חלק מחוויית הנסיעה לחו"ל היא קנייה בדיוטי פרי - שנתפס לרוב, בצדק או שלא בצדק, כזול יותר ממקומות אחרים. אתר חדש מאפשר להשוות מחירים בין אלו שבנתב"ג לבין אלו שנבקר בהם בנמלי תעופה אחרים בחו"ל.
כל ישראלי יודע שהנסיעה לחו"ל מתחילה עוד בקרקע, במתחם הדיוטי פרי. על פי נתוני רשות שדות התעופה בישראל, בשנה האחרונה עברו בנתב"ג כ-6 מיליון ישראלים. בחודש האחרון בלבד, אגב, עברו שם כ-423 אלף אנשים. אפשר להניח שכל אחד מהם פתח שם את הארנק. אלא שבתוך אווירת החופשה, מה שנוסעים רבים שוכחים שבדרכם אל היעד או בחזרה ממנו, הם יעברו בשדות תעופה אחרים, שם ימצאו את אותם מוצרים ולפעמים במחירים משתלמים הרבה יותר.
"התעשייה הזו, שמגלגלת מעל 50 מיליארד דולר בשנה הייתה שבויה בקונספציה שללקוח אין אלטרנטיבה. אבל הדבר הזה השתנה עם החנויות באינטרנט, והשוואת המחירים והסמארטפונים וחנויות הפארם", אומר אורי זעירא, שותף מייסד וסמנכ"ל פיתוח "duty free bee" ומוסיף: "התפיסה שהדיוטי פרי הוא המקום הכי זול פשוט נשחקה".
לא תמיד זול בנתב"ג
בסוף השבוע האחרון הגישוש העיוור שלנו בדיוטי פרי אמור היה להסתיים. שלושה יזמים מישראל הקימו את אתר האינטרנט "duty free bee", שמשווה בין מחירי מוצרים שנמכרים בחנויות דיוטי פרי ישראל ובעולם, ובמטוסי חברות התעופה. הזנה של מסלול הטיסה שלנו, כולל עצירות ביניים אם יש ובחירת המוצרים שאנחנו רוצים לרכוש, תאתר לנו היכן משתלם יותר לערוך את הקנייה.
הנה כמה דוגמאות: פאקט של מרלבורו יעלה בנתב"ג כמעט 50 דולר, 65 דולר בפרנקפורט, אבל בסנט פטרסבורג הוא יעלה 30 דולר בלבד. את בקבוק האייריש קרים "בייליס" הזול ביותר מצאנו בפרנקפורט במחיר של 15 דולר בלבד. בנתב"ג הוא עולה 32 דולר. ואת בקבוק האבסולוט הכי זול תמצאו בנתב"ג - שם הוא עולה 18 דולר.
"זה שוק שהוא לא משוכלל - אין מידע בין הלקוח לחנות", אומר זעירא. "אבל הדבר הזה משתנה בשנים האחרונות. הדיוטי פרי הופך להיות פרו אקטיבי, עם פרסומות, חשיפות של מחירים ואתרים שונים".
אולי האתר החדש ימריץ את הנוסע הישראלי לבדוק מחירים לפני שהוא טס, ואולי הוא גם ידרבן את האופן שבו חברות הדיוטי פרי חושבות על קהל הצרכנים שיהפוך מקהל שבוי לקהל שיש לו את האופציה לבחור. כבר כיום הם מתחילות להבין שהנסיעה הבאה את הטובלרון שלכם כדאי לכם לקנות - גם אצל המתחרים.