"מצאתי טיסה הלוך וחזור לברצלונה ב–400 דולר בראש השנה", סיפרה השבוע נוסעת, קורנת מאושר. מבט בכרטיס הטיסה חשף את הסיבה למחיר הסביר בתקופה מבוקשת — הטיסה שלה לברצלונה עם טורקיש איירליינס תימשך כשבע שעות וחצי — פי 1.5 ממשך הטיסה הרגיל, ותכלול עצירה של שעה וחצי באיסטנבול. החזרה כבר תהיה קצרה יותר, בטיסה ישירה עם חברת נורוויג'ן.
חברות התיירות מצביעות על שינויים בדפוסי הצריכה ועלייה בהזמנות של טיסות קונקשן (טיסות הדורשות החלפת מטוס ביעד ביניים) מתחילת השנה — במיוחד ליעדים קרובים יחסית. אם בעבר נהוג היה לטוס בטיסות ישירות ועם אותה חברת תעופה בהלוך ובשוב, כיום מנועי החיפוש מציעים לשלב טיסות של חברות שונות בדרך ליעד מסוים, דבר המחייב עצירת ביניים.
באשר לנוסעת לברצלונה, טיסה ישירה באותם תאריכים הוצעה באתרים הייעודיים ב–472 דולר לפחות. כלומר, תמורת תוספת של 54 דולר היא תחסוך פחות משלוש שעות לטיסה. היא היתה יכולה למצוא טיסה זולה אף יותר, ב–386 דולר, אם היתה מוכנה לרכוש גם את הטיסה חזור מטורקיש — ולהמתין 17 שעות באיסטנבול.
הבחירה בטיסות קונקשן נובעת בעיקר משיקולי עלות, אבל יש להן עוד יתרון ברור: הבחירה בהן מאפשרת לעתים לעצור לגיחה ביעד נוסף. עם זאת, יש להביא בחשבון את החסרונות — ובהם משך ההמתנה בין הטיסות ומועדי ההמראות, שעשויים להיות באמצע הלילה.
ההוזלה שאפשר להשיג בבחירה בטיסת קונקשן משתלמת לרוב דווקא למשפחות או לקבוצות, משום שבקניית של מספר רב של כרטיסים, החיסכון ניכר. עם זאת, החיסכון במחיר אינו תמיד שווה את המאמץ והטלטלה הכרוכים במעבר בין מטוסים, ואת האי־נוחות שבהמתנה, בייחוד כשנוסעים עם ילדים קטנים וכשמדובר בחופשה קצרה.
מנועי החיפוש מעודדים שילובי טיסות
"טיסות קונקשן מאפשרות לא רק להשיג את המחיר הנמוך ביותר, אלא גם לפצל את זמן השהייה באוויר ולהקל על הנוסע", אומר ארז בוסו, מנכ"ל Smartair, המפעילה מנוע חיפוש והשוואת מחירים לטיסות. "טיסות קונקשן יעילות בעיקר ליעדים רחוקים, אך גם ליעדים במערב אירופה. בנוסף, הן מאפשרות מבחר רחב יותר של שעות טיסה — מכיוון שלנוסע יש עוד זמני טיסה מהיעדים שדרכם הוא עושה את הקונקשן.
"בשנה האחרונה נכנסו לא מעט חברות לואו־קוסט לתחום טיסות הקונקשן, למשל WOW air, שמציעה טיסות קונקשן זולות לארה"ב דרך איסלנד. סביר להניח שבשנים הקרובות שוק הקונקשנים ימשיך לצמוח, התחרות תגבר, והמחירים ימשיכו לרדת", אומר בוסו.
האתרים והאפליקציות מציעים כיום יותר ויותר שילובים בין חברות תעופה ואפשרויות להתאמה אישית של שעות ומסלולים. גם חברות התעופה משנות את התנהלותן כדי לעודד את דפוסי הפעילות של טיסות המשך. הבולטות שבהן עבור הנוסעים הישראלים הן טורקיש איירלינס, אירופלוט ואייר סרביה. חברות אלה הפכו את שדות הבית שלהן — באיסטנבול, מוסקבה ובלגרד — להאבים (מרכזי פעילות), שמהם יוצאות טיסות המשך רבות. האיסוף מנתב"ג מתבצע לרוב במטוסים קטנים בעלויות נמוכות, ומשדה הבית — שאליו נאספים נוסעים ממדינות שונות — מופעלות טיסות במטוסים גדולים יותר ליעדים רחוקים יותר.
"היתרון הוא לא רק לנוסע, אלא גם לחברות התעופה", אומר גיל סתיו, סמנכ"ל שיווק ומכירות בישראייר. "הן מגדילות את מאגר הלקוחות שלהן, משקיעות פחות מאמצים בכל מדינה לשיווק טיסות רחוקות, ובכך מנהלות את התשואה והסיכונים שלהן".
41% מההזמנות באתר Smartair מתחילת 2017 היו טיסות המשך. לפי האתר טרווליסט, היעדים שאליהם נרשמה צמיחה ניכרת בהזמנת טיסות המשך הם ברצלונה — עם עלייה של 130%, לעומת התקופה המקבילה אשתקד, וברלין (עלייה של 52%). נתוני גוליבר מראים כי חלה עלייה של יותר מ–100% בהזמנה של טיסות קונקשן לאמסטרדם, ברלין ולונדון, לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה.
טיסות הקונקשן משמשות באופן מסורתי בהגעה לארה"ב, תאילנד ויעדים נוספים במזרח הרחוק. בגוליבר אומרים כי 50% מההזמנות שבוצעו דרכם לטיסות לניו יורק בינואר עד מאי השנה היו לטיסת קונקשן, במחיר של 550–850 דולר בממוצע, לעומת 900–1,200 דולר לטיסה ישירה. בחברה מציינים כי בטיסות לבנגקוק המגמה נפוצה אף יותר: 74% מהטסים לבנגקוק בינואר־מאי בחרו בטיסת קונקשן. טווח המחירים האופייני לטיסה ישירה לבנגקוק הוא 800–1,200 דולר, בעוד טיסת קונקשן עולה 600–850 דולר.
המזוודה נשלחת ישירות ליעד
בחלק מהמקרים, הנוסעים בטיסות קונקשן טסים עם שתי חברות תעופה שונות. הרבה מחברות התעופה פועלות באמצעות שיתוף קודים (Code Sharing), הסכם שמאפשר לרכוש כרטיס טיסה משולב ומסדיר את העבודה משותפת ביניהן.
כך למשל, באתר של אל על אפשר להזמין כרטיס עד קוסומוי שבתאילנד — כשאל על טסה לבנגקוק, ומשם הנוסעים ממשיכים עם אחת מהחברות שאליהן אל על חוברת, כמו טאי איירוייז או בנגקוק איירוייז. במקרה כזה, מקבלים את שני הכרטיסים לשתי הטיסות יחד בעמדת הצ'ק־אין בנתב"ג, והמזוודה נשלחת ליעד הסופי, ללא צורך לאסוף אותה בחניית הביניים.
טיסות קונקשן רבות מוזמנות באתרים כמו קייאק (Kayak) וקיווי (Kiwi), שמציעים טיסות של חברות רבות, שאינן בהכרח משתפות פעולה.
היתרונות ברורים, מלבד היכולת להוזיל משמעותית את מחיר הכרטיס, האפשרות הזאת מעניקה לנוסע מגוון רב יותר של זמני טיסות ואפשרות לצאת לסיבוב בעיר בעת חניית הביניים (ראו מסגרת משמאל). החיסרון המרכזי הוא שעיקר האחריות נופל על הנוסע: אם חל עיכוב בטיסה הראשונה והחמצתם את טיסת ההמשך — אף אחד לא יפצה אתכם.
מה עושים עם המזוודות עד טיסת ההמשך?
אחת הסכנות הגדולות בטיסות קונקשן היא שאתם תגיעו ליעד הסופי — אבל המזוודה שלכם לא. אם רכשתם כרטיס טיסה דרך חברת תעופה המשתפת פעולה עם חברות אחרות (כולל הנפקה של קוד משותף לטיסה, שמאפשר לרכוש כרטיס משולב), היא אחראית להשיב לכם את המזוודה אם קרה לה משהו בדרך ולמצוא עבורכם פתרון אם טיסה שהתעכבה גרמה לכך שפיספסתם את טיסת ההמשך. כמעט בכל המקרים, החברה שדרכה רכשתם את הכרטיס תיקח אחריות תאתר את המזוודה, תשיב אותה אליכם, ותישא בעלויות שנגרמו כתוצאה מאובדן המזוודה.
אם אתם טסים בטיסת קונקשן והמטען שאתם שולחים מישראל אמור להגיע ישירות ליעד הסופי שלכם, ודאו כי בתיק היד שעולה אתכם למטוס יש את כל מה שצריך לעצירת הביניים — במיוחד אם אתם מתכוונים לצאת משדה התעופה ולטייל בעיר. אגב, יציאה לעיר ביעד הביניים מומלצת רק אם מדובר בעצירה של יותר משבע שעות, כך שתוכלו ליהנות מהשיטוט — וגם לחזור בזמן לטיסת ההמשך.
אם אתם מרכיבים בעצמכם טיסה עם עצירת ביניים, תידרשו לאסוף את המזוודה ביעד הביניים ולהירשם מחדש לטיסת ההמשך. הדבר לוקח זמן — ולכן דורש תכנון. השאירו לעצמכם מספיק זמן לטעויות ולאיחורים. חשוב במיוחד לבדוק שההמראה ליעד הסופי מתבצעת מאותו הטרמינל שבו נחתתם, ואם לא — יש לברר כמה זמן לוקח לעבור לטרמינל האחר. אתרי חיפוש הטיסות מציעים לפעמים גם טיסת המשך, אך משדה תעופה אחר באותה עיר — שההגעה אליו עלולה להימשך שעות אם מדובר בשעות העומס.
חשוב לשים לב גם למודלים שונים של תמחור המזוודה (במיוחד כשטסים בחברות לואו־קוסט). המחיר לשליחת מזוודה יכול להגדיל את העלויות, וחבל שתופתעו מכך באמצע הנסיעה. כדאי לוודא גם שמספר וגודל התיקים שתורשו להעלות למטוס זהה בכל אחד מחלקי הטיסה.
אם אתם מעוניינים לצאת לסיבוב בעיר שבה עצרתם לחניית ביניים, אבל נרתעים מסחיבת המזוודה — בדקו מראש היכן נמצאת עמדת שמירת החפצים בשדה, מהן העלויות שלה ואם יש הגבלות שצריך להתחשב בהן. ברוב שדות התעופה אפשר להשאיר את המזוודה בשמירת חפצים או בארונית במשך כמה שעות בעלות סבירה.
כך תקטינו את הסיכוי לפספס את טיסת ההמשך
קשה למנוע או לחזות איחורים בטיסות, לכן הבחירה בטיסה עם עצירת ביניים כוללת לרוב את החשש שטיסת ההמשך תצא בלעדיכם. אם אתם רוצים להיות בטוחים לגבי המרווח הנהוג בין הטיסות, בדקו את ה–MCT Minimum Connection Time — הזמן המזערי המומלץ לקונקשן. נתון זה מתפרסם באתרים של שדות תעופה וחברות תעופה רבות.
המלצה נוספת, שאינה מוכחת אך מוכרת בתחום, היא בחירה בטיסות בוקר מוקדמות. טיסות אלה נוטות לאחר פחות, מפני שברוב שדות התעופה הפעילות בלילה פוחתת או מופסקת לחלוטין, ואז חברות התעופה יכולות להיערך כראוי לטיסות הבוקר, ולא לספוג איחורים מתגלגלים.
עוד המלצה חשובה להקטנת הסיכוי לעיכובים ולאיחורים היא פשוט לשאול את נותני השירות והעובדים. לא בטוחים מאיזה שער ממריאים? חוששים שאינכם בטרמינל הנכון? גיליתם שהטיסה יוצאת משדה בצד השני של העיר? יש עומס בדלפק ונראה לכם שתאחרו? פנו אל אנשי הקבלה והשירות, הסתייעו בהם, בקשו מהם עזרה ואף קדימות בתור אם יש חשש שתחמיצו את טיסת ההמשך. רצוי אף לשאול כמה נותני שירות.
המדינות שאתם לא רוצים לטוס אליהן בקונקשן
יעדי מזרח אירופה — ובהם רומניה, בודפשט, פראג, בולגריה, פולין וסרביה — הם יעדים קרובים יחסית שהטיסות אליהם זולות, בעיקר כחלק מחבילות נופש, הודות לחברות הלואו־קוסט שפועלות בשוק ולהסדרים עם טיסות צ'רטר של חברות התיירות.
סביר להניח שטיסה עם קונקשן לאחד מהיעדים האלה תהיה מסורבלת יותר ומשתלמת פחות. כשמדובר ביעדים כאלה, עדיף לגלות גמישות בתאריכים או בשעות, מאשר לעצור בתחנת ביניים כדי לחסוך בעלות הכרטיס.
תמר גרזון, מנכ"לית טרווליסט, מדגישה: "חשוב לבדוק מה משך העצירה ואם ההפרש במחיר לעומת טיסה ישירה מצדיק את העצירה. הזמן האידיאלי לחניית ביניים הוא שעה וחצי־שעתיים — פרק זמן סביר בהחלט, גם אם מדובר במשפחה עם ילדים. פרק זמן קצר יותר, של שעה ומטה, אינו מומלץ, מכיוון שהסיכוי להחמיץ את טיסת ההמשך גבוה. כמו כן, המתנה של יותר משלוש שעות עשויה להיות בעייתית".
לדברי גרזון, גם שעת הטיסה היא מדד חשוב עבור משפחות עם ילדים. "אם מדובר בטיסת לילה, קונקשן עלול להקשות במיוחד בחופשה עם ילדים, ובמיוחד אם מדובר בתחילת החופשה".
להפוך את ההמתנה לבילוי
בחירה בשדה תעופה נעים ומסודר לנחיתת ביניים היא מרכיב חשוב גם בבחירת היעד לטיסת ההמשך, בהנחה שתצטרכו לשהות בו כמה שעות. נמל התעופה הלאומי של הונג קונג למשל, נחשב לאחד משדות התעופה הטובים בעולם, ומציע אטרקציות לעוברים בו: אינטרנט אלחוטי חינם בכל שטח הנמל; 150 מסעדות ובתי קפה, שרובם פתוחים 24 שעות ביממה; קולנוע IMAX בתוך השדה הפועל בכל שעות היממה; ולאונג'ים עם מקלחות ותאי שינה, ספא וריהוט נוח. השדה הוא תחנת מעבר נוחה ליעדים במזרח הרחוק ולאוסטרליה.
גם נמל התעופה של ציריך בשווייץ בולט כיעד טוב לעצירות ביניים בזכות המיקום הנוח שלו. קרבתו לעיר מאפשרת להגיע תוך עשר דקות נסיעה ברכבת מהטרמינל היישר לרחובות ציריך. השדה הוא תחנת מעבר ליעדים באירופה ובארה"ב, ויש בו חדרי משחקים לילדים. אפשרות נוספת היא שדה התעופה הבינלאומי במינכן שבגרמניה, שמציע אטרקציות מקוריות לממתינים — ובהן מסבאת בירה הפועלת במקום 15 שנה ומייצרת בירה בעצמה.
שדה התעופה היתרו בלונדון נוח במיוחד בטיסות המשך לארה"ב, ומדורג לפי כמה מדדים בינלאומיים כאחד משדות התעופה הטובים בעולם. הוא גדול מאוד, ומציע מגוון של חנויות, מסעדות, בתי קפה וברים, אינטרנט אלחוטי, משחקיות לילדים ואפילו שירותי ספא אקספרס. בטרמינל 5 בהיתרו יש מתחם של תערוכות ומייצגים מתחלפים.
שדות תעופה מומלצים במיוחד, שסביר פחות שנוסע ישראלי ייקלע אליהם לטיסות קונקשן, אבל אם כן, מומלץ בהחלט לבלות בהם: שדה התעופה חמאד בקאטר, שמתהדר בבריכת שחייה, ושדה התעופה אינצ'ון בדרום קוריאה, שמציע הופעות וקונצרטים של אמנים מקומיים, הופעות פולקלור בדמות שחקנים המתהלכים בלבוש מסורתי ברחבי השדה, מתחם משחקים עם אנימציה קוריאנית, מוזיאון לתרבות מקומית ותערוכות אמנות.