לפני כשנה וחצי המריא לראשונה מטוס ה-C919 של תאגיד Commercial Aircraft Corporation of China או בקיצור COMAC, מטוס הנוסעים הגדול הראשון שפותח באופן עצמאי על ידי סין.
אחרי שנים שנים של בנייה ומחקר, היה מדובר בבשורה של ממש, היות שדגם המטוס החדש של החברה הסינית אמור להתחרות בשניים מהמטוסים הכי מבוקשים ונפוצים בעולם: 737 של חברת בואינג ו-A320 של חברת אירבוס. מדובר במטוס צר גוף שיכול לטוס לטווחים קצרים עד בינוניים.
נכון להיום ישנם 8 מטוסים פעילים של הדגם הסיני, אך קיימות קרוב ל-1,000 הזמנות עתידיות על ידי חברות אסיאתיות שונות, בעיקר מסין. לצורך השוואה, למטוס הבואינג 737 על צורותיו השונות, דגם המטוס הכי נמכר בעולם, יש קרוב ל-10 אלף מטוסים מסביב לעולם. אומנם לדגם הסיני החדש יש עוד דרך לעבור על שיגיע למתחרים מבואינג ואירבוס, אך לא מן הנמנע שבתוך כמה שנים כל אחד מאיתנו כבר יטוס בדגם שכל כולו מייד אין צ'יינה.
ואיך הוא נראה ומרגיש מבפנים? כתב של ה-CNN טס עם הדגם החדש בטיסה של חברת אייר צ'יינה מבייג'ינג לשנגחאי. לטענתו, אחרי שנפטרים מכל הסטיגמות של מוצר שיוצר בסין, מדובר בחווייה שלא נופלת מזו של המתחרים מאמריקה ומאירופה.
בפועל הוא מאוד דומה בניראות ובהרגשה ל-320, ולא מעט חלקים ממנו אף מיוצרים באירופה. במטוס היו 158 מושבים והוא היה די מרווח היות ותצורת המקסימום שלו יכולה להכיל עד 192 מושבים. בנוסף, כל שלושה נוסעים חלקו שקע USB ו-USB-C ולכל נוסע היה מתקן להחזקת הסלולרי על מנת לראות סרטים (הבידור הוא באחריות הנוסע). אלה כמובן פיצ'רים שמוזמנים על ידי חברת התעופה ויכולים להשתנות מחברה לחברה.
דבר נוסף שחשוב להתעכב עליו הוא השירותים, שהרגישו פחות צפופים מהמתחרים, לפחות מאלה שמייצרים בשנים האחרונות. בתא היה גם וו לתליית המעיל, שזה יתרון גדול.
לגבי רעש המטוס, לא ניכר שהוא רועש או שקט יותר. הדבר שכן הורגש, הוא שתאי האיחסון שמעל הראשים הינם קטנים יותר מהסטנדרט המוכר. את החלון במטוסים מחשיכים בצורה הרגילה של וילונות ולא על ידי כפתורים מחשיכים.
בשורה התחתונה: לא ניכר הבדל מהותי ולא הורגש שהמטוס יוצר בסין, לפחות בכל מה שקשור לחוויית הנוסע. עדיין לא ברור מתי והאם נראה את המטוסים האלה מגיעים גם מחוץ לאסיה, אך אם זה יקרה, סביר שלא תדעו בכלל שעליתם על מטוס כזה. אגב, בחברה עסוקים כעת לפתח את המטוסים C929 ו-C939 שיהיו רחבי גוף.