לקראת השקת קו התעופה מישראל לבוסטון בקיץ האחרון, יצאה חברת התעופה אל על עם סרטון פרסומת שמסתיים במשפט "אל על מטיסה אתכם למספר יעדים מרתקים בצפון אמריקה, ומהקיץ הקרוב גם טיסה ישירה לבוסטון. הכי בבית בעולם". אלא שמתברר שמה שהיה נכון בזמנו כבר לא רלוונטי בימים אלו.
הסכסוך בין טייסי אל על להנהלת החברה עלה לאחרונה מדרגה, ומי שנפגע הם שוב הנוסעים. החברה חכרה בדצמבר האחרון שני מטוסים של חברת Privilege Style הספרדית, איתם היא מפעילה את הטיסות שלה לבוסטון, ניו יורק (שדה התעופה ניוארק) ופריז. מטוס ה-767-300 פועל בטיסות היוצאות לבוסטון, ומטוס ה-777-200 פועל בטיסות לפריז וניו יורק.
מדובר בחכירה רטובה. פירוש הדבר הוא שצוות הטייסים והדיילים של טיסות אלו הוא בכלל ספרדי, לא דובר עברית, לא הוכשר על ידי חברת אל על, ואליו מצטרפים לסיוע בשירות רק שני אנשי צוות של החברה הישראלית. ועדיין, אל על ממשיכה למכור את הכרטיסים לטיסות אלו כטיסות אל על לכל דבר.
זאת לא הפעם הראשונה שנוסעי אל על רוכשים כרטיסים של החברה ומקבלים בסוף חברה ספרדית. לפני מספר חודשים דיווחנו ב-TheMarker כי חברת אל על חכרה את מטוסי החברה הספרדית לטיסות לאירופה, ליעדים לטווח קצר כמו פריז, בוקרשט, ברצלונה ומדריד. אלא שהיעדים השתנו, והחברה העבירה את פעילות המטוסים החכורים גם ליעדים לטווח ארוך.
כמו במקרים הקודמים, גם הפעם שירותי הקרקע מבוצעים על ידי אנשי השירות של אל על, תהליך הבידוק הביטחוני בארץ ובחו"ל מתקיים כנהוג בטיסותיה, וגם מדיניות הכבודה ושירות המזון והמשקאות תואם לשירות המוגש במטוסי החברה.
הסיבה לחכירה הרטובה היא סכסוך מתמשך של הנהלת על אל עם טייסי החברה, שהחל לפני מספר חודשים. במסגרת אותו סכסוך נפגעים הנוסעים כתוצאה מביטול טיסות ברגע האחרון, בגלל חוסר היכולת של החברה למצוא טייסים שיגיעו לטיסה. ההנהלה טוענת כי מדצמבר 2015 היא נזקקה לחכור מטוסים בגלל חילוקי דעות עם נציגי הטייסים בוועד העובדים, וכי היא נזקקת לתמיכה של החברה הספרדית שתפעיל את הקווים כדי לא לפגוע בתדירות טיסות אל על ליעדי צפון אמריקה. מאידך, טוענים הטייסים כי אין כל צורך בחכירה זו, ושהיא חלק מניסיון ההנהלה ללחוץ עליהם בשעה שהם דווקא כן זמינים להטיס את הנוסעים במטוסי אל על גם ליעדי צפון אמריקה.
"אתם טסים בחברה זרה אך ורק בשל החלטה מיותרת של ההנהלה"
הנוסעים, שחלקם רכשו את הכרטיסים מתוך בחירה לטוס בחברה ישראלית, לא מקבלים את השינוי ברוח טובה. אחד מהם כבר פנה פעמיים במכתב למנכ"ל החברה, דוד מימון, בטענה כי "שינוי זה לוקח מאיתנו את תחושת הבטחון שלמדנו לסמוך עליה בטיסות אל על. כיהודי, אני מעוניין לטוס בחברת התעופה הרשמית של ישראל, ואני לא מעריך את זה שמאלצים אותי לטוס בחברת תעופה אחרת", כותב אותו נוסע.
"במקום לקבל את השירות המצויין של אל על, אני, וחבריי שנסעו איתי, קיבלנו שירות ומטוס של חברה שאפשר למצוא בטיסות לואוקוסט. המטוס היה ישן וכך גם המושבים, ומערכת הבידור כללה אפשרויות בחירה מצומצמות לעומת מה שאנחנו רגילים אליו. התקשורת בינינו לבין הצוות הייתה כמובן בעייתית נוכח העובדה שהנוסעים דיברו אנגלית ועברית וצוות המטוס דיבר ספרדית. הפחד המרכזי שלי הוא לגבי במצב חירום. הצוות לא מצליח לתקשר איתנו בנושאים שגרתיים, וקל וחומר שלא יצליח במצב חירום".
בתגובה לחכירה, הפיצו לפני כשבועיים טייסי החברה עלונים בשער העלייה למטוס של טיסות אלו, עם מסר לנוסעים מטעם הטייסים: "בטיסה זו לא נזכה לברך אתכם. בטיסה זו יטיסו אתכם טייסים זרים. טייסים שאנחנו לא מכירים. טייסים שאין לנו מושג על עברם ויכולותיהם. גם את השירות בטיסה תקבלו מצוות זר. צוות שאינו דובר עברית. לאור זאת, לא נותר לנו אלא לפנות אליכם בכתב לפני עלייתכם למטוס, ולהתנצל על הפגיעה המיותרת שאתם חווים. אנו מאמינים שבחרתם לטוס באל על לא מעט בזכות הטייסים והדיילים הישראלים. בחרתם לטוס אל על בגלל הצוות הישראלי, בגלל התחזוקה הישראלית, בגלל המטוסים הבטוחים והמוגנים ביותר בעולם, עליהם מתנוסס דגל ישראל.
"אנחנו יודעים שיכולתם לבחור לטוס עם חברות אחרות, אך בחרתם לטוס איתנו. על כך תודתנו. אנחנו מצרים על החלטתה של הנהלת חברת אל על למנוע מכם את החוויה עליה שילמתם במיטב כספכם. אנו מבקשים להבהיר שיכולתם לטוס איתנו במטוסי אל על ועם צוותים ישראלים, ולקבל את רמת השירות והבטיחות לה התרגלתם. אין שחר להשמצות המתפרסמות בתקשורת כנגד טייסי אל על. ברגעים אלה ממש טייסי ומטוסי אל על זמינים והיו שמחים לשרת אתכם בטיסה זו ובכל הטיסות האחרות. אתם טסים בחברה זרה אך ורק בשל החלטה מיותרת של ההנהלה לחסוך כסף על חשבונכם ולהטיס אתכם במטוסים זרים".
מחברת אל על נמסר בתגובה כי "נוסעי אל על מיודעים מראש על טיסתם ואם הם מבקשים לשנות או לבטל את טיסתם, אל על מאשרת את השינוי ללא דמי שינוי. אנו עושים מאמץ כביר על מנת לעמוד בלוח הטיסות אליו התחייבנו כלפי לקוחותינו המשותפים, ומתוך תקווה להשיב את הטיסות לצפון אמריקה לפעילות במטוסי אל על בהקדם".