בהכרזה שפרסם לאחרונה איגוד ה-Hotelstars האירופי (HSU) נטען כי חלה הידרדרות בסטנדרטים במגזר האירוח ברחבי אירופה. תוך ציון מחסור חמור באנשי צוות כמקור המרכזי לבעיה, האיגוד מדגיש כיצד המשבר הזה מכריח בתי מלון להתפשר על איכות, ובסופו של דבר משפיע על חווית האורחים.
איגוד Hotelstars הוא ארגון שמטרתו להקים ולתחזק קריטריונים וסטנדרטים משותפים לסיווג מלונות ברחבי אירופה ולקבוע את הסף לקבלת כוכבים לבתי המלון. הארגון כוללת איגודי מלונות לאומיים ממדינות שונות באירופה, הפועלים יחד לפיתוח מערכת מאוחדת לדירוג וסיווג בתי מלון בהתבסס על המתקנים, השירותים ותקני האיכות שלהם. האיגוד מייצג מלונאים מ-21 מדינות חברות וביניהן יוון, צ'כיה, הולנד, הונגריה ושוויץ. המומחים של האיגוד נפגשים כל חמש עד שש שנים כדי להתאים את סיווג המלונות לשינויים בענף האירוח ולצורכי האורחים.
קטלוג הסיווג החדש לבתי מלון קוצר ל-239 קריטריונים במקום 247 כפי שהיה נהוג עד כה, כשחלק מהקריטריונים נחשבים כיום כחסרי משמעות. בתוך כך, ההשפעות ניכרות גם בקבלה ושירות החדרים שמקצרים את שעות העבודה שלהם כדי להתמודד עם המחסור בכוח אדם באירופה. ציוד תפירה והברקת נעליים אינו נדרש יותר בחדרים, החלפת מצעים ומגבות רק לבקשת האורח וניקוי מזרנים מומלץ רק לשיפור ההיגיינה ואריכות הימים של המזרן.
>> על פי הקריטריונים באירופה: אלה המלונות בארץ שמדורגים כ-5 כוכבים
ההשלכות של המחסור המתמשך בכוח אדם הן רבות ומחלחלות לכל היבט של פעילות המלון. עם פחות אנשי צוות בהישג יד, בתי מלון מתקשים לספק את רמת השירות שהאורחים ציפו לה. משימות שפעם טופלו באופן מיידי כעת מתעכבות או שהצוות לחלוטין מתעלם מהן, מה שמוביל לתסכול בקרב הלקוחות. כמו כן, שמירה על תקני ניקיון והיגיינה נחשבת לערך עליון במגזר האירוח, במיוחד לאחר הסטנדרט שהביאה מגפת הקורונה, אך כוח האדם המוגבל לא תמיד מסוגל לעמוד בדרישות.
לאור אתגרים אלו, איגוד Hotelstars קורא לבעלי עניין בתעשיית האירוח לנקוט בפעולה מיידית. זה כולל שיפור המיומנויות של אנשי הצוות הקיימים והשקעה בתוכניות הכשרה מקיפות שיכולות למתן את ההשפעה של מחסור בכוח אדם. מעבר לכך, בתי המלון חייבים לאמץ אסטרטגיות גיוס פרו-אקטיביות כדי למשוך ולשמר אנשים מוכשרים, כולל מתן שכר תחרותי, הטבות והזדמנויות קידום.
אימוץ טכנולוגיה יכול לייעל את התפעול ולהקל על העומס על הצוות. תהליכי צ'ק-אין אוטומטיים, פלטפורמות הזמנות מקוונות ושירותי קונסיירז' דיגיטליים יכולים לשפר את היעילות ולשפר את חווית האורח. יתרה מזאת, שירותי צ'ק-אין וצ'ק-אאוט אוטומטיים לחלוטין כלולים כעת בקריטריונים החדשים גם עבור מלונות ברמת 2-1 כוכבים כשהדבר נועד למנוע תורים ארוכים בקבלה.
מרקוס לותה, נשיא איגוד HSU. מצדיק את הרגולציה החדשה להענקת כוכבים בבעיות של קיימות, מחסור בכוח אדם ודיגיטליזציה: "גישה זו מעניקה למלונות שלנו – מכוכב אחד עד חמישה כוכבים – את הביטחון להיות מסוגלים להתבסס על הקריטריונים הללו במהלך חמש השנים הבאות". למדינות החברות ב-HSU יש כעת עד 1 בינואר 2025 לכל המאוחר ליישם את הקטלוג ברמה הלאומית.