אחרי שבמשך כעשרה ימים לא בוטלו טיסות באל על ונשמר שקט תעשייתי בין הטייסים להנהלה, במהלכם שני הצדדים אף נפגשו בניסיון ליישב את הסכסוך ביניהם, אתמול הבלגן חזר ובוטלו לא פחות מ-3 טיסות לאירופה וטיסה נוספת היום בלילה לניו יורק.
ביטול הטיסה לניו יורק הוא למעשה עליית מדרגה ברצף הביטולים של אל על שהחל לפני כחודש, היות ומדובר בטיסת הדגל של החברה - LY001, וכל הביטולים השונים, מעל 20 בסך הכל בחודש האחרון, היו ליעדים באירופה.
על פי החברה הסיבה לביטול הטיסה לניו יורק נובעת מתקלה טכנית באחד ממטוסיה. הביטולים של אתמול מצטרפים כאמור לכ-20 ביטולים בחודש האחרון שנבעו כמעט כולם מעיצומים של הטייסים.
כזכור, הסיבה לביטולים נובעת מסכסוך עבודה בין וועדי טייסי החברה להנהלה. וועד הטייסים מצידו טוען שתנאי השכר של הטייסים בחברה נפגעו בעקבות הקורונה ועדיין לא חזרו לעצמם, זאת על אף שכמות הטיסות זינקה לרמה גבוהה כפי שהיה בעבר. בהנהלה מצידם מבקשים מהטייסים לשמור על איפוק וקראו להם לשבת איתם למשא ומתן.
בנוסף, בהנהלה טוענים שהתנהלות הטייסים, שמבטלים טיסות במחאה על תנאי שכרם, פוגעת במוניטין החברה, שמנסה לחזור לעצמה אחרי שנתיים קשות. סוכן נסיעות איתו דיברנו לאחרונה אף ציין בפנינו שלא מעט נוסעים התקשרו לאחרונה לבדוק מה קורה עם טיסתם באל על וחלקם אף ביקשו לא לטוס עם החברה בגלל הסיכון שטיסתם תתבטל.
הסכסוך עדיין לא נפתר
בעקבות גל ביטולי הטיסות שהיה לפני כעשרה ימים, שגרם נזק של מיליוני שקלים לחברה (כולל בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה נגד החברה), המנכ"לית החדשה, דינה בן טל-גננסיה שיגרה מכתב דחוף לוועד הטייסים ובו דרישה לחדול מביטול טיסות הגורמים נזק כספי ולמוניטין של החברה. היא ביקשה לשבת למשא ומתן בניסיון להגיע להבנות.
גם וועד העובדים של החברה הצטרף לחגיגה ותקף את התנהלות הטייסים, והזהיר שבגללם החברה עלולה להיפגע קשות ושהם מסתכלים רק על עצמם ולא מבינים את גודל השעה. "אם הטייסים ימשיכו לבטל טיסות החברה תקרוס", הזהיר גורם בחברה, "פוטרו אלפי עובדים בגלל הקורונה, יש תכנית הבראה ועל כולם לתת את חלקם בה אם רוצים שהחברה תחזור לפסים רווחיים".
המכתב גרם לזעם וכעס רב בקרב וועד הטייסים שיצא נגד המנכ"לית, בטענה ששכרם נמוך משמעותי ביחס לטייסים במדינות ה-OECD. הטייסים הבהירו שאין בכוונתם להיות שק חבטות לבעלי השליטה הכוחניים, כהגדרתם, של החברה והזהירו שבשבוע הקרוב עשרות טיסות לא יהיו מאוישות כלומר יבוטלו.
"אנחנו מרוויחים חצי ממה שכל טייס מרוויח, כ-138 דולר לשעה. לא תמצאו טייסים באירופה או בצפון אמריקה שמרוויח פחות מ-250 דולר לשעה על מטוס 787'", טוענים הטייסים מצידם. לטענתם, בחלק מחברות התעופה בארה"ב המחירים מגיעים ל-380 דולר לשעה.
נכון לעכשיו, אין עדיין הבטחה שלא יבוטלו עוד טיסות והמשא ומתן בין הצדדים צפוי להימשך.