אנשי ענף התיירות שבדקו את חודשי הקיץ הקרוב בלוח השנה העברי יכולים היו לנשום לרווחה. אמנם בסוף יולי חל ט' באב - ונהוג לא לצאת לנופש במהלך תשעת הימים שלפניו. אבל אוגוסט - התקופה הלוהטת ביותר לחופשות משפחתיות - לא מציב מכשולים בפני התיירים הישראלים.
בעוד חודש תסתיים שנת הלימודים בבתי הספר והגנים, ויתחיל המרוץ של ההורים אחר תעסוקה לילדים. ביולי, רבים מהילדים הקטנים יותר ישהו בקייטנות, כך שהביקושים לנופש לא ירקיעו שחקים, אבל ברגע שגם אלה יסתיימו, וט' באב יחלוף - צפויה להתחיל הרכבת האווירית האמיתית לחו"ל, בין אם ליעדים קרובים כמו אירופה ואגן הים התיכון, ובין אם ליעדים רחוקים יותר, כמו ארה"ב והמזרח הרחוק.
רבים מהישראלים המבקשים לטוס לאירופה וליעדים הרחוקים בקיץ מתכוננים לכך מראש, וחברות התיירות כבר קיבלו הזמנות לא מעטות לתקופה זו, אך בקטגוריית נופש "בטן־גב", ביעדים קרובים יותר, יש עדיין שקט יחסי. "אנחנו לא רואים עדיין הזמנות רבות לאגן הים התיכון, וממה שאני יודע בחברות אחרות המצב דומה", אומר רונן קרסו, סמנכ"ל שיווק באיסתא. "אנשים ממתינים למחירים טובים יותר, ומדובר בחופשה מהסוג שמזמינים מאוחר. זאת בניגוד לכפרי נופש באירופה שצריך לשריין מראש ונסיעות ליעדים רחוקים ולתקופות ארוכות. כמו שאנחנו מכירים את עם ישראל, הוא עוד יזמין ולא יוותר על החופשה הזאת".
מחפשים טיסה זולה לחו"ל? היכנסו ל-smartair
היעדים הפופולריים השנה דומים לאלה מהשנים הקודמות - רודוס, כרתים, בורגס, קוס וקפריסין. לאנטליה, לעומת זאת, הציבור הישראלי היהודי עדיין לא חוזר בהמוניו. "אנחנו רואים שיש טפטופים של הזמנות לטורקיה בקרב המגזר היהודי, אבל רוב ההזמנות הן כמובן עדיין מהמגזר הערבי, לא רק בחודשי הקיץ אלא גם במהלך כל השנה", אומר אייל קשדן, מנכ"ל השטיח המעופף. ואולם לדבריו, "המספרים של היהודים שמבקשים לנפוש בטורקיה גדלים קצת: הציבור בישראל מבין שהסכסוך הוא עם הנשיא הטורקי, רג'פ טייפ ארדואן, ולא עם האנשים ברחוב, ויש רבים שלא נרתעים מלהזמין חבילת נופש לאנטליה".
בשנה שעברה עוד היתה תקווה שטורקיה תחזור לככב בין יעדי הנופש המובילים לכלל הישראלים, אך עם תחילת מבצע צוק איתן תקווה זו נגוזה ואף גרוע מכך. לאחר שחברות התעופה הזרות ביטלו את הטיסות לישראל לכמה ימים בעקבות הלחימה, כ–4,000 ישראלים נתקעו באנטליה ואיסטנבול, ללא יכולת לחזור הביתה. ביולי 2014 דווקא נרשמה עלייה של 32% לעומת יולי 2013, עם 26 אלף ישראלים שביקרו בטורקיה (איסטנבול, אנטליה ועוד), אבל באוגוסט 2014 עלייה זו נהפכה לירידה של 35%, עם 19 אלף ישראלים שביקרו בה. מאז, התיירות הישראלית לטורקיה לא מתרוממת - גם אחרי צוק איתן, בספטמבר 2014, היתה ירידה של 52% לעומת ספטמבר 2013, ובמארס־אפריל האחרונים עדיין הורגשה ירידה בנסיעות ישראלים לטורקיה, בשיעור של 14%–26% לעומת 2013, כך שימי הזוהר של טורקיה בתיירות הישראלית נראים רחוקים מאוד.
הדולר עלה, החופשה התייקרה
בענף התיירות ציפו כי בעקבות הירידה בתיירות מרוסיה, שתפסה את נתח השוק המרכזי באגן הים התיכון, ובעיקר בטורקיה, תהיה ירידה בביקושים לבתי המלון באזור והמחירים השנה יהיו נמוכים יותר בהשוואה לשנה שעברה. ואולם, מחירי חבילות נופש בטן־גב של בתי מלון ברמת חמישה כוכבים לשבועות האחרונים של אוגוסט מתחילים ב–600–700 דולר לאדם לארבעה לילות. כלומר, למשפחה של זוג ושני ילדים, עלות הנופש ביעדים אלה תהיה 10–11 אלף שקל לכל הפחות, ותעלה בהתאם לבית המלון והרמה שלו.
עבור הישראלים מרבית חבילות הנופש דווקא התייקרו לעומת הקיץ שעבר. חלק מההתייקרות נובע מהשינוי בשער הדולר: מי שהזמין נופש לקיץ במאי־יוני בשנה שעברה שילם עליו לפי שער של כ–3.47 שקלים לדולר, בעוד שכיום השער הוא 3.87 שקלים לדולר - עלייה של כ–10%. כך, גם אם מחירי החבילות בדולרים ירדו או נותרו דומים לאלה של שנה שעברה, הרי שמבחינה שקלית, ללקוח הישראלי החבילה התייקרה.
כך למשל, חבילה שכוללת טיסה ומלון Vasia Beach Spa בכרתים, לזוג ושני ילדים, שבשנה שעברה עלתה 11,050 שקל לארבעה לילות באוגוסט, עולה השנה 11,820 שקל (עלייה של 7%); וברודוס, חבילה עם מלון La Marquise עלתה בשנה שעברה 11,470 שקל, לעומת 12,700 שקל השנה (עלייה של 11%). גם באנטליה רואים מגמת עלייה: חבילה עם מלון Crystal Waterworld עלתה בשנה שעברה 11,470 שקל, ואילו השנה משפחה תצטרך לשלם על אותה חוויה 12% יותר, כלומר 12,840 שקל.
היזהרו מחבילה ללא אישור מיידי
לפני שניגשים לחיפוש חבילת הנופש המתאימה, כדאי לשים לב לכמה נושאים. עוד לפני שמתחילים לבדוק חוות דעת ברשת לגבי המלון שמוצע לכם בחבילה, בדקו את זמני הטיסות של הנופש. בחלק מהחבילות שנבדקו הטיסות יוצאות ליעד בשעות הצהריים ולפעמים אפילו אחר הצהריים, וחוזרות לישראל בשעות הבוקר או הצהריים. המשמעות עבור הנופשים היא שחופשה של ארבעה לילות וחמישה ימים על הנייר, היא בפועל חופשה של ארבעה לילות ושלושה ימים בלבד. זאת, שכן את מרבית היום הראשון הם מבלים בישראל ובמעבר משדה התעופה למלון, וכך גם ביום האחרון.
אגב, זה אחד היתרונות שבהזמנת נופש בישראל. המחירים בבתי המלון בישראל רחוקים מלהיות תחרותיים לעומת אזור אגן הים התיכון, בוודאי בתקופות השיא כמו אוגוסט, אז הם מקפיצים מחירים לנוכח הביקושים הגבוהים, אבל לפחות בישראל הלקוחות מרוויחים ימים מלאים ולא מבלים שעות ארוכות בשדה התעופה ובמטוס.
בעיה נוספת שעלולה לצוץ בשעות הטיסה היא שלעתים, הן עדיין לא ידועות. בחלק מהחבילות שמוצגות באתרי חברות התיירות והנסיעות מופיעים המחיר ושם המלון, אך ללא שעות הטיסה - או שמופיעה השעה 00:00 או 23:59. במקרה כזה, מדובר בחבילת נופש ששעת הטיסה בה טרם נקבעה, שכן זוהי טיסת צ'ארטר שעדיין לא הוחלט מתי תקבל את הזכות לנחות בשדה. בכל מקרה כזה, המידע על החבילה אמור לכלול הבהרה כי "שעת הטיסה טרם נקבעה ומותנית בקבלת אישור ממינהל התעופה האזרחי". אם ההבהרה הזו לא מופיעה - מדובר לכאורה בהטעיה צרכנית, וניתן להגיש לרשות להגנת הצרכן תלונה נגד החברה.
מכשול נוסף שבו עלולים הצרכנים להיתקל בניסיון להזמין חבילת נופש היא הזמנה ללא אישור מיידי על המלון. זה קורה לצרכנים במהלך כל השנה, אך בעיקר בתקופות הביקוש כמו יולי־אוגוסט. כך, גם לאחר חיפוש ארוך ומדוקדק, השוואת מלונות ובדיקה של חוות דעת באינטרנט ולבסוף החלטה על חבילה מסוימת - העסקה למעשה לא נסגרה. גם אחרי מסירת פרטי כרטיס האשראי והשלמת העסקה באתר, ייתכן שסוכנות הנסיעות תתקשר ללקוח ותעדכן אותו שהעסקה בשלב זה בהמתנה, שכן הסוכנות בודקת אם במלון המבוקש נותרו חדרים מהסוג המופיע בחבילה.
במקרים רבים, הסוכנות מעדכנת את הלקוח שהמלון הודיע כי אין ברשותו חדרים פנויים, ואז נציג החברה מציע מלון אחר באזור באותו מחיר, או חבילה אחרת למלון ברמה גבוהה מעט יותר - כשהמחיר, בהתאם, גם הוא גבוה יותר. במקרה שהלקוח מסרב להצעה, הוא נאלץ להתחיל מחדש את מסע החיפוש וההשוואה.
כדי להימנע מאכזבות כאלה, עדיף לחפש מראש את החבילות שמצוין לגביהן כי בתי המלון הכלולים בהן הם באישור מיידי. במקרים כאלה, לסיטונאית שמציעה את החבילה יש מלאי של חדרים שהיא התחייבה עליו, או חיבור ישיר לאותו בית מלון - ואין חשש כי מדובר במוצר שאינו קיים. "הסיבה שזה קורה היא שמרבית בתי המלון שנמצאים בחבילות הם לא ממלאי קיים של הסיטונאים, ולכן אנחנו לא יכולים לדעת אם החדר פנוי או לא. רק כשנכנסת ההזמנה, אנחנו בודקים", מסביר קרסו. "אין לנו תקשורת יומיומית עם המלון שאומר לנו באילו תאריכים יש לו מקום ובאילו אין. ההזמנות הללו לא מבוססות על מערך תקשורת אונליין".
אגב, גם כאשר יגלו בחברת התיירות שאין חדרים לאותו בית מלון בתאריכים המבוקשים הם לא יסירו את המוצר ממנוע החיפוש לאותם תאריכים, וכך עוד ועוד לקוחות ינסו להזמין את החבילה. "המערכות לא עובדות בצורה כזו שאנחנו יכולים להסיר את המלון. כי יכול להיות, למשל, שב–15–18 באוגוסט המלון לא מוכן לתת חדר, אבל ב–16–19 בחודש יש חדר פנוי", אומר קרסו.
הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker