מי שניסה להגיע לנתב"ג בשעות הערב המאוחרות או בסופי שבוע, בוודאי נתקל בבעיה. בלי רכבות ואוטובוסים, האלטרנטיבה היחידה עבור מי שלא מעוניין בנסיעה ברכב פרטי היא מונית, וכדי להשיג אחת צריך לחכות, והרבה. בפסח המצב צפוי להחריף עוד יותר: כ-60 אלף נוסעים צפויים לעבור מדי יום בנתב"ג במהלך החג, כאשר יום השיא צפוי להיות 21 באפריל, ערב החג, יום שבו התחבורה הציבורית דלילה במיוחד.
מדוע זמני ההמתנה למונית בנתב"ג ארוכים כבר עכשיו, בתקופה שבה היקף הנוסעים מצומצם? מאז 2017 שוק המוניות מנתב"ג היה שוק פתוח, "כמו ג'ונגל", והיו כאלה שבחרו לנצל זאת לרעה. ב-2019 עודכן המחירון של משרד התחבורה בנסיעות הבין עירוניות והורד ב-30%-40%, אך עדיין נשמעו אין ספור סיפורים על נהגי מוניות שגבו מחירים גבוהים יותר מהמותר. כדי להילחם בגל העוקצים, במשרד התחבורה יצאו למכרז, ו-Gett (אפליקציה לשירות הזמנת מוניות) זכתה להיות המפעיל הטכנולוגי של המוניות בנתב"ג החל מ-1 במרץ 2024.
סוגיית פיקוח המחירים
משמעות זכיית גט במכרז היא שאפשר להזמין מונית בנתב"ג באמצעות האפליקציה, או לחילופין עם מכונות אוטומטיות ביציאה מהמטוס. המערכת הטכנולוגית מאלצת את נהגי המוניות לעבוד לפי החוקים, משמע תעריף המונה הלא רווחי עבורם במקום מזומן.
במהרה עלה חוסר שביעות-רצון בקרב הנהגים, על אף שהחברה לא גובה תעריף מיוחד מנהגי המוניות בנתב"ג (מלבד 5 שקלים מסי נמל, כפי שהיה נהוג מאז ומתמיד). "אני בעד כל דבר שיעשה סדר בשדה התעופה, אבל זה צריך להיעשות בהיגיון ולא בכפייה", אומר לגלובס יהודה בר-אור, יו"ר איגוד המוניות הארצי. לטענתו, ההסכם החדש פוגע בחופש הפרט של נהגי המוניות, מאחר שהם נדרשים לדווח על כל נוסע ולהירשם שעתיים לפני הנסיעה.
"זה גורם לנהגים להרגיש שהם תחת פיקוח יתר, וגם מאפשר למישהו אחר 'להתלבש' על הנוסעים שלהם. אף אחד לא צריך לדעת את מי אני מסיע. אם יש לקוח פרטי שרוצה להגיע אליי עצמאית, למה לדווח על זה לגט? הפתרון לעוקצים הוא קודם כל העלאת התעריף, ולאחר מכן לחייב את כל הנהגים לעבוד לפי מונה", הוא אומר.