צרפת, איטליה, ספרד ואנגליה תמיד היו המדינות הכי מבוקשות באירופה, עם האתרים הכי מפורסמים ונמלי התעופה הכי עמוסים. אך בזמן שבצרפת (100 מיליון), ספרד (85 מיליון) ואיטליה (57.25 מיליון) שברו שיאי תיירים בשנת 2023 לעומת שנת 2019 שלפני הקורונה, באנגליה חוו ירידה של 7 אחוזים בשנה שעברה עם 37.6 מיליון מבקרים, לעומת 41 מיליון ב-2019.

> היעדים המובילים באירופה בשנת 2023

> המדריך המלא למטייל בבריטניה

וכדי להבין עד כמה הנתון הזה עגום: חוץ ממנה, רק לוקסמבורג חוותה ירידה באירופה, ואצלה היא היתה ב-0.1 אחוזים בלבד. וכך, בזמן שכמעט בכל מקום ביבשת נלחמים בשנה האחרונה בתיירות יתר, באנגליה רוצים ומצפים שכמות התיירים תעלה.

ואיך קרה שפחות אנשים נוהרים לארמון המלכה, גשר לונדון, הביג בן והעיירות הציוריות והחופים שמחוץ לעיר הבירה? על פי תחקיר של ה-CNN, יש לכך כמה סיבות. אחת המרכזיות שבהן היא שביתות תדירות בטיסות, רכבות ושאר סוגי התחבורה ציבורית, זאת סביב תנאי העסקה שיש בממלכה. הדבר פגע בלא מעט תיירים שלא הצליחו להגיע או שביטלו את הגעתם מחשש שמשהו ישתבש.

הית'רו לונדון  (צילום: Kirsty Wigglesworth, ap)
שביתת עובדים בנמל התעופה היתרו ביוני 2023. אחת הסיבות המרכזיות לפגיעה בתיירות | צילום: Kirsty Wigglesworth, ap

בנוסף, הפטור ממס לתיירים בוטל, לא מעט מהחופים בממלכה הוכרזו כמזוהמים בעקבות ביוב שזרם לים, עלייה של 20 אחוזים בפשיעה ובעיקר היציאה מהאיחוד האירופי, שהתרחשה ב-2020, רגע לפני הקורונה, הובילה לכך שתיירים מאירופה צריכים דרכון כדי להגיע, דבר שאין להרבה מהתושבים באיחוד.

פטרישיה ייטס, מנכ"לית VisitBritain, מציינת שהאיטיות השיווקית של בריטניה אחרי הקורונה, לצד היציאה האיטית שלה מההגבלות, גרמו לכך שלא מעט מדינות צמחו על חשבונה ב-2022, מגמה שהמשיכה גם ב-2023.  במדד המותגים של Anholt-Ipsos Nation בשנת 2023, המדרג 60 מדינות במגוון מאפיינים, בריטניה קיבלה את הציון הנמוך ביותר אי פעם עבור הזמנת אורחים, מדד שנקרא - "ברוכים הבאים".

על פי ייטס, עדיין אפשר לתקן, היות ותיירות היא תחום טרנדי שיכול לעלות במהירות, בדיוק כפי שירד במהירות. "החוזק של ענף התיירות הוא שאתה יכול לנסוק במהירות - מבלי לבנות הרבה תשתית עבור כך", היא אומרת.

ג'סיקה מדסן, מתוך "ברידג'רטון"  (צילום: Netflix)
האם לברידג'רטון יש יכולת לאושש את התיירות הבריטית | צילום: Netflix

ייטס טוענת שיש להוציא את תקציב השיווק על משיכת משפיענים ויועצי נסיעות ללונדון שזכתה לקמפיין תחת הסיסמה "הגרסה המוצלחת יותר של ניו יורק" וגם ליעדים פחות מוכרים. היא גם חושבת שרוב הטיולים המשפחתיים בארה"ב (קהל יעד מרכזי בתיירות בממלכה) מונעים מבחירות של הילדים, אז הם אלה שצריך להתמקד בהם, כשבימים אלה ברידג'רטון היא מותג שיש לחזק לטובת העניין.