45 ק"מ של מסלולי סקי ברמות שונות, עשרה רכבלים ומעליות, שני מסלולי גלישה אולימפיים וכמה שבועות של שלג בשנה - זה מה שמציע אתר החרמון, שבעונת חורף עם מזג אוויר אידיאלי לגלישה מבקרים בו כ–200 אלף איש, שיכולים לדמיין שהם נהנים מחופשת סקי כמו באירופה.
בשנה שעברה, בשל החורף השחון, סבל אזור הצפון ובעיקר אזור החרמון, מתנועת מבקרים דלילה. למעט הסופה בתחילת דצמבר, כמעט שלא ירד שלג בחרמון, ובטח לא כזה שנערם והתאים לגלישה. השנה, לאור התחזיות האופטימיות שיהיה חורף קר ומושלג, מקווים באתר החרמון ובעסקים התלויים בו, שהם יוכלו לחייך יותר כשיעברו על הדו"חות הכספיים של הרבעון הראשון של 2015.
"מחצית מההכנסות שלנו אנחנו משקיעים בפיתוח, אך מכיוון שהיה חורף גרוע כל כך לא פיתחנו או שידרגנו דבר באתר, פרט לטיפול שוטף לתחזוקת הרכבלים והמשאיות לפינוי השלגים", אומר מנהל אתר החרמון, שאול אוחנה.
לדבריו, "אתר החרמון הוא עוגן לפעילות חורף בצפון הגולן והגליל העליון, והקייאקים הם עוגן לתקופת הקיץ, ושתי פעילויות אלה יוצרות פרנסה לאלפי משפחות שקשורות לבתי הארחה, צימרים ומסעדות. ברגע שאתר החרמון עובד - כל הגליל מתמלא. כשהעוגן הזה לא עבד בשל החורף השחון שהיה, וכתוצאה מכך גם הקייאקים לא עבדו, זה נותן מכה לכל האזור הזה. צריך להדגיש שזה לא עסק בפני עצמו, אלא עסק שמחייה כאן את כל האזור ונותן תנופה לכולם".
בת חן ישועה, מנהלת רשת מלונות מטיילים, שבה נכלל המלון במטולה, אומרת כי "יש הרבה ציפייה לקראת החורף הנוכחי לאור האכזבה בחורף של שנה שעברה, אבל סוכנים עדיין לא החלו לשווק חבילות נופש לקבוצות וגמלאים, שכוללות כניסה לחרמון, כולל לינה. הם עובדים עם תוכניות מגירה ועדיין לא מוציאים אותן החוצה בגלל שהם חוששים שיקרה מה שקרה בשנה שעברה".
ביום עם תנאי גלישה טובים, מספר המבקרים באתר החרמון מגיע ל–8,000–9,000, כשליש מהם גולשים. מספרים אלה מסבירים את התמונות המוכרות של אתר החרמון, בימים אחרי שנערם בו שלג - טור מכוניות ארוך שמגיע לאתר כבר בשעות המוקדמות של הבוקר, שממשיך בתורים ארוכים בכניסה באזור הקופות. "הבעיה היא שכל כך הרבה אנשים מגיעים בבת אחת, וזה יוצר פקק בבוקר. הקבוצות לא מתעכבות, ואתן זה קל יותר, אבל עם המבקרים שמגיעים כיחידים זה קשה יותר, כי כל אחד מתחיל לשאול שאלות בקופה, לא בודק את המידע מראש באינטרנט ומנסה לראות אולי יש לו איזו הנחה - וזה מעכב את כולם", אומר אוחנה.
לא סתם הקהל הישראלי מחפש את ההנחות שעליהן מדבר אוחנה. בכל שנה עולות מחדש הטענות נגד המחירים שנאלצים יחידים, ובמיוחד משפחות מרובות נפשות, לשלם כדי לראות שלג בישראל ולהיכנס לאתר החרמון, כשעיקר המתלוננים הם אלה שגם רוצים לגלוש וצריכים לשלם על הסקי פס 200–250 שקל נוספים, בהתאם לזמן הגלישה שלהם.
בשנה שעברה התנהל משא ומתן לגיבוש הסכם חדש בין מועצת מקרקעי ישראל למושב נווה אטי"ב, שאמור היה להוביל לירידת מחירי הכניסה לאתר החרמון ב–30%, אך בסופו של דבר המחירון נשאר על כנו. בימים אלה חזר הנושא לשולחן המשא ומתן בין הצדדים, ולפי ההערכות, ההסכם אמור להיחתם בקרוב ומחירי הכניסה לאתר יירדו ב–10%. כמו כן, לפי ההסכם המתגבש, האתר יוחכר למושב נווה אטי"ב ל–49 שנה בתמורה לתמלוגים בשיעור של 2.5% מהכנסות החברה מכל פעילות באתר.
עוד ב-mako חופש:
איך לצלם שיטפון ולהישאר בחיים
המתכון לחופשה מנצחת: צימרים עם מסעדות שף
את מכונת הכביסה כבר ארזתם?
המחירים תלויים במזג האוויר
אם בודקים את ההנחה המתוכננת ביחס למחירון של השנה שעברה, עולה כי גם אם אכן ייחתם ההסכם החדש, לא מדובר בבשורה צרכנית אמיתית, אלא בהוזלה של שקלים בודדים. מחיר כניסה לאתר החרמון היה בשנה שעברה למבוגר 49 שקל, ולילדים בגילים 3–12 וסטודנטים המחיר היה 42 שקל. עלות שימוש ברכבל מבקרים למבוגר היא 43 שקל ו–38 שקל לילד.
כך, התעריפים של שאר המוצרים שאפשר לרכוש באתר החרמון, בהם ציוד סקי, סקי פס, שיעורי סקי ועוד, האחראים לעיקר ההכנסות של חברת אתר החרמון, שבבעלות מושב נווה אטי"ב, לא צפויים לרדת השנה, ולמעשה עדיין לא ברור אם הם יעלו או לא. עבור הגולשים, המחירים של מוצרים אלה משמעותיים יותר ממחיר הכניסה לאתר. לפי המחירון של שנה שעברה, מחיר סקי פס יומי למבוגר היה 250 שקל ועלות חצי יום היתה 200 שקל, ציוד סקי למבוגר עלה 140 שקל ולילד 120 שקל, ושיעורי הסקי הפרטיים עלו 200 שקל לאדם.
כמה יעלה טיול לחרמון למשפחה של זוג עם שני ילדים קטנים שרוצים לשחק בשלג (אם המחירים של השנה שעברה יוותרו על כנם)? אתר החרמון לא נמצא במרחק נסיעה זניח מהבית של רבים מאתנו, ולכן יש להביא בחשבון גם את עלות הדלק. מכונית משפחתית גומאת כ–12 ק"מ לליטר דלק בממוצע, ואם ניקח לדוגמה לנסיעה מתל אביב לחרמון ובחזרה, עלות הדלק מגיעה ל–300 שקל. על הכניסה לאתר התשלום למשפחה בת ארבע נפשות (זוג הורים ושני ילדים מתחת לגיל 12) יש להוסיף 182 שקל, עבור עלייה ברכבל נוסיף 162 שקל, ואם אחד ההורים רוצה לגלוש - זה יעלה עוד 250 שקל לסקי פס. החוויה תסתכם בכ–900 שקל, לא כולל מזון ושתייה, לא כולל שכירת מזחלות פלסטיק לילדים (עוד 50 שקלים לשניהם לשעתיים) ולא כולל שיעור סקי.
חופשת סקי ישראלית
מחיר ללילה לזוג עם שני ילדים בשקלים
*מחיר ללילה בהזמנת מינימום שני לילות **מחיר לחדר רגיל ולא לבקתה ***כולל ארוחת ערב ביום שישי ****כולל ארוחת ארבע
"אי־אפשר לדעת מה יהיו המחירים בינואר ובפברואר", אומרת ענת אהרון, סמנכ"לית שיווק של רשת רימונים, בעלת כפר הנופש רימונים בנווה אטי"ב. "כרגע המחירים הם של עונה רגילה, כי אנחנו לא יודעים איך יהיו הביקושים. מחכים לראות מה יהיה מזג האוויר". ההמתנה למזג האוויר ולהתגברות הביקושים מאפשרת להזמין בשלב זה בחלק מהמקומות לינה של לילה אחד בלבד בסוף שבוע, ללא דרישה למינימום של שני לילות. ככל שמועד הביקור יתקרב, ואם תנאי הגלישה יהיו טובים ויביאו לביקושים גבוהים, בתי המלון והצימרים ידרשו מינימום הזמנה של שני לילות, וכך החופשה תתייקר.
מי שיחליטו לוותר על ביקור בחרמון בחורף הקרוב יוכלו לבקר בו בקיץ. האתר אמנם נחשב אתר בילוי חורפי, אך הוא פעיל גם בקיץ, ומתאים בעיקר לחובבי הטבע. בקיץ, הכניסה לאתר היא ללא תשלום, העלייה ברכבל בתשלום, והתמורה היא סיור חינמי עם המדריכים של החברה להגנת הטבע, במגוון נושאים כמו גיאולוגיה, זואולוגיה, פריחה וצמחייה ייחודית של החרמון, וגם סיור בנושא מורשת הקרב של חטיבת גולני. בקיץ האחרון השתתפו בסיורים בחרמון כ–40 אלף מבקרים.
האפקליציה שתלווה אתכם בחופשה בחרמון
אתר החרמון השיק בשנה שעברה את אפליקציית Ski Hermon, שמספקת לגולשים עדכונים בזמן אמת. האפליקציה מאפשרת לקבל מידע על תנאי הגלישה באתר, מזג האוויר, גובה השלג במפלס העליון והתחתון ואילו מסלולים פתוחים וסגורים.
בנוסף, ניתן לראות באמצעותה את האתר בווידאו בשידור חי, לנווט במסלולים, לראות אילו מבצעים חדשים יכולים להוזיל לכם את החופשה - שיתופי פעולה עם אתרי קופונים כמו וואלה שופס, הנחות בארוחות בקפיטריה, הנחות בחנות הסקי על ביגוד וציוד ועוד.
אתר החרמון גדול למדי, וקל ללכת בו לאיבוד. פונקציה נוספת באפליקציה מאפשרת לאתר את המיקום של בני משפחה וחברים שעמם הגעתם לחרמון. האפליקציה פותחה על ידי חברת בריז אנימציה, וניתנת להורדה ללא תשלום למכשירי אייפון ואנדרואיד.
הסינים באים: חברת תעופה סינית ראשונה תטוס ישירות לישראל
האפליקציות שיעזרו לכם להתסתדר בחו"ל