חופשת הקיץ כבר כמעט כאן ובקרוב עשרות אלפי ישראלים יצאו לנפוש מעבר לים. אחד התרחישים הלא נעימים שיכולים לקרות בנופש המיוחל הוא ביטול טיסה. אמנם לפני פחות משנה נחקק חוק הפיצוי לנוסע, אבל דווקא הוא זה שפוטר חברות תעופה רבות מלפצות את הנוסעים שטיסתם בוטלה. תביעה תקדימית שהוגשה לאחרונה בנושא, יכולה לשנות את המצב ולגרום לחברות התעופה לשלם בעתיד מיליוני שקלים לנוסעים שטיסותיהם בוטלו או עוכבו לזמן ממושך. והסיפור הזה מתחיל בטיסה מרומא לבן גוריון, שהתעכבה במשך כמעט יממה.
ביום 7.2.13, הנוסעים בטיסת ישראייר מרומא לבן גוריון התייצבו בדלפקי "הצ'ק אין" בשדה התעופה ברומא (בשעה 09:00 לערך). לאחר שהונפקו להם שוברי העלייה למטוס ולאחר שעברו את ביקורת הגבולות, הם המתינו בשער העלייה למטוס לשלב ה- Boarding, שהיה אמור להתחיל בשעה 11:45. בשעה 10:00 (לערך) הודיעו נציגי חברת התעופה לתובעים ולשאר הנוסעים, כי טיסה זו מתעכבת במספר שעות. כאשר ביקשו התובעים הסבר לפשר סיבת העיכוב ומידע בנוגע למועד חדש לטיסה, לטענתם הם לא זכו למענה הולם או לטיפול ראוי.
רק בשעה 17:00 הודיעו נציגי הנתבעת כי הטיסה בוטלה, ואת הלילה הם יעבירו בבית מלון. "אני ובני גל הגענו לשדה התעופה בשעה המיועדת. ביצענו בידוק בטחוני וקיבלנו את הכרטיס לעליה לטיסה", מספר אילן אברהם, נוסע בטיסה. "בעודנו ממתינים ראינו על גבי הצגים בשדה שיש עיכוב של שעה וחצי עד שעתיים, וכשפנינו שוב לשער העלייה נמסר לנו כי יש עיכוב נוסף של כמה שעות היות והמטוס נחת במילאנו. לאחר כמה שעות נוספות הגיע הנציג המקומי של ישראייר והודיע לנו שהטיסה לא תצא היום". אברהם מספר כי בשלב זה ולאחר המתנה ממושכת במסוע המזוודות, שם כל נוסע נדרש את כבודתו (שנשלחה לבטן המטוס במעמד הצ'ק אין), נמסר לכל הנוסעים כי הם יבלו את הלילה בבית מלון.
"מלון בלי מים חמים ואוכל לא אכיל"
אולם בכך לא הסתיים מסעם המפרך של נוסעי הטיסה. הם הופנו לאוטובוסים שהסיעו אותם, לטענתם, לבית מלון המרוחק כ-100 קילומטר משדה התעופה, שם הם נדהמו לגלות כי אין מים חמים במקלחות והאוכל ברמה ירודה ביותר. "הפנו אותו לבית מלון מקומי להעברת הלילה", אומר אברהם. "הגענו למלון הזוועתי, וכל מילה נוספת - מיותרת. לא קיבלנו קפה בבוקר, ובארוחת הערב הגישו לנו ספגטי קר ולא אכיל".
בסופו של דבר, הטיסה המריאה מרומא לת"א ביום 8.2.13, בשעה 11:30 ובחלוף 23 שעות מהמועד שהיה נקוב על גבי כרטיס הטיסה. חלק מהנוסעים פנו לישראייר ודרשו פיצוי כספי, אך לטענתם קיבלו במכתב תשובה כי הנוסעים אינם זכאים לפיצוי כספי, וזאת משום שהאיחור נגרם כתוצאה "מתקלה טכנית" שאירעה במטוסה של הנתבעת.
כעת הנוסעים החליטו לתבוע את חברת התעופה, בטענה שטיעון זה מבקש לחמוק מאחריות כפי שיוסבר בהרחבה להלן. הם הגישו תביעה באמצעות עו"ד אשר רוטבאום, המתמחה בתביעות תיירות ותעופה ומנהל פורום תביעות תעופה ותיירות במתחם פרקליטי IL, בטענה כי האיחור עלה על 8 שעות ומדובר ב"טיסה שבוטלה" - זאת כפי שנקבע בסעיף 1 לחוק שירותי תעופה. מכאן, הפיצוי הנכון במקרה הזה הוא פיצוי כספי. בהתאם לחישוב המעוגן בחוק, מרחק הטיסה מרומא לתל אביב הינו 2,249 קילומטר, לכם על ישראייר לפצות את התובעים בסך של 2,000 שקל כל אחד, בסה"כ ב-68,000 שקל לכל התביעה.
"סעיף 6(ה)(1) לחוק שירותי תעופה קובע כי נוסע שטיסתו בוטלה או התעכבה מעל שמונה שעות לא יהיה זכאי לפיצוי כספי, רק אם מפעיל הטיסה או המארגן הוכיח כי הטיסה בוטלה בשל "נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתו", מסביר עו"ד אשר רוטבאום. "אבל חברת התעופה 'רוכבות' על המונח 'נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתו' ולא מפצות מאות ואלפי נוסעים במקרים שהטיסה שלהם בוטלה או התעכבה בשל 'תקלה טכנית'". עו"ד רוטבאום טוען כי סעיף זה לא אמור לחול על 'תקלה טכנית' ולא לזה הייתה כוונת המחוקק. חברות התעופה צריכות להשתמש בפטור שניתן להם במקרי קיצון בלבד כגון, שיצרן המטוס הורה לחברת התעופה להשבית את צי המטוסים שברשותה או במקרה וביטול טיסה נגרם לאחר סגירת המרחב האווירי בשל של פיגוע טרור וכיוצ"ב. על-כן, לטענתו ,יש לפצות נוסעים במיליוני שקלים על אותן טיסות שהתעכבו או התבטלו החל מיום 16.8.13 (היום שבו החוק נכנס לתוקף).
מישראייר נמסר בתגובה:
"הואיל והנ"ל החליטו לפנות לבית המשפט ולא בחרו לנהל הדיון במטרה להגיע להבנה. נמתין להכרעת בית המשפט. להבהרה, מדובר בתקלה טכנית שטופלה ותועדה על ידי מספר גורמים וגרמה לקרקועו של המטוס בחו"ל וכנגזר מכך להגעה מאוחרת של הקבוצה לארץ. למותר לציין כי הטוענים שוכנו במלון בזמן השהות שלהם בחו"ל".
>> אל על לא העלו את המזוודות לטיסה כי היה "חם מידי"