אם גם אתם שאלתם את עצמכם פעם איך יכול להיות שעדיין מחתימים דרכונים מנייר - אתם ממש לא לבד. בעולם שבו הכל הופך לטכנולוגי ומתקדם, נראה שהדרכונים זה תחום שנשאר מאחור ומעסיק בשנים האחרונות לא מעט אנשים ומדינות.

מדובר כבר במלחמה סמויה בין נמלי תעופה מסביב לעולם - מי יהיה הראשון שבו הנוסעים יוכלו לעלות לטיסה בלי להציג דרכון אפילו פעם אחת. נכון לעכשיו, הטוען לכתר הוא נמל התעופה באבו דאבי, שעשוי לעמוד במשימה המבוקשת עד 2025.

> כל מה שצריך לדעת על חידוש דרכון בישראל

> זו הסיבה שכולם רוצים שיהיה להם דרכון דיפלומטי

לאחרונה השיקו בנמל התעופה את פרויקט Smart Travel, שמטרתו להתקין חיישנים ביומטריים בכל מחסום זיהוי של שדה התעופה, מדלפקי הצ'ק-אין, דרך דוכני ההגירה, המסלולים הפטורים ממכס, טרקליני חברות תעופה ושערי העלייה למטוס. כבר עכשיו יש טיסות של חברת איתיחאד המקומית שפועלות בצורה כזו, אך המטרה היא להפוך את הטכנולוגיה לנגישה לכל הנוסעים באשר הם. כדי שזה יקרה, בכל העולם צריכים ליישר קו כמובן.

"אנחנו מתרחבים בימים אלה לתשע נקודות שבהן לא צריך דרכון וזו תהיה פריצת דרך עולמית", אומר אנדרו מרפי, קצין המידע הראשי בנמל התעופה של אבו דאבי. "אין צורך בהרשמה מוקדמת, הנוסעים מזוהים ומאומתים אוטומטית כשהם עוברים בשדה התעופה, מה שמאיץ משמעותית את התהליך כולו".

נמל התעופה באבו דאבי (צילום: saiko3p, shutterstock)
צפוי להקטין משמעותית את התורים. נמל התעופה באבו דאבי | צילום: saiko3p, shutterstock

מרפי מסביר שכל מי שמגיע בפעם הראשונה לאיחוד האמירויות, בין אם זה תושבים ובן אם תיירים, הנתונים הביומטריים שלו נאספים בעת ההגירה בידי הרשות הפדרלית לזהות, אזרחות, מכס ונמלים (ICP). המערכת של שדה התעופה מנצלת את מסד הנתונים הזה כדי לזהות נוסעים כשהם עוברים במחסומים השונים. מרפי אומר שהמטרה היא להקל את זרימת הנוסעים ולהפוך את המעבר למהיר הרבה יותר. על פי מרפי, נוסעים עוברים את כל הליך ההגירה בנמל התעופה הענק בתוך 15 דקות וזה הוכיח את עצמו.

ומה עושים אם לא רוצים להכניס את הפרטים שלנו למאגר הנתונים של מדינה אחרת? לנוסעים תישאר האפשרות לעבור את התהליך בצורה בהרגילה שלו, תוך מפגש עם אנשים אמיתיים. יחד עם זאת, בסקר של איגוד התחבורה האווירית הבינלאומי (IATA), שנערך באוקטובר 2023, נמצא ש-75 אחוזים מהנוסעים מעדיפים להשתמש בנתונים ביומטריים על פני דרכונים מנייר וכרטיסי עלייה למטוס. עבור 25 האחוזים הנותרים ישאירו את תהליך האימות המסורתי, שיישאר בגדר אופציה מצומצמת. נקודה נוספת היא ילדים - כאשר המערכת הביומטרית תהיה תקפה רק מגיל 12 ומעלה, לא מעט בגלל השינויים הפיזיים הרבים שקורים בגילאים הקטנים. 

מי עוד במירוץ הבין-לאומי לטכנולוגיה החדשה? נמל התעופה צ'אנגי בסינגפור הוא אחד המובילים ביישום הטכנולוגיה. כמו אבו דאבי, גם בו כבר יש שיתופו פעולה עם רשות ההגירה במדינה, כדי לפתח אישור ביומטרי שנגיש לתושבים ותיירים כאחד. המערכת תיושם בהדרגה החל מהחודש הקרוב.

ביקורת דרכונים שדה תעופה (צילום: mehmet ali poyraz, shutterstock)
פעולה שצפויה לעבור מהעולם. בידוק דרכונים | צילום: mehmet ali poyraz, shutterstock

גם נמלי התעופה הבינלאומיים של הונג קונג, טוקיו נאריטה, טוקיו האנדה ונמל התעופה הבינלאומי של דלהי, השיקו טרמינלים ביומטריים בנקודות מסוימת במהלך המעבר. נראה שהמזרח הפעם מוביל בצורה משמעותית על המערב, שבו הית'רו בלונדון וברחבי ארה"ב גם החלו להטמיע מערכות ביומטריות מתקדמות, אך הן נמצאות בשלבים התחלתיים יותר.