חוק התעופה הישראלי אומר שאם הטיסה מתעכבת מעל שמונה שעות היא נחשבת כטיסה שהתבטלה. הפיצוי המגיע לנוסעים במקרה כזה הוא שוברים למזון ומשקאות, אירוח בבית מלון במידת הצורך, החזר כספי על הכרטיס שקנה או כרטיס חלופי ופיצוי שמתחיל ב-1,290 שקלים ומשתנה לפי מרחק הטיסה. עד כאן הכל די ברור.
>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש
אבל השאלה הגדולה היא מה הרגע בו מפסיקים לספור את משך העיכוב. האם מרגע שמתחיל הבורדינג, מרגע שדלת המטוס נסגרת או רק כשהמטוס מנתק את הרגליים מהקרקע? נוסעים שרכשו לפני כשנה וחצי כרטיסי טיסה עם אל על למילאנו נתקלו בדיוק בסוגיה הזו.
הטיסה הייתה אמורה להמריא בשעה 07:45 בבוקר, אך בפועל, לטענת הנוסעים, המריאה רק בשעה 16:07, עיכוב של למעלה משמונה שעות (8:22 ליתר דיוק) מה שמחייב את החברה לפצות אותם בסכום של 2,050 שקל כל אחד. הנוסעים פנו לחברה במטרה לקבל פיצוי, אך היא דחתה את בקשתם וטענה שהמטוס התנתק מהשרוול בשעה 15:32, פחות משמונה שעות איחור (7:47 ליתר דיוק) וזה הזמן אותו צריך לחשב. בנוסף לזאת, אל על טענה שההמראה עצמה נעשתה בשעה 15:44 (איחור של 7:59 שעות).
בנוסף, החברה הסבירה שהסיבה לאיחור בטיסה נבעה בגלל תקלה טכנית חריגה במטוס, שמקורה בחיווי כמות הדלק במיכל, מה שגרם להשבתת המטוס ועקב כך היא נאלצה לאתר מטוס חלופי.
הנוסעים, באמצעות עו"ד רון סולן, הגישו נגד החברה תביעה לבית משפט השלום בנתניה, כשהם מצרפים מסמך של מנהל המבצעים ברשות שדות התעופה, בו צוין שהטיסה הייתה אמורה להמריא בשעה 07:50 אך המריאה בפועל רק בשעה 16:07.
השופטת סמדר קולנדר-אברמוביץ, שדנה בתיק ושמעה את טענות הצדדים, החליטה לקבל את גרסת הנוסעים וחייבה את החברה לשלם לכל אחד מהם פיצוי של 2,050 שקל ועוד 15 אלף שקל הוצאות משפט. סך הכול החברה תשלם 117 אלף שקל.
"השאלה הראשונה העומדת לדיון הינה: מה הוא זמן ההמראה של המטוס? האם מרגע התנתקות המטוס מהשרוול ותחילת נסיעתו או רגע ניתוק הגלגלים מהקרקע"? כתבה השופטת. "סבורני שרגע ההמראה הינו רגע ניתוק הגלגלים שהיה למעלה משמונה שעות מהמועד הנקוב בכרטיס".
שיטת המצליח של חברות התעופה
זו לא הפעם הראשונה שחברת תעופה מנסה לשנות את זמני ההמראה במטרה להמנע מאיחור של 8 שעות הגורר פיצוי כספי גבוה לנוסעים. במקרה דומה, בטיסה של חברת הצ'רטר Alba Star לוורנה שבבולגריה באוקטובר 2017, הנוסעים טענו שהטיסה המריאה ב-20:49, כשהשעה המקורית היתה צריכה להיות 12:40 (8:09 שעות איחור). חברת התעופה טענה שההמראה הייתה ב-20:35 (7:55 שעות איחור), בזמן התנתקות המטוס מהשרוול.
במהלך משפט שהגיע לבית המשפט המחוזי בחיפה, שני נוסעים, באמצעות עו"ד אשר רוטבאום, נלחמו על הפיצוי שמגיע להם. בחודש אוקטובר האחרון, שנה לאחר המקרה, השופט אברהים בולוס קבע גם הוא שזמן האיחור נקבע על פי הרגע בו ניתקו הגלגלים מהקרקע וחייב את חברת התעופה לפצות את הנוסעים ב-5,000 שקל.