עולם התיירות עובד על טרנדים, והטרנד של הקיץ הקרוב הוא קרוואנים. לא באירופה או בארצות הברית, אלא בארץ. זה נראה כמו הפתרון המושלם לימי החום והמיתון – אפיל של חו"ל, מחירים של תיירות פנים. אבל כמו בכל טרנד, הדבר הכי חשוב הוא לבדוק אם הוא יושב עליך טוב.

המאמצים המידיים נשבו בקסם: "זה משהו אחר", אומר, למשל, אוהד פילובסקי בן ה-42, גרוש פלוס שתיים פלוס הרבה ניסיון בכל סוג אפשרי של חופשה משפחתית. "נתתי לילדים שלי טיול עם ערך מוסף. במקום להיתקע איתם באיזשהו מקום ולקפל ולהסתבך עם לוגיסטיקה עשינו טיול נגיש, מורכב אבל נח והתניידנו בקלות בלי להתחייב למלון".

הטיול המשפחתי בקרוואן יובא לפה ממדינות הרבה יותר גדולות, כאלה שאפשר לנסוע בהן מיעד ליעד במשך ימים. פה הוא התחבב בעיקר כמתקן נייח יחסית, שמתאים לאוהבי הקמפינג. "כבר שנים שאנחנו יוצאים קבוע, כמה פעמים בשנה, קבוצה של כמה משפחות לנופש משותף ומקימים מחנה לתקופות ארוכות", מספר גם עופר בלומשטיין, בן 50. "פעם היינו עושים את זה עם אוהלים, אבל לפני 5 שנים אחד מהחברים הביא קרוואן ולאט לאט נדבקנו כולנו בחיידק. אין ספק שכשיוצאים עם קרוואן החוויה היא אחרת, הרבה יותר נוחה. זה חוסך את כל ההתעסקות עם ההקמה של המחנה, יש לך מיטה, מקלחת, שירותים, פרטיות ומזגן. אז אנחנו יורדים בשישי 3-4 קרוואנים לים המלח, מסתדרים לנו ב-ח', פורסים רשת צל ונהנים מסופ"ש עם החוף נול הים עם כל הנוחות ובלי הבלגאן והלוגיסטיקה".

קרוואנים (צילום: באדיבות חברת 'נופי מולדת')
מחברים לאן שצריך ומתחילים במסע | צילום: באדיבות חברת 'נופי מולדת'
"הקרוואן הוא למעשה החופשה המשפחתית האולטימטיבית" אומר מאור משה, מנכ"ל חברת "נופי מולדת, המתמחה בקרוואנים. "הקיימפינג, זה עולם שמאוד פורח בישראל, אבל יש הרבה משפחות שלא מתחברות לזה, בין אם בגלל אופי המשפחה או כי יש תינוקות קטנים, והם מוותרים על זה. פה בדיוק נכנסים הקרוואנים: בצורה הזו אפשר עדיין לצאת לטיול בטבע בלי להתפשר על תנאים של נוחות".

"עד שנת 2012 לא היה פה בכלל שוק לקרוואנים"  אומר אסף אפרים, מנכ"ל אופק קרוואנים וקיימפינג, "ממש לא היה כלום. הייתה סצנת קרוואנים פרטיים, קטנה מאוד, עם קרוואנים ישנים מאוד, אבל לא היה פה שוק של ממש בכל הנוגע לקנייה, השכרה או נופש של קרוואנים. הסיבה לזה הייתה, בזמנו, בעיקר בירוקרטית: המס על קרוואנים בישראל עמד על יותר מ50%, קרוואן נגרר היה יכול לעלות גם 200,000 שקל".

כל זה, כאמור, עד אמצע 2012 – אז הוחלט, במסגרת מהלך של משרד התיירות בשיתוף האוצר ורשות המיסים, על הורדת המס על יבוא של קרוואנים לישראל ועל התחלת יצירת תנאים וחניונים לתיירות קרוואנים בישראל. במסגרת המהלך הסירו משרדי הממשלה, חסמים רבים בתחומי היבוא, המיסוי וההשכרה, התאימו את התקינה הישראלית לאירופית וחלו במהלך פיתוח חניונים במטרה להבטיח זמינות חניונים לשהיית לילה, תיקנו את תעריף המכס ונתנו פטור מלא ממס קנייה לקרוואנים נגררים.

"המחירים של הקרוואנים ירדו סביב ה30-40%" אומר מאור משה, מנכ"ל חברת "נופי מולדת" שמתמחה בקרוואנים. "אם פעם מחיר של נגרר רק התחיל ב150,000 ₪, היום אפשר ליבא גם קרוואן מפואר מאוד ב-80,000 ₪, הרבה מהמיסוי על התהליך בוטל או הונמך, נכנסו עוד יבואנים לשוק, חברות הביטוח הוציאו ביטוחים יעודיים לקרוואנים ולאט לאט יותר ויותר חניונים נפתחים ומאפשרים למי שקונים או שוכרים קרוואן גם באמת לצאת איתו לחופשה".

קרוואנים (צילום: באדיבות חברת 'נופי מולדת')
השולחן שבמרכז יהפוך למיטה בסוף היום | צילום: באדיבות חברת 'נופי מולדת'
בעוד נופש באוהלים הוא למיטיבי לכת בלבד ודורש הרבה עבודת כפיים, ציוד ותכנון מראש, נופש בצימרים עולה, לפעמים, כמו חצי משכורת ושניהם מגבילים את הנופשים למקום לינה קבוע ומוגדר, נופש בקרוואנים הוא קצת כמו ללכת עם ולהרגיש בלי: הוא מאפשר מצד אחד ניידות מלאה, החיבור לטבע, אפשרות לחנות בנקודות מבודדות ממש כמו קיימפינג רגיל ומצד שני מספק את הנוחות הביתית שנמצאת ממש בהישג יד. כל מה שצריך זה לפתוח את אחת המגרות וכל מה שרציתם נמצא ממש אצלכם. עבור אלה שנולדו עם סכין בין השיניים מדובר בפינוק של ממש בעוד עבור אלה שחששו ממפגש בלתי אמצעי עם הטבע מדובר בהנגשה של חופשה מסוג אחר.

 למי זה טוב?

 זה נראה כמו פתרון מושלם: מחיר של קמפינג, תנאים של נופש. אבל אולי כדאי להזהיר: אם אתם לא בדיוק טיפוסים שפותחים אוהל בעיניים עצומות, אולי זה לא בשבילכם. גם החסכון במחיר, מסתבר, הוא לא מה שנראה מרחוק.

בעוד המשוגעים לדבר יקנו קרוואן ב-80 אלף שקל לפחות, רובינו לא נתחתן עם הקרוואן, ונסתפק בשכירות; שכירת קרוון עולה למשפחה כ-900 שקל לילה, תלוי בגודל ובמפרט. זה באמת פחות מצימר למשפחה שלמה, אבל בעלי הניסיון מספרים שזו רק ההתחלה.

"מצאתי בגרופון קרוואן מפואר להשכרה ב-900 שקל לשני לילות לכל המשפחה, מספרת יעל מתל-אביב. יעל שכרה קרוואן נגרר, אבל כדי לגרור אותו עם האוטו שלה צריך להתקין וו גרירה מיוחד, ובשביל שני לילות זה נראה די מיותר. הפתרון הוא הובלה של הקרוואן למקום, במקרה הזה פארק קרוואנים סמוך לכפר הנופש של קיבוץ האון. ההובלה לשם עלתה 400 שקל.

זה לא נגמר כאן: קרוואן שכור מגיע ערום למדי, וצריך להוסיף כסף לכל דבר: 80 שקל עבור מצעים, עוד 80 שקל לשולחן פיקניק וכיסאות מתקפלים, ויש תוספת גם על המגבות. ואת כל זה צריך גם להניח איפשהו: "בפתח חניון האון שילמנו עוד 400 שקל, 200 ללילה, על הזכות להחנות את הקרוואן במתחם", מספרת יעל.

קרוואנים (צילום: אוהד פילובסקי)
מי למעלה, מי למטה? | צילום: אוהד פילובסקי
איך התנאים בפנים? "צפוף", אומרת יעל באכזבה. "שתי מיטות זוגיות בגודל מיטה וחצי, אחת הופכת לשולחן לפי הצורך". ולגבי שירותים - כאן מגיע הספורט האתגרי. אם עושים פיפי וכל השאר בקרוואן – צריך גם לדאוג לנקות אותם בסוף הביקור. כשמורידים את "המים" בקרוואן נפתח ונסגר מעין סוגר ומוריד את הכבודה פנימה, לתוך מגירה מיוחדת שנקראת מחסנית, רק בלי מים. את המחסנית מרוקנים בסיום הנופש בשירותים של החניון. לא ממש מה שרוב האנשים מצפים מהנופש שלהם.

גם נעמה, בת 36 מרמת גן, התאכזבה מסידורי השירותים במתחם קרוואנים בצפון הארץ. "אנחנו וכל יושבי האוהלים במקום חלקנו את תאי השירותים המשותפים. אגב, גם את המקלחות חלקנו עם כולם, מכיוון שאם היינו צריכים לחפוף עם זרם המים העלוב שיצא מראש הטוש הממוקם בתא השירותים שבקרוואן, היינו צריכים לחפוף שערה שערה. בלתי אפשרי. מה גם, שבערב השני גילינו שנגמרו המים ולקחת עוד יום עד שחיברו אותנו למים שבחניון, אז ויתרנו."

ולשלב הסקת המסקנות: למשפחה בת ארבעה נפשות, כל הסיפור כולל התוספות עולה 1,860 לשני לילות – לא מאוד זול.

אז האם זה בשבילכם? אם אתם מחליטים בכל זאת לנפוש בקרוואן, כמה טיפים לדרך: כדאי בכל זאת לגרור את הקרוואן לבד, זה גם יותר זול וגם מאפשר עצירות בכל מיני מקומות יפים בדרך. רצוי לבוא מצוידים, ולקחת איתכם כלי מטבח, סבון כלים, סמרטוטים, מגבות, מצעים ושמיכות, ובעיקר, מצויידים בהכנה נפשית להתמודדות חזיתית עם הצרכים של עצמכם. ואם אתם מתכננים לדחוס חמישה אנשים בקרוואן של ארבע – עזבו.

קרוואנים (צילום: באדיבות חברת 'נופי מולדת')
צפוף קצת למי שלא רגיל | צילום: באדיבות חברת 'נופי מולדת'

 

כמה כמה?

מחירי חופשה בקרוואן, בלי הפתעות

שכירת קרוואן:

מחיר השכרת קרוואן נגרר בסיסי ל-2-4 נפשות: 800 שקל ליום לתקופת השכרה של יומיים, ו-450 שקל ליום להשכרה של 10 ימים ומעלה.

קרוואן משפחתי ל-5-7 נפשות: 900 שקל ליום לתקופת השכרה של יומיים-ארבעה ימים.

שכירת אוטו-קרוואן בעל 6 מקומות לינה ו-3 מקומות נסיעה: 1200 שקל ליום.

שכירת רכב אליו נגרר הקרוואן - כ-350 שקל ליום בהסדר של חברות ההשכרה.

הובלת הקרוואן ללוקיישן לבחירתכם: 100-200 שקל לשעת גרירה.

אם תרצו להחנות את הקרוואן שלא בחניון יעודי עם חיבור לחשמל קחו בחשבון תוספת של כ-80 ₪ ליום עבור גנרטור לקרוואן.

בנוסף, רוב החברות גובות גם תשלום חד פעמי של 150 ₪ לכל תקופת ההשכרה עבור ביטוחים, בלון גז וחומרים כימיים לשירותים.

הקרוואנים עצמם מגיעים בדרך כלל ריקים מציוד אוכל, שינה או מקלחת ולכן רצוי להיערך מראש עם שמיכות, כריות, כלי בישול ואוכל, כלי רחצה וציוד לחנייה בשטח כמו ערסלים, ציליות או כסאות מתקפלים. חלק מחברות ההשכרה מציעות השכרה של הציוד הנלווה ביחד עם הקרוואן במחירים שנעים סביב כמה שקלים בודדים ליום לפריט או סט פריטים.

חניונים:

כמה עשרות חניונים בישראל כבר התאימו את עצמם לחנייה של קרוואנים, ומספקים נקודות חיבור לחשמל ומים, שולחנות פיקניק, ולפעמים גם מבני שירותים ומקלחת חיצוניים למי שבוחרים שלא להשתמש באלו שנמצאים בקרוואן.

חניוני שמורות הטבע והגנים: מחירי עגינה נעים סביב 50-70 שקל ללילה למבוגר ובין 30-40 שקל ללילה לילד. בחלק מהם תצטרכו להוסיף כ-30 ש"ח עבור חיבור לחשמל.

חניונים פרטיים: בחניון אלרום שברמת הגולן, לדוגמה, חנייה ללילה תעלה כ-100 שקל לקרוואן עד 4 נפשות ותוספת של 30 שקל לכל אדם נוסף. בחופי הכינרת הפרטיים כבר גובים כ-235 שקל לקרוואן ל-24 שעות. בחוות האלפקות שבסמוך למצפה רמון לילה למשפחה עד 4 נפשות יעלה כ-180 שקל ובחוף עין גדי 185 שקל למשפחה בגודל כזה.

לרוב חברות ההשכרה הסדרים עם חניונים שונים ורשימות של מגוון החניונים ניתן למצוא באתרים שלהן.