בממוצע, 60–70 אנשים ישנים במיטת מלון בשנה. הם משאירים זיעה, קשקשים ואפילו שאריות גלדים על המזרון. אם לא מנקים אותו באופן קבוע, המזרן הופך לבעיית היגיינה של ממש, אבל באיזו תדירות מנקים מזרנים בבתי מלון? האם יש הבדלים בין סוגי המזרנים? ומה קורה עם הכריות והשמיכות?
כדי לענות על השאלות האלה, הקריטריונים של ארגון סיווג המלונות הגרמני, Hotelstar, מספקים מידע על התדירות שבה מלונות צריכים להחליף מזרנים, כריות וכו'. אבל דבר אחד ברור, המומחים אומרים מה צריך לעשות, אך לא קיימת דרישה חוקית.
משני צדי המזרן
האם בתי מלון צריכים להחליף מזרן כל עשר שנים כמו במשק בית פרטי? ספקית הקייטרינג והמלונאות הגרמנית Lusini, ממליצה לנקות היטב את כיסוי המזרן על מיטות המלון כל חצי שנה, ולהחליף את המזרן לחלוטין כל שמונה שנים. עם זאת, מזרנים זולים שמתבלים מהר יש להחליף כל חמש שנים.
עם זאת, אם בית מלון מנקה מדי שנה את כיסוי המזרן או את מנקה באופן יסודי את המזרן עצמו, הוא מקבל נקודות נוספות, ואלה יכולות להוביל לסיווג טוב יותר. יתרה מכך, בתי מלון ברמה גבוהה דואגים להחליף מזרנים כל שלוש שנים, וכך הם זוכים לסיווג טוב יותר.
מה קורה עם הכריות והשמיכות?
ניקוי כריות שנתי נדרש עבור כל סוגי המלון. על פי קטלוג הסיווג של Hotelstar, הכרית חייבת להיות "מטופלת היטב". ניקוי כריות שנתי מספיק לצורכי היגיינה. לחילופין, בתי המלון יכולים להיפטר מהכרית ולהחליף אותה בכרית חדשה לגמרי, "אם זה אפשרי", נכתב.
קטלוג הסיווג אינו מפרט באיזו תדירות יש להחליף את הכרית לחלוטין. עם זאת, מומחים ממליצים להחליף את כל הכריות כל שלוש שנים מסיבות היגייניות. אגב, ציפית המוחלפת מדי חודש מעלה את ציון המלון וזה כמובן יכול לעזור למקום האירוח לקבל דירוג כללי טוב יותר. קטלוג הסיווג גם אינו מפרט באיזו תדירות יש להחליף שמיכת פוך או שמיכה, אך כל המלונות פשוט נדרשים לעשות זאת כדי להיות "מתוחזקים היטב".
מספר מחקרים של הסופר וסוקר המלונות יאנס רוזנבאום משנת 2019 ו-2022 הגיעו למסקנה שלרוב מיטות המלון יש בעיית היגיינה. עוד נאמר ששימוש בכיסויים אינו מוביל למזרנים נקיים או למיטותנקיות. עם זאת, רוב המלונות עדיין משתמשים בהם, כפי שמדווח רוזנבאום, והוא טוען עוד שכאשר מדובר בהיגיינה של המיטות, בתי המלון מתמקדים בעיקר במראה נקי ולא בניקיון בפועל.
סיווגי בתי מלון בדרך כלל לא אומרים הרבה על ההיגיינה הנוכחית במלון. רוזנבאום מניח שבעיות בצוות או ניהול לקוי הן הסיבות העיקריות לחוסר ניקיון של מזרנים בבתי מלון, וזה כנראה אומר הרבה לגבי הניקיון הכללי. "אף מלון לא מלוכלך בכוונה, לא המזרנים, לא החפצים ולא הרצפה. עם זאת, אין סטנדרטים אחידים בכל הנוגע לניקיון וזו הבעיה המרכזית", אומר רוזנבאום. "אין הנחיות כוללניות, ובוודאי שאין הנחיות משפטיות. גם בבתי ספר למלונאות הנושא הזה לא ממש מטופל בגלל מחסור בספרות ובמחקרים, שכן הנושא מעולם לא היה כתוב כמו שצריך במונחים טכניים".
מה האורח יכול לעשות?
לרוב האורחים אין מקום או חשק להביא איתם שמיכות פוך, כריות או אפילו מגן מזרן כשהם יוצאים לחופשה. עם זאת, הבאת כרית משלכם יכולה לספק קצת יותר היגיינה. כדאי גם להציץ מתחת לכיסוי השמיכה, הציפית או הסדין, ואם יש לכלוך גלוי כדאי לבקש מצוות המלון להחליף את המצעים. המשמעות יכולה להיות ניקוי של המזרן או החלפתו.