ביום ראשון לפני שבועיים יצאו תשעה ישראלים לטרק יומי מוכר ברכס האזנגטה בפרו, אליו נסעו באמצעות סוכנות מוכרת ואמינה הפועלת באזור קוסקו. אחת המטיילות בקבוצה, צופיה איפרגן (אין קשר משפחתי לכותב שורות אלה), לקחה עמה טלפון לווייני ששכרה מחברת מגנוס איתור וחילוץ, בראשה עומד חיליק מגנוס, שנחשבת לאחת המובילות בעולם בתחום חילוץ מטיילים.
הטרק היה בגובה של 4,500 מטר. עם סיום הטרק, מזג האוויר נהיה סוער והקבוצה עשתה את דרכה חזרה עם וואן ונהג ששימש גם כמדריך, לכיוון קוסקו, נסיעה של כשלוש וחצי שעות. לרוע מזלם, בעקבות תקלה ברכב הנהג לא הצליח להניע ונתקע בשלולית בוץ.
איפרגן פרסמה פוסט בו תיארה את אשר אירע להם לטענתה: "רעדנו מקור ללא אוכל, מים וביגוד חם. מרבית חברי הקבוצה החלו לחוש בסחרחורות, נהיה כפור אימים, בחילות, כאבי ראש והקאות", כתבה, "בקבוצה היו שני אנשים מבוגרים אשר רעדו ללא הפוגה, נהיו חיוורים והיו על סף עילפון. תסמינים חריפים של מחלת גבהים".
איפרגן ציינה בפוסט שהנהג סירב ליצור קשר עם סוכנות הנסיעות שארגנה את הטרק וניסה בכל דרך לתקן את המכונית במשך כשעה וחצי אך ללא הצלחה. באותו רגע, איפרגן הגיעה למסקנה שמצבה של הקבוצה לא טוב וקיים חשש כבד לחייהם ולכן החליטה ללחוץ על כפתור ה-SOS בטלפון הלווייני איתו יצאה ולהזעיק עזרה. לטענתה, נציגה החמ"ל של מגנוס תחקרה אותה ממושכות והבטיחה לה שתוך שעתיים יישלחו אליהם מחלצים ביחד עם רכב תקין שייחלץ אותם מהמקום.
בכלי התקשורת בארץ דווחו שנשלחה משלחת חילוץ
זמן לא רב לאחר שהתקבלה ההודעה בחמ"ל של מגנוס על המטיילים התקועים בפרו, הופצה הודעה לכלי התקשורת, בשמה של החברה, לפיה נשלחים מחלצים לחלץ "קבוצה של ישראלים". באתרי התקשורת הגדולים בישראל, ובין השאר כאן ב-mako בכתבה של "החדשות", כתבו: "משלחת חילוץ מטעם חברת הפניקס, באמצעות מגנוס, יוצאת בשעות האלה לחילוץ של כעשרה ישראלים צעירים וצעירות שרכבם נתקע במהלך טרק במהלך טיול בפרו". גם איפרגן וגם חיליק מגנוס מכחישים שהגיע צוות חילוץ.
"לצערי, רכב החילוץ ששלחנו להם נתקע בדרך אליהם גם כן בשל תנאי מזג האוויר שתקעו את המכונית שלהם", אמר מגנוס. "מדובר בחוסר מזל ודברים כאלה קורים. זה כמו שרכב ייתקע במחלף איילון. כמה זמן ייקח לחלץ אותך? יש קשיים בפרו בזמן ומרחב אך אני יודע שזה לא צריך לעניין את המטיילים והם צריכים לקבל את השירות הכי טוב. הם לא היו צריכים לחכות הרבה זמן. הצענו להם שנשלח מונית ושישלמו את הכסף ויקבלו החזר מחברת הביטוח, אבל הם סירבו. תבין, זה קרה בפרו ולא בישראל, ותקלות מתרחשות. היינו בקשר רצוף עם המטיילת כשהם שהו בהוסטל".
איפרגן מוסיפה גם היא ש"במשך כל הזמן הזה אני נמצאת בהתכתבויות בלתי פוסקות מול החמ"ל של מגנוס, מתחננת שיזרזו את הוואן ושיחלצו אותנו" החילוץ לא הגיע וקבוצת המטיילים הצליחה בסופו של דבר להגיע להוסטל עם חדר פנוי בעיירה סמוכה. בפוסט ציינה איפרגן כי לקראת חצות, לאחר ההגעה להוסטל, נציג של מגנוס יצר איתה קשר והסביר לה שהוא ישלח עבורם מונית שיהיה עליהם לשלם עליה כ-500 סול פרואנים שיוחזרו להם בהמשך. איפרגן הסבירה שאין להם סכום כזה והמונית שהייתה אמורה לחלץ את המטיילים בוטלה.
בהמשך כותבת איפרגן - "בשורה התחתונה, לאחר מסכת המרחויות בלתי נדלית מול מגנוס, נוכחנו לראות שמהם לא תבוא הישועה, הפעלנו מכבש לחצים על מנהל סוכנות הנסיעות ממנה יצאנו ובסופו של דבר, בשעות הקטנות של הלילה, שלח נהג שיבוא לקחתנו", כתבה איפרגן. "אשליית הביטחון שמקנה הטלפון הלווייני התנפצה לנו בפנים. אילולא התושייה של חברי הקבוצה לחלץ את עצמנו בכוחות עצמנו, אין צל של ספק שהסיפור היה נגמר רע מאוד כולל אבידות בנפש"._OBJ
"עשינו הכול לסייע למטיילים"
נציג מטעם החברה הגיב לפוסט של איפרגן והבטיח שעם חזרתה לארץ ישמחו לארח אותם במשרדם, לבחון את פרטי האירוע לעומק כפי שהם מבצעים באופן קבוע בכל אירוע חירום. איפרגן הגיבה בזעם כשציינה שהיא דורשת מהחברה להתנצל בפני המטיילים.
מגנוס מוסיף בשיחה עם מאקו חופש, כי "הטענות שלה אינן נכונות, היא היתה בגסטהאוס ולקח הרבה זמן עד שהניעו את האוטו. אני רוצה להביע את צערי על כך שהיה צורך לחכות, אבל יש עניין של זמן ומרחב מדובר באוטו שלא הניע ולא בחילוץ. עזרה בשעת מצוקה - אבל לא חילוץ, הם היו בגסטהאוס עם שמיכות. היא טענה שיש שם חולים העלנו את הרופא שלנו שידבר עם כולם והוא אבחן שאין שום בעיה". _OBJ