בתחילת השבוע התרחש אסון תעופה טרגי בנמל התעופה הבין-לאומי מואן בדרום קוריאה. מטוס Jeju Air Boeing 737-800, שחזר מבנגקוק, התרסק במהלך ניסיון הנחיתה השני שלו, והביא למותם של 179 בני אדם, כולל כל הנוסעים וארבעה אנשי צוות. המטוס פגע בציפור לפני שניסה להפסיק את הנחיתה הראשונית. למרות המאמצים לנחות מכיוון חלופי, המטוס עלה על המסלול, התנגש במחסום ועלה בלהבות. בעוד שהחקירות נמשכות, מומחים מצביעים על כך שמזג אוויר גרוע ופגיעת ציפורים אולי תרמו להתרסקות הקטלנית, אם כי יש צורך בניתוח נוסף כדי לקבוע את הסיבה המדויקת.
בצל התקרית ההרסנית הזו, דיברנו עם טייס ישראלי מנוסה כדי לחקור כיצד תאונות כאלה יכולות לקרות והאם ניתן להפחית את הסבירות להתרסקות כזו. הטייס, שהעדיף להישאר בעילום שם, מדגיש כי אומנם פגיעות ציפורים נפוצות, אך לעתים רחוקות הן מובילות לאירועים קטסטרופליים שכאלה.
מה מוגדר כפגיעה של ציפור?
"פגיעת ציפור מוגדרת כמצב שבו ציפור או מספר ציפורים מתנגשות בכל חלק של מטוס, לאו דווקא במנוע. עם זאת, פגיעות במנוע הן הנפוצות ביותר והמסוכנות ביותר, כיוון שהן יכולות לגרום לכשל במערכות".
BREAKING NEWS: ACTING PRESIDENT RUSHES TO DISASTER ZONE!
Acting President Choi Sang-mok has IMMEDIATELY DEPLOYED all emergency forces to the Jeju Air Crash site at Muan Airport!
✈️ Flight 2216 CRASH LANDING - Suspected bird strike led to catastrophic landing gear… pic.twitter.com/ih60KwwRz6
>> טייס מבהיר: מכשירים ניידים לא מסכנים את הטיסה – אך יש סיבה לאיסור
>> קרובים מתמיד: נמצא פתרון שיאפשר טייס אחד בקוקפיט
>> "הרגשתי בחלום": הטייס שניסה לרסק מטוס עם 83 נוסעים - חושף מה עבר
באיזו תדירות מתרחשת פגיעה של ציפורים במטוס?
"פגיעות ציפורים הן אירוע שכיח בתעופה, ומדובר על עשרות אלפי מקרים מדי שנה ברחבי העולם. בארצות הברית לבדה נרשמים כ-15 אלף דיווחים בשנה, רובם ללא השלכות חמורות על הטיסה או המטוס. ניתן להניח שכל טייס שטס בטיסות קצרות או בינוניות חווה פגיעה אחת או שתיים של ציפורים בשנה".
עד כמה מסוכנת פגיעת ציפורים במטוס?
"ברוב המקרים פגיעות ציפורים גורמות לנזקים קלים בלבד. עם זאת, במקרים נדירים הן יכולות להוביל לתקלות חמורות, בעיקר אם הן משפיעות על המנועים או חלונות תא הטייס. זה גם תלוי בגודל של הציפור ולרוב אם מדובר בציפורים קטנות לא נדע שפגענו בהן עד שנעשה את הבדיקה השגרתית אחרי הטיסה".
אי אפשר פשוט להתחמק מהציפורים?
"לא, זה לא כזה פשוט להתחמק מציפורים כי המטוס טס במהירות גבוהה ואין זמן לתמרן. במיוחד אם מדובר בנחיתה או המראה".
South Korea’s Jeju Air crash: Muan airport had only 1 worker to fend off birds during mishap
Staffing levels spark concerns about the adequacy of bird control operations at the airport. pic.twitter.com/oYUDQq2fhz
כיצד מאומנים טייסים מפני פגיעה בציפורים?
" כל טייס עובר הכשרה להתמודדות עם תקלות כתוצאה מפגיעות ציפורים, כולל תרחישים של אובדן מנוע בזמן המראה או נחיתה. אנחנו מחויבים לעשות סימולטורים כמה פעמים בשנה כחלק מפרוטוקול בטיחות והאימונים משמשים גם ללמד אותנו להתמודד עם תרחישים קיצוניים. חשוב לציין שהמטוסים בנויים כך שהם יכולים לטוס עם מנוע אחד במידה שהמנוע השני נפגע".
למה אין מגינים על המנועים של המטוס?
"מגינים פיזיים על המנועים עשויים לפגוע באווירודינמיות של המנוע. חוץ מזה, זה לא ממש משנה במהירות הזאת, הציפור בכל מקרה תגיע לתוך המנוע גם אם נשים רשת או מגינים אחרים".
איך טייסים ונמלי תעופה ממזערים את הסיכון לפגיעת ציפורים?
"בכל נמלי התעופה אמורים להיות אמצעים להרתעת ציפורים כמו רעשים, לייזרים ואפילו כלבי שמירה שמפחיתים את המשיכה של הציפורים. זאת הסיבה שאתם לא רואים הרבה ציפורים באזור של נמלי התעופה למרות שמדובר בשטחים פתוחים וגדולים בדרך כלל. הטייסים גם מתודרכים מראש על אזורים רגישים ומתאימים את התפעול בהתאם מול מגדל הפיקוח במידה שבכל זאת יש ציפורים במרחב".
Jeju Air fatal crash, after bird strike flight was on localizer with undercarriage down and power from at least one engine. They were on track for a perfect landing, why did they choose to go around? pic.twitter.com/5pMcJ4ajUv
האם פגיעת ציפורים יכולה לגרום לנזק ארוך טווח למטוסים?
"פגיעות מסוימות יכולות לגרום לנזק משמעותי, במיוחד אם מדובר בגוף או במערכות קריטיות של המטוס. במקרים כאלה המטוס עשוי לעבור תהליך של תיקון ארוך או אפילו לצאת משירות לחלוטין".
עד כמה נפוצות פגיעות ציפורים שגורמות להתרסקות מטוס?
"פגיעות שמובילות להתרסקות הן נדירות מאוד. מאז 1988 היו פחות מ-300 מקרים חמורים מתוך מיליוני טיסות. אז זה אמור להרגיע את רוב הנוסעים".
האם יש נמלי תעופה ספציפיים או אזורים המועדים יותר לפגיעת ציפורים?
"נמלי תעופה שקרובים למקורות מים, אזורי חקלאות או נתיבי נדידה של ציפורים נחשבים לרגישים יותר. לדוגמה, נמלי תעופה ליד חופים או נהרות סובלים לעיתים קרובות יותר בבעיות כאלה".