משענות יד דביקות, פירורים על הרצפה, פסולת שהושארה מאחור מהנוסע הקודם ושירותים לא נקיים. אלה לפעמים התנאים שנוסעים נאלצים לטוס בהם במשך שעות. ולמרות זאת מאז מגיפת הקורונה, הדגש על ניקיון וחיטוי בכל תחומי החיים תפסו מקום של כבוד, כך גם בעולם התופעה הבינלאומי.
גם אצלנו, בנמל התעופה בן גוריון, שעובד כמעט בכל ימות השנה מסביב לשעון, וקולט אליו את מרבית היוצאים והבאים בשעריה האוויריים של מדינת ישראל, עוברים מדי שנה מיליוני אנשים, שלא תמיד דואגים ושומרים על הניקיון. על ניקיון פנים המטוס אמונים צוותי ניקיון מקומיים: בישראל אלו חברות קבלן שמועסקות על ידי רשות שדות התעופה, שאת שירותיהם שוכרות בעיקר חברות זרות, ותפקידם לנקות את פנים המטוס בין נחיתה להמראה. בנוסף, חברות תעופה מעסיקות עובדי ניקיון משלהן כאשר מדובר בנמל האם שלהן, בדומה לחברות התעופה הישראליות בנתב"ג.
גורמים בכירים ברשות שדות התעופה מספרים כי אמנם ישנו סטנדרט של ניקיון פנים המטוס, אבל העניין תלוי בעיקר בחברת התעופה שלעיתים דורשת ניקיון מחמיר מעבר לסטנדרט, או שהיא אינה מעוניינת בניקיון בכלל. כל חברה והמדיניות על פיה היא עובדת.
ישנן חברות שמכתיבות ניקיון נרחב ויש חברות תעופה שדרישת הניקיון שלהן מצומצמת, כמו חברות ה"לואו-קוסט" שמעוניינות בצמצום זמן החניה של מטוסיהן, מאחר והן בנויות על תחשיב כלכלי הדוק לזמן בו הן שוהות בקרקע.
על מטוס קטן עובדים 13 אנשים עם ראש צוות ועל מטוסים גדולים יותר כמו הדרימליינר, עובדים 25 אנשים עם רשימה מדויקת ומסודרת של מטלות הסדר והניקיון לפי שלבים
גורם בכיר ברשות שדות התעופה אומר כי "בזמן הקורונה החלו חלק מחברות התעופה בניקיון ייעודי בו מנקים כל מקום בהן נוגעות ידי הנוסעים. את זה עושות בעיקר החברות האמריקאיות וזה קיים עד היום. הפרוטוקול ההדוק הזה נועד למנוע התפשטות תחלואה ולתת לנוסעים טיסה בטוחה יותר.
"בכל מקרה במטוסים באופן כללי מנוקים השירותים וכמובן המטבחים, שולחנות הנוסעים, חלונות, כיסי המושב, יש איסוף או פיזור שמיכות, ומפנים את האשפה. בנוסף, ניקיון תקופתי יסודי יותר נעשה על ידי חברות התעופה בנמל הבית שלהן. כלומר, הנמל ממנו יוצאת החברה. אין חברות ניקיון ועל פי בקשת חברת התעופה זה יכול להיות צוות מנמל התעופה, צוות המטוס, או נמל הבית בו עושים ניקיון יסודי", מסכם אותו גורם.
לקחים שנלמדו מהתפשטות הקורונה
חברת התעופה אמריקן איירליינס למשל, שמפעילה טיסות ישירות מישראל לניו יורק ומיאמי ומשם גם לשורת יעדים בכל רחבי ארה"ב, רואה בניקיון מטוסיה נושא משמעותי עם כללים ברורים והנחיות מדויקות. מהחברה נמסר כי תוכנית הניקיון של החברה מתבצעת בהתאם להמלצות ה-CDC (המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן).
כמו כן לאמריקן איירליינס יש דירוג GBAC STAR מארגון Global Biorisk Advisory Council לכלל הצי האווירי והלאונג'ים של ה-Admirals Club. כלומר, היא משתתפת בתוכנית מבוססת-ביצועים הדורשת ניקיון אפקטיבי, חיטוי ומניעת מחלות מדבקות, זאת על במטרה שתוכל להכין את עצמה להתפרצויות עתידיות של מגיפות, בדומה לוירוס הקורונה.
על פי החברה, כל מטוס בצי האווירי של אמריקן איירליינס עובר ניקיון יסודי כל לילה. הניקיון כולל חיטוי מלא, לרבות באזורים בהם נוסעים רבים נוגעים כמו חגורות בטיחות, מגשי אוכל ומשענות בצידי הכיסאות. אזורי שבהם יש מעבר רב של נוסעים, כמו מטבחונים ושירותים, עוברים ניקיון וחיטוי במשך כל היום.
פעם בחודש וחצי המטוס עובר ניקוי יסודי
ליאור עזריה, מנהל מחלקת פנים המטוס באל על, מספר כי צוותי הניקיון של החברה מגיעים לנקות את המטוסים בגשם, בחורף, גם בחמש בבוקר כשהמטוס נוחת וקיים צוות זמין 24 שעות ביממה: "אנחנו עושים הכול כדי שהמטוס יהיה נקי ונעים לטיסה הבאה שתהיה טיסה יפה".
מספר חברי הצוות כמובן תלוי בגודל המטוס, כשעל על מטוס קטן עובדים 13 אנשים עם ראש צוות, ועל מטוסים גדולים יותר כמו הדרימליינר ואחרים, עובדים 25 אנשים עם רשימה מדויקת ומסודרת של מטלות הסדר והניקיון לפי שלבים.
פעם בחודש וחצי נעשה ניקוי משמעותי יותר של צוות ניקיון במשך שמונה שעות, ומתאפשר ניקוי יסודי מתחת לכיסאות ובמעברים
"לפני כל טיסה עוברים עם חומר מיוחד, מאושר על ידי בואינג שמשמיד ב-99 אחוזים את כל החיידקים. מנקים את הכיסאות והם עוברים חיטוי אבל לא מנקדים יסודי בכל פעם, מחליפים את ציפיות הראש, מנקים את המגשים, את תאי המזוודות למעלה ואת השמיכות שולחים לכביסה בהרתחה עם הכריות ושמים חדשות", אומר עזריה. "אחר כך מרוקנים את הפחים מכל המטבחים ומנקים את התנורים. לאחר מכן עוברים לנקות את מערכת השירותים, שם מנקים גם את התקרה והדלת. יש 81 סעיפים כולל ניקוי תא הטייס. כשהמטוס נקי, יש צוות שעובר על כל המטוס, ומחתים את מנהל הטיסה שהוא מקבל מטוס נקי".
לפי עזריה, פעם בחודש וחצי נעשה ניקוי משמעותי יותר של צוות ניקיון במשך שמונה שעות, ומתאפשר ניקוי יסודי מתחת לכיסאות ובמעברים. זהו הניקוי העמוק, שבו מוחלפים חלק מהכיסאות, שמים חומרים מתחת, במקומות ששואב האבק לא מגיע אליהם, ודואגים גם להגיע למזגנים ולמסננים ומסירים בין היתר גם כתמים עקשניים.
באופן טבעי, בזמן הניקיון הצוותים מוצאים לא פעם גם חפצים שנוסעים שכחו במטוס: "פעם אחת מישהי איבדה טבעת שהיא קיבלה מסבתא שלה ושרדה שנים רבות בשירותים. היה מפגש מרגש כשהיא קיבלה את הטבעת בחזרה. כמעט בכל טיסה נוסע או נוסעת ישכחו משהו במטוס. הרבה אנשים שוכחים ניידים, אוזניות, ארנקים, מחשבים ניידים ודרכונים, אבל הם חוזרים מהר כי אחרת לא יוכלו להיכנס למדינה".