"על אף שהחורף והקור של אירופה כבר לגמרי כאן, נראה שטירוף הטיסות לא עוצר וגם בחג האורות צפויה תנועת נופשים גדולה מהרגיל ביחס לשנים קודמות והמחיר בהתאם", כך נכתבת בכתבה שפורסמה בנובמבר 2022, רגע לפני חנוכה בשנה שעברה, כשהביקוש לטיסות היה בשיאו אחרי שנות הקורונה.
בעוד שמונה ימים חנוכה שוב מגיע, והשנה נראה שהוא יזכיר יותר את תקופת הקורונה מאשר את התקופה העמוסה של השנה שעברה, כשנכון לעכשיו עוברים בכל יום בנתב"ג רק 12-16 אלף נוסעים ביום. בסוכנויות הנסיעות אמנם מעידים על התעוררות קלה לקראת חג האורות, אך זה כמובן לא מזכיר את הרכבת האווירית שהיתה בעבר.
"השנה כמובן שיש פחות הזמנות לחנוכה לעומת השנה שעברה, אבל רואים ניצנים של גידול בביקושים מדי יום", אומרת שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס. "גם ההפוגה מייצרת תחושה של חזרה לשגרה ומעלה את הביקושים. זוהי עונת שווקי חג המולד וההכנות לכריסמס בשיאן, ולכן היעדים המבוקשים הם בעיקר באירופה – ברלין, פראג, בודפשט, וינה, בוקרשט, אתונה וסלוניקי. אנחנו רואים בעיקר הרכבים של זוגות שרוצים להתאוורר קצת מכל המצב בארץ לכמה ימים קצרים".
ניר מזור' סמנכ"ל קשרי תעופה, מוסיף: "הצורך של כולנו להתאוורר מעט מהאירועים הקשים, בא לידי ביטוי בעלייה קלה בביקוש לחופשות התאוורrות קצרות בחו"ל. אנחנו רואים זאת בעיקר סביב חנוכה ובעיקר ליעדים קרובים הנחשבים לבטוחים כמו גם אתונה, בודפשט ופראג, מה גם שמדובר בתקופת קדם חג המולד שבה השוקים והערים תוססות במיוחד. אורך החופשה הממוצע הינו 3 לילות, זמן קצר מהרגיל וקרוב מספיק לחזור לארץ במהירות במידת הצורך. תמהיל הנופשים זוגות וחברים".
"אנו רואים התעניינות רבה בשוקי חג המולד שמתקיימים במקביל לימי חג החנוכה", אומר יוני וקסמן, משנה ליו"ר אופיר טורס. "מלבד זה יש ביקוש עולה למזרח, ליפן ולתאילנד כיעדי חופשה ארוכים יותר. החופשות בעיקר מיועדות נכון לעכשיו לזוגות ופחות למשפחות".
גיל גמליאל, סמנכ"ל חוויית לקוח ומשאבי אנוש בדיזנהאוז גרופ, מציין שמאז תחילת המלחמה ישנה ירידה בהיקפי ההזמנות בגלל מצב רוח ירוד ותחושת אי וודאות שמרתיעים הרבה מהישראליים מלנסוע לחו"ל. יחד עם זאת, לטענו יש מספר אינדיקציות לשינוי: "ראשית, היקף הביטולים ירד באופן משמעותי. מיד עם פרוץ המלחמה הצרכנים הגיבו באופן אוטומטי וביטלו מיידית את נסיעותיהם. אנחנו כבר לא רואים את זה. אלה שקנו טיסות ימתינו עד לרגע האחרון ורק סמוך לטיסה יקבלו החלטה. שנית, לקוחות יותר פתוחים לטיסה לחו"ל. אלה נסיעות עם מאפיינים מסוימים: נסיעות קצרות של כמה ימים בלבד, ליעדים קרובים וידידותיים ועם מדיניות שמאפשרת ביטולים גם ברגע האחרון. אי אפשר לדבר על מגמה חדשה, אלא על ניצנים ראשונים".
הוא מסכם: "בשנים האחרונות הפיקים של הטיסות הם לא רק סביב פסח והקיץ. דצמבר למשל, הודות לחנוכה וכריסמס, נהפך גם הוא לחודש מבוקש. ישראלים פתוחים יותר לנופש גם בעונת החורף. מן הסתם, דצמבר השנה עדיין מושפע מאירועי אוקטובר ולכן אנחנו מדברים רק על התחלה של שינוי".