חודש אחרי שעבר בקריאה ראשונה - הכנסת אישרה אתמול בקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק שירותי התעופה, שבמרכזו נוסעים לא יקבלו פיצוי על ביטול או דחיית טיסות בתאריכים מרכזיים במהלך השנה האחרונה. החוק אושר ברוב של 18 בעד ו-0 מתנגדים.
עיקרי התיקון בחוק:
- על טיסות שבוטלו בין 7 באוקטובר 2023 ל-30 בנובמבר 2023 עקב המצב הביטחוני המיוחד, שהוביל לביטולים רחבים של טיסות, לא יינתן פיצוי מעבר להחזר דמי הכרטיס. בנוסף לכך, יהיו תאריכים נוספים, כמו 12-18.4, 3-8.8, 1-5.10.24, בהן לא צריך לפצות נוסעים. בנוסף, טיסות שבוטלו בין 1.12.2023 ועד 29.2.2024, הנוסעים לא יהיו זכאים לפיצוי וזאת בתנאי שהודיעו להם לפחות שלושה ימים מראש.
- התיקון מקצר את תקופת ההודעה המוקדמת לנוסעים על שינוי בטיסה מ-14 ימים ל-3 ימים, עבור טיסות שתוכננו בין 1 בדצמבר 2023 ל-29 בפברואר 2024.
- התיקון מייצר גמישות עתידית למתן מענה מהיר במקרים מיוחדים, באמצעות הוספת סמכות לשרת התחבורה, בהתייעצות עם שר הכלכלה ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, לשנות את ההטבות לנוסעים לפי החוק, במקרים של מצב מיוחד בעורף, אירוע חירום אזרחי או מצב חירום בריאותי שנמשך מעל שבועיים.
החברות הזרות כבר הודיעו על חזרה, אך התיקון אושר בכל זאת | צילום: גילי כהן-לב, פלאש 90
עו"ד אשר רוטבאום, מומחה לדיני תעופה, טוען שהתיקון לחוק פוגע בנוסעים שלא לצורך: "התיקון פוגע משמעותית בזכויות הנוסעים. ישנם ארבעה תאריכים שבהם יש פטור גורף לחברות התעופה מלפצות נוסעים, גם אם מדובר בחברה שהמשיכה ליטוס בתקופה הזו. למה חברה שהמשיכה לטוס כרגיל במלחמה וביטלה טיסה מסיבות טכניות צריכה ליהנות מפטור של חברות תעופה שלא טסו בתאריכים הללו"?
הוא ממשיך: "בעקבות הפטור שניתן באופן רוחבי לכל חברות התעופה, המחוקק החליט לתת פטור גורף בתאריכים מסוימים, ללא קשר לסיבת הביטול, וזה ממש לא הוגן עבור הצרכן".
בנוסף, חשוב לציין שהתכלית המקורית של החוק היתה לעודד את חברות התעופה הזרות לחזור לטוס לישראל. יחד עם זאת, בחודש האחרון לא מעט מהן כבר הודיעו על תאריך חזרה לארץ, גם מבלי שהתיקון אושר עדיין.

מהמטה האזרחי לשמיים פתוחים נמסר בעקבות תיקון החוק: "אנו שמחים על שהתיקון לחוק עבר, כי הוא תוחם את האפשרות של חברות טיסה לטענת 'כח עליון' לתאריכים מוגבלים מאוד, ובכך שומר על זכויות הצרכנים. יחד עם זאת, הוא גם מאפשר למכהן כשר להפעיל שינוי באמצעות צו בתקופות קשות, שמטרתו לעודד את החברות להמשיך ולפעול ובכך לאפשר את חופש התנועה של אזרחי ישראל מחוץ למדינה ואליה.
"באותה נשימה נזכיר כי עדיין רבות מחברות התעופה עוד לא חזרו בפועל, אלא רק אותתו על חזרה בהמשך, וחברות שכן חזרו לא בהכרח חזרו במספר טיסות מלא כפי שהיה בעבר, כך שאת עונת החורף פספסנו. אזרחים ישראלים שעבורם טיסות הן הכרח לקיום חיי יום יום של עבודה ומשפחה וזקוקים לטיסות בכדי להתפרנס או לפגוש את בני זוגם או קרובי משפחתם - עדיין נמצאים בבעיה. הדבר נפתר באופן חלקי בשל חזרה מסויימת של חלק מחברות התעופה, אבל עדיין מדובר במצב שלא נפתר בשלמותו. אנחנו מקווים שהתיקון לחוק שעבר יעודד את החברות הנותרות לחזור לטוס".
תגובות