תקיפות צה"ל ברצועת עזה הביאו לסיום הפסקת האש, וכעת בענף התעופה חוששים מפני גל ביטולים של חברות תעופה זרות, שרק לאחרונה החלו לחזור לישראל. נכון לכתיבת שורות אלו הפעילות בנתב"ג ממשיכה כסדרה ואין שיבושי לוחות זמנים או ביטולים שקשורים למצב. בעוד החברות הזרות עדיין בוחנות את המצב בזהירות, וגם אם עוד מוקדם להגיד, בענף מבהירים שעד כה אף חברה לא הראתה סימני היסוס או התרחקות מישראל.

הכתבה פורסמה במקור בגלובס

ההסלמה הנוכחית מגיעה בטיימינג שבו חברות התעופה הזרות בעיצומה של חזרה לארץ. יונייטד שבה לישראל במהלך סוף השבוע, אייר אינדיה בתחילת החודש. בשבועות הקרובים מתכננות להצטרף חברות משמעותיות כגון דלתא, ריינאייר, בריטיש איירווייז ועוד. למעשה, השבוע נפתח בתחושת אופטימיות שלא נראתה בנתב"ג בשנה וחצי האחרונות. כל הנתונים הראו על המשך התאוששות: מספרי הנוסעים מטפסים והצפי היה שבפסח ישברו שיאים. ברשות שדות התעופה חזרו להתעסק בצרות השגרתיות ולהיערך לעומסים בתורים. כעת, החזרה ללחימה טורפת מחדש את הקלפים.

החברות יבצעו הערכת סיכונים לפני כל טיסה

כמו תמיד, ירי טילים מרצועת עזה או מתימן עלול להרתיע חברות תעופה זרות מלהגיע לנתב"ג, חרף יכולות ההגנה האווירית של ישראל. גם חוסר הוודאות שנוצר בעקבות המתח הביטחוני עלול להרחיק את החברות הזרות, שזקוקות לסביבה יציבה כדי לנהל שגרה תקינה.

אם סוכנות הבטיחות האווירית של האיחוד האירופי תפרסם מחדש אזהרה בנוגע למרחב האווירי של ישראל, לפיה מומלץ למפעילים אירופיים לנקוט משנה זהירות ולבצע הערכת סיכונים לפני טיסה לישראל או מעל שטחה האווירי, הדבר עלול להביא שוב לגל ביטולי טיסות שיחזיר את נתב"ג לשפל של חגי תשרי, אז פחות מ־20 חברות תעופה היו פעילות בו.

נכון להיום, אזהרה זו לא בתוקף, ואין מגבלות מחייבות מצד הרגולטור האירופי על טיסות לישראל. הבשורות הטובות הן שבמסמך הקודם שפורסם, הודגש כי רשות התעופה האזרחית של ישראל הוכיחה יכולת ניהול גבוהה של הסיכונים האוויריים - מה שאיפשר למעט חברות התעופה שפעלו בישראל את המשך הפעילות.

גם ללא האזהרה, חברות תעופה עדיין יבצעו הערכות סיכונים עצמאיות ויחליטו האם וכיצד לשוב לפעילות סדירה בישראל. גורמים רגולטוריים נוספים, כמו רשות התעופה הפדרלית של ארה"ב, עשויים לפרסם הנחיות משלהם. חברות גדולות ומשמעותיות כמו לופטהנזה והחברות האמריקאיות מסתמכות על מערכות מודיעין וניהול סיכונים מקצועיות, ואם יחליטו לבטל טיסות, הן עלולות לגרור גל ביטולים שכן חברות קטנות נוטות להתחקות אחר החלטותיהן.

מבחן המציאות של התיקון ל"חוק טיבי"

נזכיר כי בתחילת פברואר אושר סופית התיקון לחוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), המכונה "חוק טיבי" על שם יוזמו, ח"כ אחמד טיבי. התיקון נועד להקל על חברות התעופה הזרות לפעול בישראל בתקופות חירום, והוא מעניק לשר התחבורה סמכות לקבוע הקלות בנוגע לפיצוי נוסעים במקרה של ביטול, איחור או הקדמת טיסות, אם יוכרז מצב חירום שגורם לשיבושים משמעותיים בטיסות.

בין ההקלות שנקבעו בצו: פטור מחובת פיצוי כספי על טיסה שבוטלה (מעבר להחזר כרטיס הטיסה), ביטול החובה לספק כרטיס חלופי זהה, והגבלת החובה לספק לינה ושירותים נלווים לנוסעים שטיסתם בוטלה לעד שלושה לילות בלבד.

חברות תעופה זרות, בהן בריטיש איירווייז וריינאייר, ציינו כי התיקון יסייע להן לפעול ביציבות בישראל בתקופות חירום. עם זאת, אם ההסלמה הביטחונית תגבר, התיקון, שזכה לביקורת ציבורית רחבה בשל הפגיעה בזכויות הנוסעים - יעמוד לראשונה במבחן המציאות.