לפני 60 כמעט שנה, בשנת 1965, בוצעה הנחיתה האוטומטית הראשונה בטיסה מסחרית בנמל התעופה הית'רו בלונדון. היום כבר כל המטוסים מסביב לעולם מצוידים במערכות טייס אוטומטי מתקדמות וכל הנחיתות נעשות בעזרת המחשב, ונועדו לסייע לנחות בצורה בטוחה ונעימה יותר, כשיש תנאים ראות מוגבלים או מזג אוויר קשה.

> יש טייס אוטומטי: מה הטייסים עושים בזמן טיסות ארוכות?

> 25 שאלות ממש מעניינות על טיסות ומטוסים

> טייסים חושפים: כאן הם נחים בזמן הטיסה

יחד עם זאת, בכל מה שקשור להמראות, עד היום לא היתה מערכת אוטומטית המסייעת לטייסים. כעת, יצרנית התעופה השלישית בגדולה בעולם – אמברייר (Embraer) הברזילאית, הודיעה שהיא בדרך להשיק מערכת המראה אוטומטית במטוסים שלה.

למערכת החדשה קוראים "E2 Enhanced Take Off System", על שם משפחת המטוסים של אמברייר להם היא תוכננה. המטרה היא שהטכנולוגיה תשפר את הבטיחות בהמראות על ידי הפחתת עומס העבודה של הטייס, תשפר את הטווח ואת משקל ההמראה ואף תאפשר למטוסים המשתמשים בה לטוס רחוק יותר כי ניצול הדלק יהיה מיטבי (לא מעט מצריכת הדלק מתרחשת בהמראה). אחד הדברים המרכזיים שהמערכת תיתן להם פתרון הוא מכות בזנב שנגרמות מטעות אנוש בו הטייס ממריא בזווית חדה מדי מוקדם מדי.

תמונת אילוסטרציה | למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
לטייסים יהיה הרבה יותר נוח ולנוסעים יותר בטוח | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

"המערכת תמריא טוב יותר מהטייסים שימריאו ידנית", אומרת פטריס לונדון, מהנדסת ביצועים ראשית בחברת אמברייר, שעבדה על הפרויקט למעלה מעשור. "המערכת פועלת באותה הצורה כל הזמן. אם תמריאו 1,000 פעמים, כל המראה תהיה בדיוק אותו הדבר".

"היה לי העונג לטוס עם מערכת המראה אוטומטית, וזה מדהים", אמר לואיס קרלוס אפונסו, סגן נשיא בכיר להנדסה ופיתוח טכנולוגי בחברת אמברייר. "אנחנו מאמינים שההכשרה לטייסים תהיה מינימלית מאוד, כי אתה לא משנה הרבה נהלים".

כמו בטייס האוטומטי או במערכת הנחיתה האוטומטית, במקרה של אירוע חירום השליטה תחזור מיד לטייסים. "בדקתי את המערכת במקרים של כשל, למשל את אתה מאבד מנוע", אומר אפונסו. "גם במקרה כזה, זה מדהים איך הפחתת עומס העבודה על הטייס מאפשרת לתפעל את האירוע בצורה טובה יותר. בכל פעם שאתה מפחית את עומסי העבודה, אתה מייצר פעולה בטוחה יותר".

מטוס ממריא (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
כל ההמראות יהיו בדיוק אותו הדבר | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

חשוב לציין שהכנסת המערכת החדשה, אם וכאשר תקרה, לא תוביל עדיין לאוטומציה מוחלטת של הטיסות, או לאפשרות לוותר על אחד הטייסים. "אנחנו רק מוסיפים שלב אחד, שהוא שלב ההמראה, שבו עכשיו אפשר להפעיל את הטייס האוטומטי", מחדד אפונסו. "הטייס עדיין ותמיד נמצא שם, ואם יש כשל הוא זה שייקח את השליטה".

על פי ההערכות, כבר בשנה הבאה חברת המטוסים תצליח לאשר את המערכת האוטומטית ותחל להפעיל אותה בטיסות נבחרות. הנוסעים לא אמורים לשים לב להבדל משמעותי בפועל, אך מאחורי הקלעים הבטיחות תגדל, חברות התעופה יחסכו כסף והטייסים יוכלו ליהנות מהנוחות.