בחודשים הקרובים יתחילו שלוש חברות תעופה - יונייטד איירליינס, לופטהנזה ובריטיש איירווייס - להתחרות על כיסו של הישראלי שמעוניין לטוס לסן פרנסיסקו או לסן חוזה, הממוקמות בלב עמק הסיליקון בארה"ב. בריטיש ולופטהנזה יפעילו קווי תעופה מאירופה לסן חוזה; ואילו יונייטד תהיה היחידה שתפעיל קו טיסה ישיר מתל אביב לסן פרנסיסקו.
הטיסה הישירה של יונייטד לסן פרנסיסקו תושק ב–1 באפריל; בריטיש איירוויס תפעיל טיסות מלונדון לסן חוזה החל במאי; ואילו לופטהנזה תצטרף אחרונה לחגיגה ותתחיל להפעיל ב–1 ביולי את הטיסות מפרנקפורט לסן חוזה.
סן חוזה נמצאת במרחק של כשעה וחצי נסיעה מסן פרנסיסקו ונחשבת למרכז חברות ההיי־טק הגדולות והחשובות בעולם, ובהן גוגל, אפל, eBay ואינטל, וגם למרכז פעילותן של חברות טכנולוגיה, ביו־טק ורפואה. עד היום, הישראלים הרבים שנדרשו להגיע לאזור מצאו את עצמם מטורטרים בטיסות עם עצירות ביניים ארוכות ולא נוחות, שבסופן הם היו מגיעים ליעדם מרוטי עצבים וחסרי שינה.
לרבים מאותם ישראלים, המחשבה על טיסה ישירה ליעד זה היתה בגדר חלום. גם הטיסה הישירה של אל על ללוס אנג'לס לא הקלה עליהם, שכן ההמתנה לטיסת ההמשך היתה ארוכה, וכשמוסיפים לכך את מקדם הביטחון של זמן בין שתי הטיסות במקרה של עיכוב, משך הטיסה הכולל התארך אף יותר.
כדי להקל על העול שחווים ישראלים בכל פעם שהם מבקשים להגיע לעמק הסיליקון, ועל מנת לעודד את חברות התעופה להפעיל טיסה ישירה כזו, יותר מ–4,500 איש חתמו לפני כשנתיים על עצומה אינטרנטית שקראה לחברות התעופה לפתוח קו ישיר בין תל אביב לסן פרנסיסקו. מאחורי העצומה עמדו בין היתר, היזמים־משקיעים אורן דוברונסקי ואורן זאב, שולי גלילי, המייסדת המשותפת של UpWest Labs, תוכנית ההאצה הישראלית בעמק הסיליקון וזוהר לבקוביץ', מייסד אמובי.
יוזמי העצומה טענו כי הטיסות הלא־ישירות לסן פרנסיסקו מתישות ויכולות להגיע לכ–24 שעות בסך הכל בדרכים. במטרה לדרבן את החברות להשיק קו כזה, כל הנרשמים לעצומה התחייבו להצטרף לתוכניות הנוסע המתמיד בחברה הראשונה שתפתח קו קבוע, מה שיכול להניב לחברה הכנסות גם בקווים אחרים שלה. אם הם אכן יעמדו במלתם, יונייטד - הראשונה וכרגע גם היחידה שמשיקה קו ישיר לסן פרנסיסקו - צפויה לקבל אלפי חברים חדשים למועדון הנוסעים המתמידים שלה.
מחיר מול נוחות
יונייטד איירליינס תפעיל שלוש טיסות שבועיות במטוס בואינג 787 דרימליינר. הטיסה תמריא מתל אביב ב–00:55 לפנות בוקר, בימי שלישי, שישי וראשון, ותגיע לסן פרנסיסקו ב–06:00 בבוקר של אותו היום. טיסת החזור תמריא מסן פרנסיסקו ב–20:00 בימי רביעי, שישי וראשון, ותגיע לתל אביב ב–20:10 בערב, ביום שלאחר מכן (כל המועדים בשעון מקומי).
טיסות לופטהנזה לסן חוזה יפעלו חמש פעמים בשבוע במטוס איירבוס A340–300. הטיסה תמריא בימי ראשון, שני, רביעי, שישי ושבת לפנות בוקר מישראל ותנחת בנמל הבית בפרנקפורט, שם הנוסע הישראלי יצטרך להמתין כשעתיים לטיסת ההמשך שתגיע לסן חוזה בשעות אחר הצהריים המוקדמות. הטיסה בחזרה לכיוון מזרח תהיה טיסה שתמריא מסן חוזה בשעות אחר הצהריים ותנחת בפרנקפורט בבוקר המחרת, ואז ההמתנה לטיסה לישראל תימשך כשש שעות.
כבר כיום לופטהנזה מפעילה שתי טיסות ביום דרך פרנקפורט לסן פרנסיסקו ועוד טיסה יומית ממינכן. הטיסות הללו נחשבות לבעלות משקל רב ברשת העולמית של הקבוצה, וזה שנים שסן פרנסיסקו מהווה את היעד הטראנס־אטלנטי הכי חשוב של הקבוצה בפעילות לצפון אמריקה. לצדה פועלת גם חברת התעופה סוויס (החברה בקבוצת לופטהנזה), שמפעילה טיסה יומית אחת לסן פרנסיסקו מציריך. בטיסות הללו מאירופה לסן פרנסיסקו אין חדש - חברות תעופה רבות מפעילות קווי תעופה מאירופה ואף מיעדים אחרים בעולם שקרובים גיאוגרפית לישראל, כמו טורקיה.
בריטיש איירווייס תציע לנוסעים שבע טיסות שבועיות מנמל התעופה הית'רו שבלונדון באמצעות בואינג 787 דרימליינר. הטיסה מישראל ללונדון תצא בבוקר ומשם תמשיך לסן חוזה לאחר המתנה של 4.5 שעות, ואילו הטיסה חזרה מסן חוזה תמריא לקראת לילה עם המתנה של 8.5 שעות בלונדון.
השאלה המתבקשת היא עם מי הכי משתלם לטוס? מבדיקת האפשרויות עולה כי ניתן לטוס לסן פרנסיסקו בטיסה ישירה עם יונייטד איירליינס או בטיסה עם עצירת ביניים עם חברת תעופה אחרת, ומשם להמשיך ברכב או רכבת לסן חוזה. ניתן גם לעלות על טיסה עם עצירת ביניים באירופה של החברות לופטהנזה ובריטיש איירווייס ישירות לסן חוזה.
רבים מהישראלים שישתמשו בטיסות הללו ייסעו למטרות עסקים ועבודה, ולכן ייתכנו שיתופי פעולה עם חברות התעופה שיוזילו את המחיר לעומת הלקוח הבודד, וייתכן כי יהיו חברות שיעדיפו טיסות יקרות יותר לעובדים שלהן בזכות זמן טיסה קצר יותר או שעת טיסה נוחה יותר.
מבדיקה שערכנו לתאריכים אקראיים ביולי ובספטמבר עולה כי בריטיש איירווייס מציעה מחיר נמוך יותר משמעותית לטיסה לא־ישירה מתל אביב לסן חוזה, בהשוואה ללופטהנזה שיקרה יותר ב–600–700 דולר. בסן פרנסיסקו, יונייטד מציעה את האופציה היקרה ביותר, אך גם מציעה את הטיסה המהירה ביותר והיחידה שישירה מישראל. כשבדקנו טיסה בספטמבר ליעד זה גילינו כי טיסה ביונייטד איירליינס תעלה כ–1,900 דולר, ואילו טיסה מקבילה של בריטיש איירווייס תעלה כ–1,100 דולר. הפער משקף את ההבדל בין טיסה ישירה לטיסה עם עצירת ביניים וקיצור טיסה כולל ב–5 שעות בהלוך ו–10 שעות בחזור.