@tomfromtx What happened to brands that left Russia after sanctions #russia #sanctions #brand #marketing ♬ original sound - Tom from Texas
התיירים ברחוב טברסקאיה היוקרתי במוסקבה עשויים לחוש דז'ה וו מעניין. חלונות הראווה מציגים מוצרים מוכרים, אבל הלוגואים המעטרים אותם קצת מטעים. היציאה של מותגים מערביים בעקבות סנקציות הותירה שקע משמעותי בנוף הצרכני של רוסיה, אבל יש מי שהצליח למצוא דרכים עוקפות.
עזיבתם של שמות ביתיים כמו מקדונלד'ס ואיקאה יצרה ואקום שעסקים תוצרת בית מתאמצים למלא. התחליפים לא תמיד מהפכניים, ומותגים רוסים רבים מחקים את ההיצע של עמיתיהם המערביים שעזבו. "הבורגרים של הדוד וניה" צמחה ברחבי הארץ, ומציעה טעם מוכר בעטיפה חדשה של אדום-לבן-כחול. בתי קפה עם שמות כמו "Cup&Joy" מתחרים להפוך לסטארבקס הבא.
בעוד שחלק עשויים לקרוא לזה חיקוי, והם כנראה לא טועים, יש מרכיב אסטרטגי שמשחק תפקיד חשוב. לצרכנים עדיין יש העדפות מסוימות ועל ידי הצעת מוצרים דומים בפורמטים מוכרים, המותגים הללו יכולים להקל על המעבר. גם מבחינה תיירותית לשימור המותגים המוכרים יש יכולת לסייע בשיפור הכלכלה כשמבקרים מחוץ יוכלו לזהות במהירות את הדמיון בין הסמלים שהם מכירים מהבית לבין אלה שכעת מתנוססים מעל החנויות ברחובות ובקניונים.
טיקטוקר אמריקני בשם תומאס מור (tomfromtx@), שמתגורר עם ארוסתו הרוסייה במוסקבה ומתעד את חייו בעיר, ביקר באחד מהקניונים הגדולים בבירה הרוסית והציג כמה מהאלטרנטיבות המקומיות למותגים המערביים. "למרות שאפל עזבה את רוסיה, החנויות עצמן נשארו ונראות בדיוק אותו דבר אבל רק השם שלהן השתנה", מתחיל מור את הסרטון שלו. "החנויות של לגו הפכו ל'קיוב וורלד' (עולם הקוביות) ועיצבו לוגו חדש, אבל הם מוכרים בדיוק את אותם הדגמים של הלגו ואפילו יש להם אחד עם קפטן אמריקה".
מור ממשיך לעבור בין חנויות הקניון והגיע לסניף שפעם היה שייך לרשת מקדונלד'ס וכיום הוא סניף של רשת רוסית בשם Vkusno & Tochka, אך "על הלוגו עדיין מופיעה האות M, והרשת מאוד פופולרית", אומר מור. גם לרשת המזון המהיר של KFC מצאו ברוסיה תחליף, וכך גם לחנויות ההלבשה של טימברלנד, נייקי וספורה. לאחר מכן מור מגיע לאחד מבתי הקפה שפעם היו סניפים של סטארבקס, וכיום הם מתקיימים תחת השם "סטאר קופי".
בכל הקשור למותגים כמו זארה, ליווייס ופנדורה, כולם מצאו פתרונות יצירתיים לשמות, אך הם מוכרים בדיוק את אותם מוצרים. מור מסביר שגם מותגי יוקרה עדיין מגיעים לרוסיה, אך הם בעיקר נכנסים למדינה דרך ייבוא מקביל ממדינות סמוכות, כך שלמעשה כמעט ואין מוצר שבלתי אפשרי לרכוש.
הסרטון שפרסם מור נצפה מעל 2.6 מיליון פעמים וגרף קרוב ל-150 אלף לייקים. התגובות לסרטון כמובן לא איחרו להגיע, כשרבים מהגולשים לא לגמרי הבינו איך הדברים מתנהלים. "האם האמריקנים עדיין מחזיקים במניות כלשהן של המותגים האלה שמוחלפים?", שאל מגיב אחד ואחר אמר כי "אלה המותגים עצמם שרוצים למכור ברוסיה אבל הם פשוט לא רוצים להיתפס, אז הם בוחרים שם אחר עם 'יבוא מוזר' ומשיגים את הכסף שלהם".
גולש שמתגורר ברוסיה כתב כי למעשה "אף חברה לא עזבה. כולן נשארו ורק שינו את השם שלהן. אתם באמת חושבים שחברות מוכנות להפסיד חלק ניכר מהרווחים שלהן?". עם זאת, מגיבה בשם מרינה כתבה כי המצב ברוסיה אינו כפי שהיה לפני המלחמה: "אני רוסייה שחיה בחו"ל, נהגתי לקנות נעליים ובגדים ברוסיה. עם זאת, עכשיו זה בכלל לא כמו לפני המלחמה – סחורות ומותגים רבים אינם זמינים ברוסיה".