רובנו מזמינים חופשה אונליין. לפי נתונים שפורסמו בינואר, עד שנת 2020 הספיקו להתבצע הזמנות מקוונות בשווי מוערך של 817 מיליארד דולר ועד 2023 כ-700 מיליון אנשים בכל העולם כבר יתאמו, יתכננו וכמובן יזמינו  כך את החופשה שלהם.  מדי שנה מתבצעות כ-148 מיליון הזמנות רק באמצעות האינטרנט, כאשר מעל 70% מהלקוחות עושים את זה דרך המכשיר הנייד שלהם ו-82% מהפעולות מבוצעות ללא נציג אנושי או מגע יד אדם. וכאן גם מתחילה הבעיה.

אלפי אתרים, אותן הצעות – איך זה יכול להיות?

לא נגזים אם נעריך בכמה עשרות אלפים את מספר אתרי האינטרנט שעוסקים בתחום התיירות ומנסים למכור לנו טיסה, מלון וחופשה. השאלה היא איך ייתכן,  שעם כל כך הרבה אתרים, אנחנו מקבלים בכל מקום את אותן תוצאות והמלצות גנריות שחוזרות על עצמן?

התשובה מבאסת אבל נכונה: אין באמת כל כך הרבה חברות נסיעות, אבל כן יש הרבה מותגי משנה. זה כמובן לא ייחודי לענף התיירות, אבל כאן יש עוד בעיה: עודף ההיצע ברשת מייצר עומס ודורש מאיתנו לסנן אותו. בהתחלה כולם מאוד התלהבו מזה שאפשר לקבל את כל סוגי המידע על כל יעד בעולם בלחיצת כפתור, אבל מהר מאוד הבנו שיש גם צד שני למטבע - קשה לבחור מתוך השפע ולא באמת יודעים אילו המלצות הן אותנטיות. ויש בעיה נוספת - איך נדע מכל שלל האטרקציות וההצעות, במה לבחור? איך נדע מבין 200 המוזיאונים בברלין היכן אנחנו חייבים לבקר ועל איזה מוזיאון אפשר ואולי אפילו כדאי לוותר?

עכשיו תחשבו שזה עולה לכם כסף, ואפילו לא מעט. למה? פשוט: כי עודף המידע והחובה לנהל ולזקק אותו גוזלים מאיתנו הרבה מאוד זמן. וזמן כידוע שווה כסף (או לפחות עוד כמה דקות של שקט). ואתם יודעים מה עולה הרבה יותר? טעויות.

"הטעות הכי גדולה היא לסמוך על ה'סמוך'"

"הטעות הכי דרמטית זו העובדה שאנשים בונים על ה'סמוך'", מצהיר מיכאל שיחור, אושיית תיירות מובילה ומנהל אתר שיחור לתכנון והזמנת טיולים לחו"ל.

"רובנו לא מתארגנים כמו שצריך, מבחינת תכנון מראש שבועות או חודשים לפני. אם היינו שעושים את זה כמו תיירים אמריקאים או גרמנים, אז היינו מבטיחים שני דברים: הדבר הראשון הוא להצליח לקבל ולראות את כל הדברים שתכננו ורצינו, בלי שתהיינה הפתעות לא נעימות מבלי לגלות ברגע האחרון שנגמרו הכרטיסים. הדבר השני הוא שהמחירים יהיו יותר נוחים מאשר בהזמנות מהרגע להרגע או בהתראה קצרה. במילים אחרות, להזמין זמן רב מראש זה גם יותר זול וגם יותר יעיל".

אם רק היינו יודעים את זה קודם – כי למרבה הצער  הנטייה שלנו להזמין מלון, אטרקציה או רכב שכור ברגע האחרון. לפי הסטטיסטיקה של גוגל, חיפושים שקשורים למילות המפתח "הלילה" ו"היום" עלו ב-5 השנים האחרונות ב-519%! בנוסף, מהנתונים עולה גם כי רבים מהחיפושים של הדקה ה-90 מגיעים ממכשירים ניידים בעיר היעד. המשמעות ברורה – אנחנו מגיעים למקום מסוים ורק אז מתחילים לחפש את עצמנו (תרתי משמע). בתנאים כאלה, כמעט בלתי אפשרי לקבל החלטה מושכלת ומבוססת ונבזבז את זמן הטיול היקר בהתברברות מיותרת.

שיחור חורף - טעויות (צילום: Africa Studio, shutterstock)
צילום: Africa Studio, shutterstock

 

מבולבלים? כך תעשו זאת נכון

החדשות הטובות הן שכבר עבר מספיק זמן מאז שהאינטרנט נכנס לחיינו, אז גם הספקנו לצבור לא מעט כלים שעוזרים לבצע סינון אפקטיבי של המידע על החופשה הבאה שלנו. הנה כמה מהם:

  1. בחירת מלונות על בסיס הצלבת מקורות
    בוקינג הוא אתר הזמנת החופשות הפופולרי בעולם, עם כ-677 מיליון כניסות בחודש (אחריו ברשימה טריפ אדווייזר שפחות מוכר בישראל, אבל מציג מספרים נאים של 186.5 מיליון כניסות בחודש). בשביל לבחור את המלון הטוב ביותר, אנחנו צריכים להצליב בין המידע המופיע באתרים האלה לבין המידע הקיים במקומות אחרים.
    כך למשל בוקינג יכול להציג לנו תוצאות ברשימה לפי מחיר זול, מיקום או דירוג גולשים – אבל את שאר שיעורי הבית נצטרך לעשות לבד. התאמה לתקציב ולאופי החופשה שלנו היא כבר עניין סובייקטיבי לחלוטין, לכן אתרים כמו בוקינג ודומיהם הם רק השלב הראשון בתהליך בחירת המלון. בשלבים הבאים, ניקח מבוקינג את המידע ונצליב אותו עם עוד מקורות כדי לוודא שזה באמת פתרון הלינה הרלוונטי עבורנו.
    אחד המקורות החדשניים הוא האלגוריתם באתר שיחור החדש, שבונה את הטיול בול לפי מה שנגדיר עבורו. " אף פעם אין לנו מספיק זמן לראות הכל, מספיק כסף לקנות הכל ומספיק כוח להגיע לכל. אופטימיזציה של 3 הדברים האלה זה המפתח לטיול מוצלח", אומר שיחור, "אז זו המשימה של האלגוריתם שלנו. בזכות דאטה עצום ושיתופי פעולה בלעדיים, יש עכשיו מקור אמין להצלבת המקורות והצגת המידע – כולל המחיר".

  2. המלצות של מומחים (לא, החברה מהמשרד היא לא באמת אושיה)
    נתחיל מהסוף: המלצות הן תמיד סובייקטיביות. מה שמתאים לנו כזוג עם ילדים לא בהכרח יתאים בירח דבש, גם אם שמענו המלצה לוהטת מהחברה במשרד שמכירה היטב את הטעם שלנו (בעיקר בארוחות הצהרים).
    לכן, אם כבר המלצות אז רצוי להתייעץ  רק עם אנשים שאופי הטיול שלהם דומה: לדוגמה עוד משפחות עם תינוקות, שמתמודדות עם אותם קשיים כמו שלנו. זה נכון גם בהמלצות הכתובות שברשת, חפשו מטיילים עם מאפיינים דומים, אבל בכל מקרה, לא כדאי להסתפק במספר הכוכבים בהמלצה או בדירוג של המלון, המסעדה והאטרקציה, אלא חשוב להתעמק בדגשים המדויקים שמופיעים בה וללמוד מחוויות של אחרים.
    כאן המקום להזכיר את העניין של דקויות – כי אלוהים נמצא כידוע בפרטים הקטנים. הורים למשל מבינים מהר ש"ילדים" זו מילה מאוד גדולה, כי פעוטות בגיל 3 זה לא בני נוער בגיל 12 ובטח לא בגיל 17. לכן צריך לשים לב לדקויות ולוודא שההחלטות שלנו מגובות בידע של מומחים, שמכירים את האפשרויות וכבר חוו שלל סוגי טיולים בעצמם.
    המסקנה היא שבהמלצות כדאי לחפש אושיות מקצועיות ומומחים, שיודעים לתת את הטיפים המדויקים. לאנשים כמו מיכאל שיחור למשל יש ניסיון של מעל 40 שנה ומאחוריו עשרות מדריכי טיולים שהוא כתב, אז אפשר בהחלט לסמוך עליו.
    עוד דרך לבדוק האם אפשר לסמוך על ההמלצה היא כמות המידע שהיא מספקת. ביקורת שהיא רק חיובית בלי אף היבט שלילי מעוררת חשד, וייתכן שהיא "מטעם".  אבל אם מדובר בחוות דעת יסודית ומפורטת, אין סיבה לוותר על היתרונות שלה.

  3. ככה תיהנו מהתהליך
    כדאי לנסות ליהנות מתהליך הסינון ולא להרגיש מתוסכלים והאתר של שיחור יכול להיות "המסננת" האולטימטיבית עבורנו. האלגוריתם המשוכלל יחד עם  הניסיון העצום של שיחור בתיירות  מתכנן את הטיול בדיוק עבורנו – בהתאם לדרישות שלנו, לתחומי העניין, לגיל הנוסעים ולהרכב. כך, במקום שנקבל  6,000 תוצאות עם מלונות בבוקינג – נקבל רק את אלו שהכי מתאימים לנו, למשפחה וכמובן. למסגרת התקציב. תכלס? כשמתכננים רגוע. נכנסים לחופשה בראש שקט.

להזמנת חופשה בשיחור >> היכנסו