היום (ד'), אושר סופית התיקון הנוגע לחוק שירותי התעופה - חוק טיבי, שבמרכזו הרצון לבטל את החוק שמקנה פיצויים לנוסעים שטיסתם בוטלה או נדחתה. ביטול החוק יהיה תקף לחצי שנה ויחול רטרואקטיבית על תאריכים ספציפיים מאז ה-7.10. מטרת הביטול הינה לעודד חברות תעופה זרות לחזור לארץ ולעזור לחברות התעופה הישראליות לפתוח עוד קווים, לרבות ארה"ב. 

> אלה חברות התעופה הזרות שעדיין לא חזרו לארץ

הדיון על ביטול החוק נמשך כבר לא מעט זמן, עד היום ללא הכרעה. בעבר ח"כ דוד ביטן, יו"ר הוועדה, התנגד לתיקון, היות והוא פוגע בנוסעים, אך לאחרונה הבין שאם לא יעשה זאת, חברות התעופה הזרות לא יחזרו לכאן בקרוב. היום, כאמור, החוק בוטל.

מה זה בעצם אומר?

  1. על טיסות שבוטלו בין 8 באוקטובר 2023 ל-30 בנובמבר 2023 עקב המצב הביטחוני המיוחד, שהוביל לביטולים רחבים של טיסות לא ינתן פיצוי מעבר להחזר דמי הכרטיס. בנוסף לכך, יהיו תאריכים נוספים, כמו 12-18.4, 3-8.8, 1-5.10.24.
  2.  התיקון מקצר את תקופת ההודעה המוקדמת לנוסעים על שינוי בטיסה מ-14 ימים ל-3 ימים, עבור טיסות שתוכננו בין 1 בדצמבר 2023 ל-29 בפברואר 2024.
  3. התיקון מייצר גמישות למתן מענה מהיר במקרים מיוחדים, באמצעות הוספת סמכות לשרת התחבורה, בהתייעצות עם שר הכלכלה ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, לשנות את ההטבות לנוסעים לפי החוק, במקרים של מצב מיוחד בעורף, אירוע חירום אזרחי או מצב חירום בריאותי שנמשך מעל שבועיים.\
  4. על מנת להגדיל את היצע הטיסות לארה"ב, בשיח משותף של משרד התחבורה עם משרד האוצר, רת"א, חברות התעופה הישראליות ארקיע וישראייר עם יו"ר ועדת הכלכלה, הוסכם כי לצד התיקון וכתנאי לו, תועבר גם החלטת ממשלה שתספק רשת ביטחון לחברות התעופה שיגדילו את כמות הטיסות לצפון אמריקה ב-2 טיסות שבועיות נוספות. רשת הביטחון תשתתף בכ-50% מעלות הפיצוי שיושת על חברת התעופה במקרה של ביטול או קושי תפעולי.
  5. במסגרת התיקון, החליטה הועדה לאמץ את פתרון ההאבים התחבורתיים (מרכזי כינוס תעופתיים) בלרנקה ואתונה של השרה רגב לאחר שהוכח כיעיל, גם לצורך מתן מענה במקרי חירום. על פי התיקון חברת תעופה שמבטלת טיסה לישראל או ממנה, תחוייב לספק טיסה לאחד מההאבים או ממנו או לשדה התעופה בדובאי. לדוגמה, נוסע שהזמין טיסה מישראל לפריז וזו בוטלה, חברת התעופה תצטרך לספק לו טיסה חלופית מלרנקה, אתונה או דובאי, וכן בחזור לישראל.
    יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
    בהתחלה התנגד ואז שינה את דעתו. ח"כ דוד ביטן | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

עקב המלחמה, חברות התעופה טוענות שהחוק גורם להן להפסדים גדולים, מרבית הפעמים בשנה האחרונה שלא באשמתן, ומבקשות להשהות אותו באופן גורף ורטרואקטיבי מתחילת מלחמת 'חרבות ברזל'. בנוסף, ישנה דרישה להגביל את הסכום שינתן למציאת כרטיס טיסה חלופי על טיסה שהתבטלה, בגלל יוקר הטיסות כרגע וגם לאשר להודיע על ביטול טיסה עד 3 ימים (במקום 14 ימים) לפני ההמראה מבלי לפצות על כך או לתת כרטיס טיסה חלופי. הכל בעקבות המצב הביטחוני הלא יציב.

לא מעט חברות תעופה זרות אף צייינו במפורש שלא יחזרו לארץ עד שהתיקון לחוק לא יאושר, היות וזה הופך את החזרה שלהן לארץ ללא כלכלית, שלא באשמתן. חברת ריינאייר למשל, חשפה שבשנה האחרונה נאלצה לשלם כ-3.8 מיליון דולר פיצויים לנוסעים, לא מעט מהסכום בעקבות מציאת כרטיסי טיסה חלופיים יקרים.

בנוסף, מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, הדגיש בדיונים בעבר את הקשר הישיר בין הצורך בהקלות בחוק לבין יכולת החברה להפעיל טיסות נוספות ליעדים כמו ארה"ב. על פי סירקיס, להפעיל טיסות לארה"בבימים אלה, כשחוק טיבי תקף, זה "יותר גרוע מלהמר בקזינו בבטומי". יש לציין כי אחת הבעיות המרכזיות של חברות תעופה זרות וישראליות היא חוסר הוודאות המשפטית והרגולציה הקיימת, במיוחד תחת המגבלות הביטחוניות והסיכון שבביטולי טיסות. סירקיס ציין כי החברה רוצה להפעיל 6 טיסות שבועיות לארה"ב אם החוק יאפשר לה את ההקלות הדרושות, ושההקלות יוכלו להוביל גם להורדת מחירים ולהגדלת כמות הטיסות.

נתב"ג אוגוסט 2024, נתב"ג, לוח טיסות, לוח המראות (צילום: גילי כהן-לב, פלאש 90)
האם עכשיו החברות הזרות יחזרו? לא בטוח בכלל | צילום: גילי כהן-לב, פלאש 90

האם עכשיו החברות בטוח יחזרו? אישור תיקון החוק לא מחייב את חזרתן של החברות לישראל. כעת, כל חברה תשקול בעצמה האם תחזור לארץ והאם לא. חשוב לציין, שמלבד לתיקון החוק, ישנן לא מעט סיבות אחרות לא לחזור לישראל בעת הזו, בראש ובראשונה, העובדה שזו לא עונת התיירות כרגע. 

_OBJ

עו"ד אשר רוטבאום, מומחה לדיני תעופה, טען בעבר שהבקשה של חברות התעופה לתקן את החוק היא טעות גם בימים אלה: "לעניות דעתי מדובר בניסיון ציני ובוטה של חברות התעופה הזרות לתפוס טרמפ על האירועים הביטחוניים הקשים אשר מתחוללים במדינת ישראל החל מיום 7.10.2023, דבר שיפגע בצורה קשה ביותר בציבור הנוסעים", טוען עו"ד רוטבאום. "כך למשל, לא ברור מדוע יש לתת פטור גורף לחברות התעופה ועוד באופן רטרואקטיבי מתשלום פיצויים. רק בשביל לסבר את האוזן, מדוע שחברת התעופה לא תפצה את נוסעיה במקרה שהטיסה בוטלה בטרם ההמראה כתוצאה מתקלה טכנית אשר התגלתה במטוס בזמן המלחמה? ברור שמטרת התיקון לחוק הוא לנסות לחסוך לחברות התעופה מיליוני דולרים על חשבון ציבור הנוסעים".

מהמטה האזרחי לשמיים פתוחים נמסר בתגובה לתיקון החוק: "אנו מברכים על העברת החוק בוועדה, מה שיעודד חברות תעופה לחזור לישראל ויאפשר לישראלים רבים אפשרות תנועה בעולם. נוסף לכך, מטרתנו לתקופת המלחמה היא עידוד התחרות בין החברות, מה שיוביל להורדת מחירים ויקל על אזרחים ישראלים שזקוקים לתעופה בכדי לנהל חיי יום יום נורמטיביים".