מור ושני חברים טובים שלה נחתו השבוע בשעת לילה מאוחרת בנתב"ג, לאחר ששהו במשך שבוע ימים בחופשה בבודפשט. הם הגיעו לעמדת המוניות המוסדרות בשער 23, קומה 2, ושם חיכתה להם הפתעה ממש לא נעימה. "יצאנו מנתב"ג לחפש מונית לראשון לציון", סיפרה מור ל- mako. "בדרך לשער 23 היו נהגי מוניות שרצו להסיע אותנו תמורת 200 שקל ללא מונה. סירבנו. זה נשמע לנו מחיר ממש מופקע. הגענו לעמדה המוסדרת של המוניות והיינו בטוחות שהמחיר יהיה נמוך והגיוני. לתדהמתנו הנהגים דרשו מאיתנו מחיר של 250 שקלים. יותר גבוה בהרבה מהמחיר של החאפרים שתפסו אותנו בדרך. דרשנו שהנהג יפעיל מונה אבל הוא סירב. אחד האחראים במקום אמר לנו שזה מחיר טוב וניסה לשכנע אותנו לעלות על המונית והבטיח שיעשה לנו הנחה של 20 שקל. סירבנו. הבנו שעוקצים אותנו".
מור החליטה לוותר על הנסיעה והתקשרה למוניות 'הדר'. נהג המונית של החברה הסכים להסיע את השלושה לראשון לציון ולהפעיל מונה. הנסיעה עלתה להם 160 שקלים. "זה לא הגיוני שנהגים בחברה שאמורה לפעול בצורה מוסדרת ולהפעיל מונה יתנהגו ויתנהלו בצורה כזו ויגבו מחירים מופקעים לנסיעה מנתב"ג לראשון לציון. הם זכו במכרז וצריכים להתנהל לפי הכללים. הם מנצלים את העובדה שאנשים נוחתים בשעות הלילה המאוחרות כדי לשדוד אותם. אין מילה אחרת לתאר את מה שעברנו".
נזכיר שבספטמבר 2023 חברת גט טקסי זכתה במכרז להפעלת המוניות בנתב"ג, זאת לאחר שנים רבות שלא הצליחו לבצע מכרז מסודר והמוניות בנמל התעופה פעלו ללא הרבה פיקוח, מה שהוביל להפקעות מחירים ועקיצות רבות.
בפברואר השנה התחיל פיילוט של חברת גט טקסי, שבסיומו החברה יצאה באופן רישמי לדרך. הושקה אפליקצייה ייעודית, חודדו הנהלים (בדגש על הפעלת מונה) ובאוויר היתה הרגשה של שינוי. אלא שמהר מאוד המציאות חזרה להכות: הנהגים החלו להתלונן על התנאים והתשלום הנמוך אותו הם מקבלים עבור נסיעות מהשדה, על מנת שחברת גט טקסי תעמוד בתנאי המכרז בו זכתה. הרבה נהגים החליטו לא להגיע, התורים החלו להתארך והמחירים חזרו לקפוץ, לרבות נהגים שלא היו מסכימים להעלות נוסעים שדרשו להפעיל מונה. כעת, כעשרה חודשים לאחר שהסידור החדש יצא לדרך, נראה שחזרנו לנקודת ההתחלה.
"החלטתי שאני לא מוכן לעבוד יותר בנתב"ג. זה לא משתלם"
גם ענת נתקלה לאחרונה בתופעה דומה. לפני כשבועיים היא נחתה בשתיים לפנות בוקר בנתב"ג לאחר שהייתה בחופשה עם אימה בפראג. "חיפשנו מונית לצפון תל אביב. ממש לפני היציאה החוצה מנתב"ג קפצנו עלינו שני חאפרים שהציעו להסיע אותנו ב-170 שקלים. נשמע לי קצת מחיר מוגזם לשעה כזו מאוחרת כשהכבישים ריקיםואין תנועה. ניגשתי לעמדה של גט טקסי וביקשו ממני סכום של 200 שקלים. ביקשתי להפעיל מונה אבל הנהגים סירבו, רצו לעשות עלינו קומבינה".
כך, כבר שנים שהנוסעים שנוחתים בנתב"ג, במיוחד בשעות הלילה או בסופ"ש, נאלצים להתמודד עם סיטואציות מאתגרות בדרך הביתה. ואם אתם תיירים, הסיכוי שלכם לשלם הרבה יותר - הוא גבוה הרבה יותר. "התחבורה הציבורית בישראל היא מהגרועה בעולם", אומר גורם בכיר בענת התעופה. "אין רכבות זמינות 24 שעות ביממה לרחבי הארץ, אין אוטובוסים בשעות הקטנות של הלילה והנוסעים שבויים בידי נהגים שמסרבים להפעיל מונה. דווקא כשהיה נדמה שמתחילים לעשות סדר בבלגן, המצב חזר מהר מאוד לקדמותו. לצערי אין פיקוח על הנהגים של בנתב"ג שמרשים לעצמם לקחת מחירים גבוהים".
אבי, נהג מונית שעובד בנתב"ג משתף: "הייתי מגיע לנתב"ג אוסף נוסע לתל אביב, ראשון לציון או רמת השרון, מקבל מחיר נמוך אחרי הפעלת מונה ואז היו מחייבים אותי לחזור בחזרה לנתב"ג גם אם המונית ריקה מנוסעים. הייתי מפסיד אלפי שקלים בחודש. החלטתי שאני לא מוכן לעבוד יותר בנתב"ג כי כלכלית זה לא משתלם לי. אני מעדיף לעבוד בתל אביב, אני מרוויח הרבה יותר כסף והמונית אף פעם לא ריקה".
גם עמי מחזק את הסוגיה הזו של מחירי הנסיעות הנמוכים מנתב"ג ובחזרה: "הגעתי למצב שאני מפסיד הרבה מאוד כסף בנסיעות שעשיתי מנתב"ג. במרבית המקרים חזרתי עם מונית ריקה לאסוף נוסעים, זה אבסורד. לא רציתי להגיע למצב שאני אעקוץ נוסעים ולא אפעיל מונה אז פשוט ויתרתי על הנסיעות לנתב"ג. כמוני יש נהגים רבים שהחליטו להתמקד בנסיעות בתל אביב והסביבה. גם ככה יש מחסור במוניות של גט בנתב"ג בגלל שנהגים לא מוכנים לעבוד במחירי הפסד ומי שנפגע לצערי הם הנוסעים. אם רוצים להילחם בחאפרים צריך להעלות את מחירי הנסיעות באופן מפוקח שיהיה לנו משתלם לבצע את הנסיעות מנתב"ג ובחזרה, או לדאוג לסבסוד".
מ'גט טקסי' נמסר בתגובה: "החברה מתייחסת בחומרה לכל פעילות המנוגדת לדין. נהגי המוניות הרשומים במערכת ומורשים לאיסוף נוסעים משדה התעופה מחויבים לפעול לפי הוראות החוק. נציג החברה זמין 24/7. בליין המוניות בשדה התעופה. אך מבדיקתנו עולה כי לא התקבלה כל פנייה בנושא. בהיעדר פרטים מזהים אין לחברה אפשרות לברר את המקרה".