זה קרה לפני כשנתיים בטיסה מישראל לאחת המדינות במערב אירופה. דיילת ניגשה עם עגלת הדיוטי פרי לנוסעים והציעה להם לרכוש מוצרים כמו בשמים, תכשיטים, שעונים, שוקולדים וכו'. אחת הנוסעות התעניינה בבושם יוקרתי שעלותו הייתה כ-500 שקל, אך הדיילת ענתה: "זה לא בשבילך, את הרי לא תקני, חבל על הזמן של שתינו". הנוסעת הנבוכה התלוננה באוזני המש"ב (מנהל שירות בטיסה), שדרש מהדיילת להתנצל בפני הנוסעת וכך קרה.
פרשת השוקולד הידועה לשמצה אמנם העלתה לפני השטח את הדיון על הישראלי המכוער, אבל הנוסעים הם לא הישראלים היחידים בטיסות. "גם אצלנו המצב לא בדיוק מזהיר", מספר דייל ותיק, "יש הרבה דברים לא סימפטיים שדיילים עושים בטיסה, בנחיתה או בחו"ל - בהמתנה חזרה לישראל, שרובם נסגרים בחדרי חדרים כדי שלא ידלפו לכלי התקשורת ויפגעו בשמה הטוב של חברת התעופה. לא מוציאים אצלנו את הכביסה המלוכלכת החוצה".
מתברר שלא פעם ולא פעמיים דיילים מעורבים במעשים חמורים שגובלים בפלילים, אשר מחייבים את הרחקתם מהעבודה והגשת תלונות במשטרה - ואיש לא שומע על כך. בשנים האחרונות, למשל, נפוצו שמועות על דיילים שנהגו לתת משקאות לנוסעים עם כדורי שינה שגרמו להם להירדם. כשהנוסעים נחתו הם נדהמו לגלות שפריטים שרכשו בחו"ל כמו נעליים, בגדים, בשמים, מכשירי חשמל, או אפילו ארנק המזומנים שנשאו עמם - נעלמו מתיקי היד שלהם, שהיו בתוך התאים. לאחרונה אף תפסה משטרת ישראל דייל ותיק שלפי החשד נהג לעשות בדיוק את זה - לסמם נוסעים ולגנוב את רכושם. דיילת שהבחינה בדייל מחטט בתיקים של אחת הנוסעות עדכנה בעניין את הקברניט ואת המש"ב, ומיד עם נחיתת המטוס הוא נלקח לחקירה במשטרה והודה בעשרות מקרים שבהם גנב מוצרים מנוסעים, בהם גם סמארטפון שהעניק לאשתו במתנה.
עוד ב-mako חופש:
המעלית שתצמרר אתכם: 102 קומות ב-47 שניות
כך תחסכו אלפי שקלים על חופשת קיץ בחו"ל
נחתו לפני שבוע מברצלונה ולא קיבלו את המזוודות
שקית של קוק בפה, יהלומים בחזיות, כלבים במזוודה
על פי הנהלים, מותר לדייל להכניס לישראל פריט ששוויו לא עולה על 26 דולרים, ותיק יד במשקל שלא יעלה על שני ק"ג. אלא שחלקם מתעלמים מהנהלים ומנסים לנצל את העובדה שהם נתפסים כאמינים. מדי שנה עובדים ברשות המיסים והמכס בנמל התעופה בן גוריון עוצרים עשרות דיילים שמעורבים בהברחות של מוצרים יקרים לישראל, ומרבית המקרים לא מתפרסמים.
המוצרים העיקריים שדיילים נוהגים להבריח לישראל הם סמארטפונים חדשים שטרם הגיעו לארץ, אותם הם מוכרים במחירים גבוהים כדי להעשיר את חשבון הבנק שלהם. חלקם אף משמשים כבלדרים של רשתות הברחה בתחום התכשיטים היקרים, ובתמורה מקבלים כמה אלפי דולרים. כמה דיילות, למשל, נהגו בדרך קבע להבריח יהלומים בתוך החזייה או התחתונים, ואחרים היו מעורבים בהברחות של קוקאין ומכירתו למשתמשים בישראל. במהלך טיסה של חברת תעופה ישראלית מניו יורק לישראל, החליט אחד הדיילים הצעירים להביא עמו למטוס שקית שהכילה כעשרה גרם קוקאין, כדי "לחגוג יום הולדת בישראל בסטייל". מכיוון שחשש להיתפס על ידי פקידי המכס בארץ, הוא לא החביא את הסם במזוודה אלא הכניס את השקית לתוך פיו. וזה עבד. "הוא עבר את הבידוק כמו גדול", מספרת דיילת שהייתה על הטיסה, "כל הדיילים ידעו שיש לו קוק בפה אבל הם שתקו".
והוא לא היחיד שהצליח לעשות את זה: יש דיילים שנוהגים דרך קבע להבריח את הסם בכל מיני דרכים מתוחכמות, כולל בתאים כפולים במזוודת היד שלהם, או בתוך התחתונים. התוצאה היא פיקוח מחמיר - "יותר ויותר בודקים אותנו", מספרת דיילת ותיקה, "לא פעם הפכו לי את כל התיק כדי לבדוק שלא הברחתי יהלומים או סמים, וזה היה בכלל לא נעים". "פעם בכלל לא היינו בודקים אותם", מציין גורם ברשות המיסים, "אבל בגלל שחלקם ניצלו את זה, כיום מקפידים יותר בעניין".
לא מזמן נתפסה דיילת שרכשה פריטי לבוש יקרי ערך בחו"ל (שמלות, בשמים, ונעליים) וניסתה להבריח אותם דרך המסלול הירוק מבלי לדווח עליהם כנדרש על פי החוק. היא טענה שמדובר במתנות לבני משפחתה, אך פקידי המכס לא התרשמו והיא נאלצה לשלם קנס של כמה אלפי שקלים.
במקרה אחר נתפס דייל ותיק שהבריח מתאילנד לישראל גורי כלבים יקרי ערך בתוך תיק, והתכוון למכור אותם בארץ ולגזור קופון שמן של כמה אלפי שקלים. בדיקה של עובדי המכס העלתה שהדייל היה מעורב על פי החשד בעוד מקרים נוספים של הברחת כלבים מזן יקר שנחשבים מבוקשים בישראל.
הגונב ממלון פטור
בזמן ההמתנה לטיסה חזרה לישראל, דיילים לוקחים לעצמם פסק זמן כדי לנוח, לטייל, לבלות במסיבות ולעשות שופינג. אלא שבשנים האחרונות נרשמו כמה מקרים שבהם דיילים נתפסו גונבים בתוך בתי כלבו בחו"ל, דבר שגרם מבוכה לחברת התעופה בה עבדו. למשל, מספר דיילים שהתארחו בבתי מלון בחו"ל ונהגו לשתות משקאות מהמיני בר בחדרים בהם שוכנו, אבל התחכמו והותירו אותם "מלאים", ורק כעבור כמה שעות התברר לעובדי המלון שמדובר בבקבוקים ריקים. במקרה אחר, דיילת פשוט גנבה שמיכה ומצעים מחדרה. הדיילים נאלצו להתנצל בפני מנהלי בתי המלון ולשלם על הגניבות, ואף הוזהרו שבפעם הבאה יפוטרו לאלתר.
"במקרים בהם דייל נתפס בגניבה הוא לרוב מפוטר או נענש בהשעיה לתקופה ארוכה", טוען דייל שעובד מזה כחמש שנים במקצוע, "אבל היו מקרים מביכים מאוד שגרמו לפגיעה בחברה, אשר דאגה לסגור את הכל בפנים ולא להוציא החוצה את הסיפורים כדי שהמוניטין לא ייפגע. במקרים של דיילים שנתפסים בהברחות, החברות לרוב לא עושות כלום. רק מזהירות, לא יותר מזה".
לחסוך על גב הנוסעים
בקורס הכשרת הדיילים, שאליו נבחרים המועמדים בפינצטה ורק לאחר שעברו שורה של מבחנים ותרגולים, הם לומדים כיצד להתמודד עם התנהגות בעייתית של נוסעים. אלא שלא פעם דיילים נכשלים בכך בפועל ולא מצליחים להתמודד עם נוסע בעייתי, או אפילו מדברים לנוסעים בצורה מתנשאת ומזלזלת. "אני יודע שהיו דיילים שננזפו על כך שדיברו בצורה מתנשאת ולא יפה לנוסעים שרצו למשל לרכוש מוצרים בעגלת הדיוטי פרי או ביקשו תוספת של כוס משקה קל", נזכר דייל שסיים לעבוד לפני כשנה.
אלא שלפעמים דייל לא בהכרח פועל מטעם עצמו, אלא בהתאם להוראות שניתנו לו מלמעלה. דייל ותיק אחר נזכר במקרים לא מעטים בהם נוסעים בטיסות ארוכות לארצות הברית או למזרח הרחוק ביקשו משקה אלכוהולי כמו כוס יין או כוסית וויסקי, אך דיילים פשוט התעלמו מבקשותיהם או התחמקו מלחזור אליהם עד אשר המטוס נחת. הסיבה: מחסור במשקאות, או לסירוגין חיסכון בהוצאות. "הייתה הוראה לא להוציא החוצה את כל מלאי המשקאות", סיפרה דיילת שהייתה עדה למקרים דומים, "אז כשהיו בקשות אחרי הארוחות לקבל משקאות נוספים כמו פחית קולה או מיץ תפוחים, קיבלנו הוראות למשוך זמן עד שהטיסה תנחת או לגרום לנוסע להתייאש, ואם הוא שכח אז סבבה. כשנוסעים התרגזו, הדיילים פשוט התנצלו במבוכה".
כמו כן, מתברר שלפעמים בטיסות קצרות לאירופה, המטוס מכיל כמות קטנה מדי של כריות ושמיכות יחסית לכמות הנוסעים שטסים, כך שדיילים לא מתנדבים לחלק אותם אם נוסעים לא מבקשים ספציפית. מדובר בטעמי חיסכון, בעיקר בכביסה וברכישת שמיכות וכריות חדשות שנשחקו, או ציפות חד פעמיות. "יש נוסעים שמתלוננים שקר להם אבל אין לנו שמיכות לתת להם", מספרת דיילת בעלת ותק של שלוש שנים, "וזה לא נעים בכלל".
אומן לא – ציריך כן
באופן טבעי כולנו לא אוהבים חלקים מסוימים בעבודה שלנו, וכך גם עבור הדיילים, שמתברר שיש בקרבם מלחמות עולם לגבי טיסות ליעדים שהם לא מעוניינים לעלות עליהן ולא בהכרח בגלל היעד - אלא בגלל הנוסעים. "יש סדרי עדיפויות, מאבקים ואפילו הגרלות", מספר אחד הדיילים, "דיילים לא אוהבים נוסעים ליעדים מסוימים כי יש להם תדמית של ערסים, לא נחמדים, מרעישים וכו'. כשיש תורנות ליעד מסוים שהוא 'פח', אתה רואה איך מצב הרוח של הדייל יורד ואין לו חשק לשרת נוסעים".
היעדים הכי שנואים על הדיילים הם בראש ובראשונה אומן שבאוקראינה - "בגלל שיש לא מעט נוסעים חסידים מסוממים ושיכורים שמשתוללים בטיסות ועושים בלגן", מספר דייל ותיק. "היו בטיסות כאלה מקרים שנוסעים פרצו לעגלות הדיוטי פרי וגנבו לנו מוצרים. דיילות בכלל לא טסות יותר ליעד הזה בגלל ההתנהגות שלא נאותה כלפיהן". היעד השני הוא בוקרשט שברומניה - "הנוסעים לא נחמדים לרוב, רובם ערסים חובבי קזינו שמדברים לא יפה וחושבים שמגיע להם הכל", מספרת אחת הדיילות. שאר היעדים ברשימה הם באופן מפתיע ניו יורק, פריז ("יעד קשה מאוד, הנוסעים לא נחמדים ומעצבנים ברמות", מספר דייל אחר) ובנגקוק.
לעומת זאת, הטיסות שנחשבות הכי שוות הן טיסות לפרנקפורט, ברלין, בריסל, מדריד, לונדון וציריך - "זו רמה אחרת של נוסעים: נחמדים, שקטים, לא צועקים ולא מקללים", מספרת דיילת צעירה. "הטיסה עוברת בשקט ובנעימות וכיף לטוס ליעדים כאלה".