה התעופה, הקורונה לקחה את זה מאיתנו - היום נסיעה לחו"ל דורשת התארגנות והיערכות מראש.
נתחיל מזה שככל הנראה נצטרך להבין ולהתרגל לחיות בחוסר ודאות. זן חדש יכול להתגלות כל יום, מדינות צהובות יכולות להפוך לאדומות ותוכניות יכולות להשתנות מהיום למחר. מבאס אבל זו המציאות. את המציאות הזו כדאי ורצוי לתרגם להזמנות גמישות עם אפשרות לשינוי וביטול של טיסות ובתי מלון. מי שפעם הקליק באתרי הזמנות המלונות על האופציה הזולה ביותר שמשמעותה הזמנה ללא אפשרות ביטול – כנראה לא יעשה זאת יותר.
בנוסף, כל נסיעה תדרוש מאיתנו לבדוק ולהתעדכן לפני ובסמוך לנסיעה בדרישות מדינת היעד אליה אנו נוסעים – האם חיסון הוא תנאי לכניסה, האם קיימת דרישה לבידוד כלשהו עם ההגעה ולכמה זמן, האם נדרשת בדיקה קורונה לצורך כניסה למדינה, כמה זמן לפני הטיסה צריך לבצע אותה, האם הדרישה היא לבדיקת PCR או אנטיגן וכו' (ואם זה טיול שכולל כמה ארצות אז המצב בכלל מסתבך). במהלך החופשה נצטרך כבר להיערך למצוא מעבדה לקיום בדיקה, בין אם לצורך המשך שהייה במקום (כמו שקיים בתאילנד למשל) או לצורך החזרה לארץ, וכמו כן יכול לחול בידוד על חזרה ממדינות מסוימות עפ"י הנסיבות.
קיבלתם סחרחורת? אז תוסיפו לכל הסיפור הזה בירוקרטיה לא פשוטה – כמעט לכל מדינה קיים איזשהו טופס בלתי ידידותי שצריך למלא כתנאי לנסיעה אליה, ולצרף לא מעט מסמכים כמו אישורי ביטוח רפואי, תוצאות בדיקות, תעודות התחסנות וכיו"ב. תוסיפו לכל הטוב הזה את העובדה שהמידע לא מרוכז וצריך לחבר פאזל די מורכב ומשתנה כדי להבין מה בדיוק צריך וסימן שאלה גדול עומד מעל כל הקונספט הזה שנקרא "חופשה".
כדי להסיר את סימן השאלה הגדול הזה ולהמיר אותו לכרטיס עלייה למטוס, מדברים היום בעולם התעופה על שימוש ב"דרכון בריאות דיגיטלי" – אפליקציה אשר בה יהיה מידע עדכני לגבי הדרישות לכניסה ושהייה במדינת היעד. נוכל להזמין באמצעותה תור לבדיקות מתוך מאגר מעבדות עולמי, נקבל אליה את תוצאותיהן, תהיה בה תעודת ההתחסנות שלנו וכל טופס אחר הנדרש לנסיעה לפי מדינת היעד והיא תנפיק לנו קוד QR באמצעותו נוכל ללכת עם (האפליקציה) ולהרגיש בלי (קורונה).
צפו בסרטון ההדגמה ל"דרכון הבריאות הדיגיטלי":
חוויית הטיסה – כי החו"ל מתחיל כבר במטוס
גם חוויית הטיסה עצמה כנראה ותשתנה לתמיד: כשנתיים אחרי שנכנסו לחיינו בסערה, קשה כבר לדמיין עולם בלי מסיכות וריחוק חברתי, ונראה שהם כאן כדי להישאר. נכון להיום, לא נראה באופק מצב בו נוכל לטוס ללא מסיכות במשך הטיסה כולה, או ויתור על דרישת הריחוק החברתי בהליך הבורדינג.
במהלך הקורונה צמצמו חברות התעופה את מה שנקרא "פרופיל השירות" שלהן בטיסות. במסגרת זו, הוחלפו הארוחות להן היינו רגילים (לטוב ולרע) בטיסות, בארוחות הכוללות מנות אישיות וארוזות מראש. בנוסף, הפסיקו החברות להגיש משקאות ואלכוהול בטיסות על מנת לצמצם את הזמן בו נוסעים מסירים מסיכות למינימום האפשרי. בנוסף, כדי להבטיח את בריאות הצוות, צומצם זמן השהייה של הדיילים בקבינה, כך שהשירות מתאפיין במינימום אינטראקציה שלהם עם הנוסעים והגשה של מקסימום פריטים בכל פעם. במילים אחרות – כל מי שנהנה להעביר את הטיסה בלחיצה על כפתור השירות ובקשות לעוד כוס קולה, יין אדום, לבן ופרעצל מהדיילת, יימצא את הטיסות משעממות בהרבה. לא מעטים ברשתות החברתיות תהו אם חברות התעופה לא "עלו על הגל" וניצלו את המצב על מנת לחסוך כמה דולרים.
בבדיקה שעשינו מול כמה מהחברות הפופולריות בקרב ישראלים – אל על, יונייטד איירלנייס, בריטיש איירווייז, קבוצת לופטהנזה ודלתא איירליינז - בנוגע לשאלה מתי יחזור השירות למתכונת רגילה, נמסר לנו כי תהליך החזרת השירות למלא כפי שהיה לפני הקורונה כבר החל. מירה פזיצקי, מנהלת אגף שירות בטיסה בחברת אל על, משתפת אותנו בהיערכות החברה: "הקורונה אילצה את צוות הדיילים להתרחק פיזית מהנוסעים. עכשיו אנחנו מתחילים להתקרב חזרה. אנחנו חוזרים באופן הדרגתי לשירות מלא. השבוע החזרנו את שירות הגשת המשקאות החמים אחרי הארוחה והמבחר בארוחות עצמן חוזר גם כן למה שהיה בעבר".
למי מכם שאוהב להעביר את הזמן לפני הטיסה בלאונג'ים, אנו מצטערים לבשר כי באלה המצב טרם חזר לקדמותו. חלק מהלאונג'ים בשדות התעופה ברחבי העולם אינם פעילים. אלה שפתוחים פועלים במתכונת מצומצמת ומציעים גם כן חטיפים סגורים בלבד או מנות אישיות ארוזות מראש. יוצא דופן לטובה הוא דווקא טרקלין המלך דוד שלנו בנתב"ג, שחזר לפעילות מלאה ומציע אותה מתכונת שירות כבעבר, למעט שירותי הספא אשר עדיין סגורים.
נושא "חם" נוסף בכל ההיבט של בטיחות בריאותית בטיסה הוא חיטוי מטוסים בין טיסה אחת לשנייה. כמי שנושא ההיגיינה בטיסה הטריד אותם עוד לפני הקורונה (במיוחד לאחר שקראו שעל מגש האוכל במטוס וכיס המושב שלפניכם יש יותר חיידקים מאשר על מושב אסלה ממוצע), נוכל לספר לכם שדווקא פה אנחנו הנוסעים הולכים להיות משודרגים - כבר היום מספקות רוב החברות לנוסעיהן מגבונים לחיטוי סביבת הישיבה אך החברות, ששואפות לצמצם את הזמן שמטוסים נמצאים על הקרקע כדי לטוס ולהרוויח יותר, כבר מחפשות פתרונות לחיטוי יסודי ומהיר. חברת קאטאר איירווייז למשל כבר השמישה מערכת UV שגודלה כגודל עגלת משקאות בעלת זרועות הנוסעת במעברים בין המושבים ומקרינה אור אולטרה סגול, ומחטאת מטוס בינוני בעשר דקות.
צפו בסרטון ההדגמה של עגלת חיטוי המטוס:
מערכות הבידור
בעוד שבשנים לפני הקורונה מסכי מגע של מערכות הבידור במטוסים היו אחד הסמלים לתמורה טובה לתשלום כרטיס הטיסה, הרי שגם כאן התהפכו הדברים בעידן הקורונה – מסכים בהם נוגע נוסע אחר נוסע, נראים פתאום הרבה פחות אטרקטיביים. אחד השינויים הצפויים להיכנס למטוסים בעתיד לבוא הוא הרחבה של ה-Bring Your own Device, קרי, אנחנו נביא את המחשב, טאבלט או טלפון חכם שלנו ואילו חברת התעופה תספק לנו את התוכן: סרטים, סדרות, מוסיקה, פודקאסטים וכיו"ב. חלק מחברות התעופה אף נערכות לכך שלא נידרש להוריד אפליקציה ייעודית לפני הטיסה על מנת לצפות בתכנים אלה.