במסגרת המהפכה הצרכנית והסכם "השמיים הפתוחים" הורה שר התחבורה, ישראל כ"ץ, לרשות שדות התעופה (רש"ת) על המשך פיתוח עשרות קווי תעופה לנמל התעופה רמון שבאילת.
השר כ"ץ הורה לרש"ת ליישם תכנית לפיתוח קווי התעופה הבינלאומיים לשדה התעופה על שם אילן ואסף רמון שבתמנע, ופיתוח הפוטנציאל הקיים של קווי תעופה חדשים, במטרה לממש את היכולת הטמונה בשדה תעופה החדש הסמוך לאילת, כפי שהוצגה היום ברשות שדות התעופה.
במהלך עבודת הכנה שבוצעה ברש"ת, נערכו דיונים ומגעים בין רשות שדות התעופה לחברות התעופה ובוצעה סקירת שווקים מרכזיים באירופה ובמזרח הרחוק. ברשות שדות התעופה נעשתה הערכה של שווקים מתחרים וכן נערכו פגישות עם בעלי עניין מרכזיים בנוגע לפיתוח נתיבי טיסה לפיתוח נמל התעופה רמון.
עם התקדמות ותאוצת הבנייה בשדה התעופה החדש ומתוך כוונה לפתוח את השדה בעונת החורף הבאה, הוצג היום לרשות שדות התעופה (על ידי חברה בינלאומית) מחקר על הזדמנויות ותכנית שיווקית לפיתוח נתיבי טיסה עבור נמל התעופה החדש על שם אילן ואסף רמון שבתמנע אילת.
צוות השיווק של רשות שדות התעופה, העוסק בפיתוח קווי התעופה לתמנע ואשר החל עבודתו לפני כשנה וחצי , ניהל עד כה מגעים עם חברות תעופה בעלות פוטנציאל לתפעול קווים לשדה התעופה בתמנע.
החברות מתכוונות להגדיל את נפח הפעילות מעובדה ורמון
במסגרת המגעים התקיימו פגישות עם חברת ריינאייר (RYANAIR), שהגישה לרשות שדות התעופה בקשה לאפשר לה הקמת בסיס פעילות אשר במסגרתו ישהו בין 8-10 מטוסים וזאת בהתאם לנפח הפעילות המתוכנן.
בנוסף, חברות התעופה המרכזיות, Ryanair ,Wizz Air ואיזיג'ט, שהחלו בפעילות בשנה האחרונה ומקיימות כבר עכשיו פעילות לשדה התעופה עובדה – הודיעו שבכוונתן להגדיל את נפח הטיסות ליעדים חדשים מעובדה ולאחר מכן מרמון שבתמנע .
חברות תעופה נוספות רואות הזדמנויות עבור שירותים עצמאיים בעונת החורף בהן Transavia (אמסטרדם), “SAS” (שטוקהולם, קופנהגן), "Air Baltic” (ריגה) ו-Turkish Airlines” (איסטנבול).
נמל התעופה רמון ישרת את הטסים לדרומה של הארץ לאילת, ים המלח ומצדה, ויהווה גם בסיס חשוב לטסים למזרח הרחוק ופוטנציאל כלכלי לטיסות מטען לאירופה.
השר כ"ץ הוסיף ציין כי ביטול האגרות לחברות התעופה הטסות לעובדה ובהמשך לנמל התעופה רמון לשלוש השנים הראשונות של פעילות, הינו תמריץ חשוב לחברות התעופה. "אילת הינה יעד וגורם מרכזי המניע את השוק לנמל התעופה רמון, אך חברות התעופה רואות בטיסה לעובדה ובהמשך לרמון, חלופה עסקית טובה לטיסות לישראל." עוד אמר כי "לקראת פתיחת נמל התעופה רמון נביא יותר חברות תעופה ומטוסים הטסים לישראל וממנה והתחרות על הצרכן הישראלי מורידה את מחירי הטיסות בעשרות אחוזים".
ואילו משרד התיירות, שגם לו יד בהבאת טיסות לישראל, הודיע כי הוא יעניק 1.8 מיליון אירו לחברת התעופה הפולנית LOT, על פתיחת קווים מארבעה יעדים חדשים: לובלין, ורוצלב, פוזנן וגדנסק, בהתאם לעמידה בתנאי הנוהל של משרד התיירות, כולל מספר מסויים של טיסות.
שיא בתנועת הנוסעים וירידת מחירים גם בעובדה
מנתונים של רשות תעופה אזרחית (רת"א), עולה כי בשנת 2016 עברו בנמל התעופה עובדה שליד אילת יותר מ-128 אלף נוסעים בטיסות הבינלאומיות. תנועת הנוסעים ממשיכה לעלות גם השנה ובחודש ינואר 2017 נרשמה עליה חדה של 31% נוסעים במספר הטיסות הבינלאומיות בשדה.
לדברי השר כץ, מאז חתימת הסכם השמיים הפתוחים עם האיחוד האירופי, מחירי הטיסות מעובדה ליעדים שונים בעולם ירדו בעשרות אחוזים. לדוגמה, בטיסות מעובדה למדינות אפריקה נרשמו הירידות הגדולות ביותר – עד 69%. הטיסות הישירות מעובדה למזרח אירופה הוזלו ב-29% בממוצע והטיסות למערב אירופה הוזלו ב-18%. בטיסות בין עובדה למדינות חבר העמים (גיאורגיה, אוזבקיסטן, מרכז רוסיה, אזרבייג'ן וארמניה) נרשמה בחמש השנים האחרונות ירידה של 24% במחירי הטיסה.
מובילה בעובדה: ריינאייר
חברת התעופה המובילה את נתח פעילות הנוסעים בעובדה היא חברת ריינאייר, עם 42% מכלל תנועת הנוסעים (11 אלף נוסעים). אחריה חברת URAL AIR עם 29.7% מכלל תנועת הנוסעים (7.5 אלף נוסעים). ואחריהן במקום השלישי חברת WIZZ AIR עם 9.3% מהנוסעים. חברת Fin Air הטיסה 4.4% מכלל הנוסעים ואחריה רוסיה איירלינס עם 3.8% מהנוסעים.
היעדים המובילים בחודש ינואר בעובדה הם מוסקבה – ממנה הגיעו 28.6% מהנוסעים, אחריה ברטיסלבה עם 11.1% מהנוסעים, אחריה קראקוב עם 11.1%, קובנה עם 10.8% ובודפשט עם %9.8.
הטיסות האזרחיות בשדה התעופה הבינלאומי בעובדה יימשכו עד לפתיחתו של שדה התעופה רמון, שיחליף את שדה התעופה הישן של אילת, בעונת החורף 2017.
יצוין כי בשנה וחצי האחרונות עושה רשות שדות התעופה מאמץ ניכר לשיווק נמל התעופה עובדה ורמון בוועידות בינלאומיות, במטרה להגביר את נתח הפעילות של הטיסות הבינלאומיות לעיר אילת.
הכתבה באדיבות אתר MoniTour