לפני עשר שנים בדיוק טיסה MH370 של מלזיה איירליינס, עליה 239 אנשים, המריאה מקואלה לומפור בדרכה לבייג'ינג, בירת סין, וברגע אחד פשוט נעלמה. תאוריות שונות שהתפתחו סביב המקרה הצביעו על אין סוף אפשרויות, מחשש ממתקפת טרור או חטיפה, דרך התאבדות על ידי חברי הצוות והטייס, שריפה, יירוט ועד מתקפת סייבר, אך התעלומה לא נפתרה עד היום. במרץ 2024, עשור לאחר המקרה המסתורי, מה הסיכוי שדבר כזה יקרה שוב?
"התעופה האזרחית עוסקת בהסעת אנשים מנקודה אחת לאחרת בצורה הכי בטוחה שאפשר. עולם התעופה משקיע הון תועפות בנושא הבטיחות ובלעדיו התחום לא יהיה קיים בכלל", אומר ערן ניר, קברניט פורש שהיה טייס במשך 47 שנים, 23 מהן באל על. "אחד הדברים שמשפרים את הבטיחות בתעופה הוא נתוני האמת המועברים לטייס ולבקרים בקרקע: המטוס משדר בכל רגע נתון את הגובה, המהירות, כיוון הטיסה וכמובן את המיקום. למה זה עוזר בבטיחות? כי השליטה על הכמות האדירה של המטוסים טובה יותר. הבקר בקרקע יודע איפה כל אחד נמצא, לאן טס ויודע להפריד בין המטוסים. ככה הטיסה שלנו בטוחה יותר".
>> מטורף: זה מספר הטיסות שצריך לעשות כדי להיות בתאונה קטלנית
>> שימו לב: אלה חברות התעופה הכי מסוכנות בעולם
>> לא רק לגיקים של תעופה: 25 שאלות על מטוסים שכל אחד חייב לדעת את התשובה עליהן
למערכות האיתור מתלוות יכולות נוספות בחירום. "בנוסף לשידורים, למטוס יש מערכות שמתחילות לפעול במקרה חירום, יש משדרי מיקום ואם חס וחלילה קורה משהו הם מתחילים לעבוד", אומר ניר. "זה יכול לקרות באחד משני מקרים: אם המשדר חוטף מכה מאוד חזקה למשל עקב התרסקות על הקרקע, או שיחדרו אליו מי מלח. זה יעבוד לפחות במשך כמה ימים, תלוי ביצרן, והוא ישדר החוצה את המיקום. הסיבה היא שבנוסף לזה שיודעים איפה המטוס בשמיים, אם קרה משהו אנחנו רוצים להגיע הכי מהר כדי לטפל בנוסעים ולהציל את מי שאפשר".
כל זה טוב ויפה – כל זמן שהמטוס אכן משדר את מיקומו. אבל מה קורה אם מסיבה שהיא המטוס מפסיק לשדר כמו שקרה למטוס המלזי?
"אני לא אכנס לתחקירים, אבל במקרה הזה בשורה התחתונה המטוס הפסיק לשדר את המיקום וגם סטה מהנתיב לכיוון אחר לגמרי. בעזרת כל מיני עזרים משניים ניסו לחפש היכן הוא, למשל מכ"ם צבאי שמחפש מטוסים, אבל המכ"ם ראה כתם על המסך והוא לא יכול היה בהכרח לדעת איזה מטוס עבר שם. ניסו לעשות הצלבות כדי לזהות, גם עם תשדורות שלא עוברות בתדרי רדיו רגילים אלא דרך לוויינים ולנסות בעזרתם לאתר אותו. זה מה שהקשה מאוד להגיע אליו ובסוף באמת לא מצאו אותו.
"אחת הסיבות לכל התחקירים המעמיקים שעושים אחרי תאונות או אירועים היא למנוע את האירוע הבא. הרעיון הוא שבעקבות התחקירים מגיעים למסקנות למניעת המקרה הבא. במקרה של המטוס המלזי, בעקבות האירוע החליטו להדק את מערך הפיקוח על המטוס, לקבל נתונים מלוויינים באזורים שמערכות הרדיו לא קולטות כמו אזור רחוק מעל הים. זה מה שהלכו ועשו, במטרה להישען יותר על לוויינים ברגע שאין את הקליטה הישירה מהמטוס כדי לדעת בכל רגע ורגע איפה הוא נמצא ושלא ייעלמו מטוסים", מסביר ניר. "היום כל בן אדם נכנס לאפליקציה כמו flytravel24 ורואה איפה נמצא כל מטוס בעולם, לאן הוא טס, מה הגובה והמהירות כי הם משדרים כל הזמן".
אך האם זה יכול לקרות שוב? האם אפשר להפסיק את השידורים האלו מסיבה מסוימת?
"אני מעריך שאם היית שואלת בפברואר 2014 האם מטוס פתאום יכול להיעלם בשמיים רוב האנשים היו אומרים שלא כי יש את כל האמצעים, אבל במרץ 2014 התברר שזה אפשרי. עולם התעופה היום הופך את זה ליותר קשה למטוסים להיעלם ולאירועים כאלה לקרות אבל להגיד שבמאה אחוז? בסוף הכל עשוי ידי אדם. להגיד שאף אחד לא יכול להתגבר על זה אם ירצה מאוד? אף אחד לא יחתום על אמירה כזאת. בסוף אירועים כאלה עם כל כמה שהם קשים גורמים לנו להיות יותר צנועים, ולהבין שבסוף בני האדם לא כל יכולים ויש תעלומות שגדולות מאיתנו".
יודעים היכן אתם בכל רגע נתון
כדי להבין כיצד עולם התעופה התפתח מאז, חשוב להבין כי מטוס לא יכול לעשות ככל העולה על רוחו בשמיים. הכל כפוף לתוכניות, בקרים ומגדלי שליטה, וכל מטוס מגיש תוכנית טיסה ולא סתם מופיע בהפתעה משום מקום. "במהלך הטיסה הוא כל הזמן נמצא תחת פיקוח", אומר ניר ומוסיף, "אם למשל הוא ממריא מת"א לפריז הוא מתחיל מקשר מול הבקר בנתב"ג שנותן לו אישור להמריא, אחר כך בקר הפיקוח בתל אביב שנותן לו יציאה מישראל ומשם עובר פקח אחר פקח, בין קפריסין ליוון ואיטליה. מטוסים בשמיים לא טסים לבד והם לא מפתיעים אחד את השני. אם בקר יודע שמטוס אמור לעבור במרחב ולא עבר, מיד מתחילים לחפש אותו. הוא יפנה אליו בתדר בו הוא היה אמור לקבל אותו ואם הוא לא מוצא, הוא יתחיל לחפש על תדרים אחרים מיוחדים לשידורי חירום או דרך מטוסים אחרים. לא יתנו למטוס לטוס לבד בשמיים ולעשות מה שהוא רוצה, אין דבר כזה בתעופה אזרחית".
בוא נדמיין מקרה חירום כזה, שהבקר לא מצליח למצוא את המטוס או שהמטוס נעלם במכ"ם, מה קורה אז?
"יתבצע נוהל חיפוש. אפשר להפנות מטוסים לחפש באזור, או להפעיל נהלי חירום ולהזניק מישהו שיחפש. אף אחד לא יגיד 'יהיה בסדר, עכשיו אין קליטה אז נחכה'. האמצעים רק הולכים ומשתפרים. אם לפני שנים חציית האוקיינוס האטלנטי הייתה בעייתית כי תדרי רדיו רגילים היו מוגבלים בטווח, היום כבר מסתמכים על לוויינים", אומר ניר ומוסיף, "השמיים מכוסים בכמויות אדירות של מטוסים ואי אפשר להפעיל את האופרציה אם לא נדע בכל רגע נתון כל מידע על כל מטוס. הבעיה היא כשמישהו מנתק תשדורות החוצה. או שזה משהו מאוד חריג שיקרה במטוס או שמישהו בזדון יעשה את זה".
במקרה שבו המטוס משדר את המיקום גם אם לא תימנע תאונה טרגית לפחות לא אמור להיות בלתי אפשרי למצוא את המטוס. "המטוס המלזי היה אירוע חריג לכל הדעות. לפני האירוע הזה הייתה למשל טיסה של אייר פראנס שטסה מריו דה ז'נרו בברזיל לפריז ומעל האוקיינוס האטלנטי נכנסו לסופה, ועקב טיפול לא נכון של הטייסים במטוס הוא התרסק בים וכולם נהרגו. מצאו אותם והגיעו לקופסה השחורה בעומק עמוק מאוד בים. איך מצאו? היה נתיב טיסה שלא חרגו ממנו, וידעו איפה לחפש. בנוסף היו תשדורות מסוימות לאורך הטיסה וידעו מתי הייתה האחרונה, איפה זה קרה, מה היה ומה קצב ההתקדמות. ידעו איפה לחפש ובסוף מצאו. ברגע שיש נתונים יותר קל להגיע למטוס. במטוס המלזי הנקודה הייתה שהמטוס לא שידר החוצה נתונים לגבי עצמו".
יותר קשה להעלים – לא בלתי אפשרי
ברמת הרגולציה העולמית נראה כי טרם יושמו במלואם לקחי מקרה המטוס המלזי. לפי Bloomberg, הארגון הבין-לאומי לתעופה אזרחית (ICAO) הציע להכניס תקנה שתאפשר מעקב אחרי מטוסים חדשים בכל דקה במצבי חירום, אך יישום תקנת המעקב הזו עוכב ומיועד כעת לינואר 2025.
אחת הסיבות לעיכוב היא חסמים טכנולוגיים, כאשר מינהל התעופה הפדרלי (FAA) טען כי הדבר לא יכול להיעשות בלי לפגוע בשליטה של הטייס בכל המערכות, מה שנוגד את פרוטוקולי בטיחות התעופה. למעלה מתריסר חברות תעופה גדולות בארה"ב, באירופה, באסיה ובמזרח התיכון מסרו כי כעת כמות קטנה מאוד מהמטוסים שלהן מצוידים באותו מכשיר מעקב מומלץ. וגם כשנגיע לינואר 2025 אם לא יחול עוד עיכוב, הטכנולוגיה תחול רק על מטוסים חדשים, מה שאומר שאלפי מטוסים ישנים ימשיכו לטוס ללא היכולת החיונית הזו.
אז בסופו של דבר, עם כל הטכנולוגיות שהתפתחו ושידורי המיקום ללוויינים, לא ניתן להבטיח שבמאה אחוזים מקרה "המטוס המלזי" לא יחזור על עצמו שוב. "היום זה כבר יותר ויותר קשה להיעלם, אבל להגיד שזה בשום מקרה בלתי אפשרי? בסוף מי שרוצה מאוד לעשות את זה אולי יצליח", אומר ניר.